Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Flitslampjes

Ligplaatsen voor woonschepen van oud-schippers in Rotterdam

Om ons heen wordt her en der gestopt met varen. Maar wat dan? Je schip verkopen als vrachtschip, woonschip of naar de sloop of…….? Of misschien wil je er wel op blijven wonen. Kan dat? Steeds minder. Voor varende schepen is al nauwelijks een mogelijkheid tot ligplaats nemen, hoe moet het dan als je wilt blijven wonen op je schip?

Misschien schrijf je van Rotterdam of Amsterdam dan zou je het geluk kunnen hebben dat je in de oud-schippersregeling kan vallen. Hoe zit het in Rotterdam? Ron heeft na wat speurwerk het volgende gevonden op de site   

Artikel 3 Ligplaatsen voor woonschepen van oud-schippers

1. Voor het verblijf van woonschepen voor oud-schippers wordt het volgende gebied aangewezen (zie ook bijlage 1, indicatieve overzichtskaart aangewezen gebieden): Boerengat: Twee ligplaatsen aan de zuidzijde ten westen van de Admiraliteitsbrug.
2. Voor verlening van vergunningen voor woonschepen voor de in het eerste lid genoemde gebied gelden de volgende aanvullende criteria:

  • a. het woonschip is niet langer dan 40 meter;
  • b. het uiterlijk van het woonschip is of wordt niet wezenlijk veranderd ten opzichte van het uiterlijk tijdens de vrachtvaart;
  • c. de bewoner is eigenaar van het woonschip en is 55 jaar of ouder;
  • d. de eigenaar heeft als schipper of als diens partner deelgenomen aan het actieve goederenvervoer over binnenwateren, met dien verstande dat dit binnen een periode van vijf jaren voorafgaand aan de aanvraag voor een vergunning voor een ligplaats heeft plaatsgevonden met het schip waarvoor de vergunning wordt aangevraagd;
  • e. de schipper is ingezetene van de gemeente Rotterdam;
  • f. belanghebbende is, voor zover van toepassing, in het bezit van een verklaring waaruit de intrekking blijkt van de vergunning om aan het beroepsvervoer deel te nemen.

Waterval Ternaaien

U ziet hier een die de ASV heeft ontvangen genomen vanaf een schip in de nieuwe sluis van Ternaaien. De straal water die hier uit de muur komt is regenwater wat via gaten in de muur wordt afgevoerd. Op het moment van de foto’s was inmiddels het ergste van de regenbui alweer voorbij, maar bij veel regen komt een flinke hoeveelheid water uit de muur er bij en komt op het schip terecht. Dit is niet echt goed op bijv. je luiken als je gevoelig materiaal geladen hebt. En al zeker niet als dit op het voor- of achterschip terecht komt waar je vast moet maken of de woning/stuurhut wilt verlaten.

De ASV is van mening vind dat dit gevaar kan opleveren voor bemanning en eventueel schip en met de veiligheidsbepalingen van nu had dit nooit op deze wijze geconstrueerd mogen worden

Problemen vaarbewijzen in Belgie

Voor iedereen die te maken heeft met binnenvaartbevoegdheden in Belgie: de Federale Overheids Dienst (FOD) wil de afwikkeling van de binnenvaartbevoegdheden overdragen naar de Gewesten Wallonië en Vlaanderen.

Het betreft o.a de (her)examens om patenten en vaar bewijzen te behalen en de verlenging van deze papieren. Op de site www.mobilit.belgium.be vind U onder het kopje FOD mobiliteit onder scheepvaart een belangrijke wijziging.

De wijziging houdt in dat per 15 maart FOD niets meer doet met de binnenvaartbevoegdheden en doorverwijst naar volgend email adres: beleid@mow.vlaanderen.be of telefoonnummer +32 2 553 1483.

De ASV heeft vernomen dat het lang duurt eer er op een mail word gereageerd en als er reactie komt het antwoord op een duidelijke vraag niet veel duidelijkheid verschaft. Ook telefonisch contact is een probleem omdat de telefoon volgens berichten niet opgenomen wordt.

