Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Duitsland

Perikelen ligplaatsen Duitse Rijn voor binnenvaartschepen.

Het vinden van een ligplaats, bijvoorbeeld voor een overnachting, geldt sinds de laatste jaren als een van de moeilijkste opgaven voor binnenvaartschippers die de Rijn bevaren. Bedrijven die in dagvaart of semicontinue exploitatiewijze de Rijn willen bevaren, hebben grote moeite om binnen de toegestane vaartijd een geschikte ligplaats te vinden. De problemen worden het grootst ervaren op het traject stroomopwaarts vanaf Keulen tot Iffezheim.

Het gebrek aan geschikte ligplaatsen is dusdanig schrijnend, dat het een vrijwel onmogelijke opgave is om in exploitatiewijze A1/A2 stroomopwaarts een Rijnreis te maken zonder daarbij de vaartijden uit het vaartijdenbesluit te overtreden. Zelfs afvarend, wanneer er met aanmerkelijke hogere snelheden gevaren kan worden, blijkt het lastig om tijdig een ligplaats te vinden. Binnenvaartschippers worden hierdoor veelvuldig bekeurd voor het overtreden van het vaartijdenbesluit. Wij stellen ons de vraag of dit wel gerechtvaardigd is, gezien het grote gebrek aan geschikte afmeermogelijkheden langs de Rijn.

Niet alleen schepen in dagvaart of semi-continue exploitatiewijze hebben baat bij adequate voorzieningen om te overnachten, ook het fatsoenlijk exploiteren van een schip in continue exploitatiewijze wordt ernstig bemoeilijkt door de geringe mogelijkheden om de bemanning te wisselen. Daar waar de scheepvaart in de afgelopen jaren vooral gegroeid is, zowel qua tonnage als de gemiddelde scheepsgrootte, is het aantal voorzieningen langs de Rijn sterk teruggelopen. Het aantal vluchthavens langs de Rijn is sterk afgenomen. Ligplaatsen zijn opgeofferd ten gunste van jachthavens en woningbouw. Het gebrek aan fatsoenlijke voorzieningen om een schip af te meren, leidt derhalve tot ernstige veiligheidsrisico’s. Een treffend voorbeeld hiervan was de situatie tijdens de maanden durende stremming als gevolg van het omslaan van het motortankschip Waldhof in januari 2011 en dergelijke situaties kunnen ook ontstaan ten tijde van hoogwaterperioden of stremmingen en blokkades als gevolg van ijsvorming op de Rijn.

De Duitse deelstaten langs de Rijn (Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen en Baden-Württemberg), hebben via de DüsseldorferListe grootste plannen met betrekking tot de Rijn ingediend bij het Duitse verkeersministerie. Men streeft naar verdieping van de Rijn, verdubbeling van de sluizen op de Moezel en uitbouw van de West-Duitse kanalen. Over fatsoenlijke afmeervoorzieningen wordt, vreemd genoeg, geen word gerept. Hierdoor lijkt uitbreiding van het aantal ligplaatsen ook voor de komende jaar een utopie. De definitieve besluitvorming over dit investeringsbesluit van het Duitse verkeersministerievindt plaats in de tweede helft van dit jaar.

Aangaande auto-afzetplaatsen en ligplaatsen langs de Rijn is inmiddels een rapportage aangeboden aan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Deze rapportage is opgesteld door BLN-Schuttevaer, met medewerking van de ASV en de beheerders van de website www.autosteigers.nl Deze rapportage is beschikbaar op de ASV-website.

Lijst met infra projecten op watergebied in Duitsland. 

Highlights:

  • Verdieping Rijn tot 2,80 m OLR Duisburg – Neuss en 2,70 m Neuss – Sturzelberg.
  • Verdieping midden-Rijn St-Goar – Mainz naar 2,10 m OLR
  • Verdieping WDK naar 3,40 tot Marl; uitbouw grote sluizen.
  • Verdieping Stichkanal Osnabruck van 2,20 m naar 2,80. Wordt ook geschikt gemaakt voor 110 meter schepen.
  • Idem Stichkanal Hildesheim, verdieping naar 2,80 meter. Wordt geschikt voor 135 meter.
  • DHK wordt geschikt gemaakt voor koppelverbanden tot 135 meter met 2,80 meter diepgang.
  • Main tot Aschaffenburg wordt uitgebouwd naar 3,10 meter diepgang.
  • Elbe-Lübeck kanaal wordt geschikt gemaakt voor 110 meter schepen en 2,80 meter diepgang.
  • Kustenkanal wordt geschikt gemaakt voor 110 meter schepen met 2,50 diepgang.