Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

De lezer aan het woord

De rubriek “lezer aan het woord” geeft de lezers (en vooral de leden) van de ASV nieuwsbrief de kans hun ideeën te delen. Deze ideeën kunnen een aanzet zijn tot zinvolle discussies of de bestaande discussies verdiepen. Om iedereen zoveel mogelijk de ruimte te geven vrijuit te kunnen zeggen wat hij of zij denkt valt deze rubriek niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie. Een van onze leden heeft samen met de denktank en het bestuur een discussie gevoerd over de gevolgen van het plaatsen van windmolens voor de binnenvaart.

Windmolens een bedreiging voor de binnenvaart?

Wanneer de windmolens volgens het huidige plan in IJmuiden geplaatst worden betekend dit in de praktijk dat er in verband met de veiligheid niet meer bij de eerste Rijksbinnenhaven en de 3e Rijksbinnenhaven geladen en gelost zou kunnen worden, en dat alle afmeermogelijkheden in de het havengebied van IJmuiden/Velsen zouden moeten vervallen. Wil men aan ook maar de Nederlandse eisen kunnen voldoen dan zal het hele sluizencomplex verboden terrein worden bij de komst van deze windmolens.

Heeft RWS net een kluif belastinggeld verknoeid aan het zetten van afmeerpalen zonder afloop mogelijkheden, kunnen ze weer belastinggeld laten verdampen door ze te verwijderen omdat schepen die er op afmeren in de gevarenzone van de windmolens komen te liggen. De eeuwig durende beweging van het rollende geld waar wij met zijn allen voor moeten opdraaien maar waar niemand iets aan heeft. 

In Duitsland wordt de voor de mens veilige marge om de windmolen op 1500m gesteld. In Nederland is dit 500m. Niet dat de molens anders zijn, de Nederlanders zijn gemoedelijker en slaperiger.

Als je tijdens het schutten een ijspegel van zo'n wiek door je hoofd krijgt dan heb je in het gunstigste geval nooit meer last van de problemen in de binnenvaart. Ik denk dat het verplicht met een gecertificeerde helm op aan dek lopen onvoldoende is om je te beschermen voor de calamiteiten die door deze belachelijk grote windmolens kunnen ontstaan. Ik zie het al voor me: "Zonder het dragen van een gecertificeerde helm is het betreden van de pont niet toegestaan." Er zullen eerst wel weer dooien moeten vallen. 

Hier is een brief van de bewoners van het deel van IJmuiden wat ook plat gegooid zou moeten worden om aan de afstandsnorm te kunnen voldoen: Zienswijze windturbines Ze hebben er goed over nagedacht en bevestigen het gesprek met de fysiotherapeut van afgelopen week dat het hier allang onleefbaar is. Ze wist te vertellen dat de patiënten uit Velsen en omgeving er veel ernstiger aan toe zijn dan die uit Haarlem. Na het lezen van dit artikel was voor mij wel weer duidelijk waarom.

Ik doe er nog een schepje bovenop van uit een gezichtspunt laag boven water. Lang nadat alle kleur, muziek en mensen uit de havens van IJmuiden verdreven zijn zullen de windmolens doorgaan met extra lijken te produceren onder de overwinterende vogels en een ravage aanrichten onder de jonge vogels die hier opgroeien en hun eerste vlieglessen krijgen doordat hen de kop al afgehakt wordt voordat ze volwassen zijn. Het nestelende ijsvogelpaar en de groenling zullen uit beeld verdwijnen, het gezang van de winterkoning zal verstommen. de silhouetten van de valk en de buizerd zullen verdwijnen waardoor konijnen en de Nederlandse muizenplaag vrij baan krijgen om de dijken verder te ondermijnen.

Het mooiste van alles is nog dat wij daar met zijn allen aan mee betalen door de subsidies die gemeentes krijgen om windmolens te plaatsen.

Dit is geen strijd voor een enkeling het gaat ook niet om één ding,. Dit is een strijd voor ons allemaal er zijn veel meer belangen en belangengroepen bij betrokken dan je op het eerste gezicht kunt zien. Als jullie hier tijd en energie in stoppen, bundel dan liever jullie krachten en verwacht niet dat er nog ruimte komt voor alternatieve ligplaatsen wanneer iedere dijk en alle kanalen vol gezet worden met windmolens die net zoveel schade aan het milieu toe brengen als dat ze goed doen. De komst van deze molens is alleen maar weer een gevoelige slag in de nek van de uitstervende kleine binnenvaart.

Fijne dag en goede vaart,
Pieter en Nerine

Spits-sluitingen bruggen

In het hele land staan files op de autowegen, lokaal staat er een file bij een brug. Hinder en kosten van de autoweg-files zijn vele malen hoger dan die van de brug-files. Waarom tijdens de spits ook niet het vrachtverkeer verbieden op de weg, dat zou heel veel files schelen denk ik. Is daar onderzoek naar gedaan?

Verdere vraag/suggestie: de Beekse Brug (en ongetwijfeld andere spitsgevoelige bruggen) heeft tijdens de spitssluiting een paar brugopeningen op vaste tijden. Het bleek lastig die te weten te komen als je niet direct de Centrale Schijndel kunt roepen maar misschien had ik beter de berichten aan zeevarenden moeten bijhouden :-). Ik kan met die vaste tijden leven, kwestie van plannen dat je tegen die tijd bij de brug bent. Mijn vermoeden is dat het wegverkeer niet breed geïnformeerd wordt over de tijden van de brugopeningen. Dan zouden automobilisten ook kunnen plannen wanneer ze even niet over de brug moeten willen. Als die wederzijdse planning goed zou werken zou je bijv. ieder half uur een opening kunnen toestaan. Dan hoeft er op de weg en op het water toch niemand meer een probleem te hebben? 

Losverklaringen, problemen met ontvangers

Zag in de Nieuwsbrief het CDNI-persbericht waarin wat wijzigingen in-de-maak genoemd werden, Gaat dat de problemen van schippers oplossen als een ontvanger niet correct meewerkt? Als het gezeur blijft wil ik het volgende voorstellen.

Kunnen we als ASV zelf een zwarte lijst maken (of andersom een witte lijst, dat is misschien positiever) van ontvangers die niet meewerken aan een correcte losverklaring of het in ontvangst nemen van waswater? Ik heb zelf de nodige aarzeling om het meldpunt te bellen, je weet nooit of het niet tegen jezelf gebruikt gaat worden. Waarschijnlijk  niet door de autoriteiten maar bijna zeker wel door ontvangers als ze op hun tekortkomingen worden aangesproken en jouw naam evt. genoemd wordt.

Zo'n lijst in ASV verband kan geanonimiseerd naar buiten gebracht worden en ook naar het meldpunt. Ik bied me aan om zo'n ASV-lijst bij te houden.

Ook zou ik de collega's willen verzoeken zelf ook scherp te blijven op een juiste afhandeling ivm de losverklaring, als we er zelf de hand mee gaan lichten krijgen we de boemerang terug.