Het verontrust de ASV dat de overgang niet soepel lijkt te verlopen daar er veel mensen zijn die een patent en of vaarbewijs in België hebben behaald en deze te zijner tijd moeten verlengen. Er is nog niet een adres bekend waar men de papieren voor verlengen naar toe kan sturen.

Er zijn berichten (WSP) dat men er goed aan doet ook nog in het bezit te zijn van een dienstenboekje met de vermelding stuurman. Op deze manier blijft u toch lid van de bemanning mocht de aanvraag van het Rijnpatent de drie maanden aanvraagtijd over schrijden. Daarnaast kan u eventueel nog terug vallen op het Nederlands vaarbewijs in de andere vaargebieden buiten Duitsland om.

Voor mensen die zowel Rijnpatent als Vaarbewijs uit België hebben dreigt het gevaar dat zij dus wel degelijk in de problemen kunnen komen bij de verlenging hiervan. Zeker als ze niet in het bezit zijn van een dienstenboekje.>

Uit het witboek vervoer 2011:

De Commissie stelt dat het vervoer in de EU niet duurzaam is door de volgende oorzaken: de prijzen weerspiegelen de werkelijke kosten niet, ontoereikende ontwikkeling en toepassing van schone technologieën, vervoersdiensten zijn niet doelmatig, en vervoersplanning is onvoldoende afgestemd. Dit maakt volgens de Commissie een grondige hervorming nodig van het huidige vervoerssysteem in de EU.
De ASV onderschrijft dit volledig.

We zijn nu alweer 5 jaar verder en behalve dit soort constateringen worden er geen acties ondernomen om de zaken te verbeteren. Niet door Europa (geen inmenging in de markt) zeker niet door Nederland maar ook niet (zichtbaar of merkbaar) door ESO en/of EBU. De ASV denkt dat een eerste noodzakelijke stap tot een mogelijke verbetering markttransparantie is en de eenvoudigste, snelste en meest effectieve manier om dat te bereiken is via een veilingsysteem met een onafhankelijke marktmeester gericht op de spotmarkt. 14 april horen we wat de ESO daarvan vindt.

Onderstaand artikel ontving de ASV van een van de leden.

SCHAALVERGROTING FRANSE MAAS

Givet, 1 april 2016 VNF is bezig met onderzoek voor vaarwegvergroting van Canal de la Meuse. Om de Franse Maas rendabeler te maken is gekozen voor schaalvergroting. Deze schaalvergroting betreft in eerste instantie het traject van Givet tot Sedan.

Afgelopen week hebben 2 spitsen een proefvaart gedaan om te onderzoeken of het haalbaar is om de Maas geschikt te maken voor pousseurs en waar zich welke knelpunten bevinden. De uitslag van de proefvaart zal bepalen of het haalbaar is om de rivier aan te passen voor scheepvaart tot 80m. Vervolgens kan met dezelfde gegevens een plan van aanpak worden opgesteld om de rivier aan te passen. Er is gekozen voor pousseur afmetingen boven Canal-du-Nord schepen, omdat dan de huidige sluizen slechts hoeven te worden verlengd en niet verbreed, wat de kosten aanzienlijk verlaagd.

De VNF verwacht hiermee het volume van het vrachtvervoer op de Maas te vergroten en dat daarmee deze rivier meer rendabel kan worden gemaakt. De lokale politiek steunt het project om zo de economie en werkgelegenheid in deze regio een impuls te geven.

‘Het is een zeer intensieve proefvaart. Bij elke sluis moeten de schepen worden afgekoppeld, apart schutten en daarna weer aangekoppeld’ aldus een van de schippers. (foto M. Michielse)

VNF wil een tweede proefvaart houden om te kijken of er extra knelpunten zijn bij de afvaart. Volgens een woordvoerder is het moeilijk om schepen te vinden voor deze proefvaart. ‘Er komen hier maar een beperkt aantal vrachtschepen met de nodige kennis van de rivier. De meesten willen liever niet meewerken, omdat ze bang zijn lading vanuit de Ardennestreek te verliezen aan pousseurs’ aldus de woordvoerder.

MCM