Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Uitnodiging najaarsvergadering

Geachte collega’s,
Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging nodigt
u en uw partner hierbij uit voor onze najaarsvergadering op 18 oktober 2014.
De vergadering zal worden gehouden op onze vergaderlocatie “de Harmonie”
Gaesbeekstraat 11
3081 NL Rotterdam
Aanvang 10.00 uur
De zaal is open vanaf 9.30 uur.
In de middagpauze zullen we gezamenlijk de lunch gebruiken.
Na de middag, vanaf 13:30 uur is de vergadering openbaar
en mag u dus collega’s, die nog geen lid zijn, uitnodigen.
Het ligt in de bedoeling de vergadering om 17:00 te sluiten.
Na afloop is er gelegenheid van gedachten te wisselen onder het genot van een drankje.
Wij hopen u te mogen begroeten
Het bestuur van de
Algemeene Schippers Vereeniging

AGENDA OCHTENDDEEL: DE SOCIALE ASPECTEN VAN HET VAREN (aanvang 10:30)

  1. Opening en rede voorzitter
  2. Goedkeuring agenda
  3. Goedkeuring verslag voorjaarsvergadering (zie deze nieuwsbrief)
  4. Mededelingen
  5. Het sociale aspect van het varen met medewerking van Lilian van Hiele (Steunpunt Binnenvaart/ AMVV)
  6. Rondvraag
  7. Sluiting ochtendgedeelte

AGENDA MIDDAGDEEL: NUT, NOODZAAK EN WERKWIJZE VAN DE CCR (aanvang 13:30 uur)

  1. Opening technisch voorzitter
  2. Inleiding doel van de middag door de voorzitter van de ASV
  3. Belichting van de verschillende visies op de werking van de CCR door diverse betrokkenen
  4. Vragenronde vanuit de zaal
  5. Afsluitende discussie
  6. Conclusies geformuleerd door de technisch voorzitter
  7. Afsluiting middagdeel met een drankje en een hapje

Voor het ochtenddeel
Het ochtenddeel zal vooral in het licht komen te staan van het sociale aspect van het varen en welke problemen schippers tegenkomen. We denken aan faillissementen, ziektes, overlijden van partners, stoppen met varen, gedwongen slopen van schepen etc.
Het is belangrijk dat alle aanwezigen weten dat men vrijuit kan praten. Er zullen geen notulen gemaakt worden. Er zal wel een weergave van de onderwerpen en de conclusies in de volgende nieuwsbrief verschijnen. Wij hebben Lilian van Hiele van het Steunpunt Binnenvaart (AMVV) bereid gevonden met u en ons van gedachten te wisselen over tal van zaken die zij in haar praktijk al tegenkomt bij de schippers in de binnenvaart.

Oproep ochtenddeel:
Wij vragen alle betrokkenen specifiek om eventueel vragen aan te dragen voor Lilian van Hiele, zodat zij zich daar eventueel op kan voorbereiden. U kunt deze vragen naar ons mailen of, als u dat liever wilt rechtstreeks naar Lilian van Hiele. Als u wilt kunnen de vragen anoniem aan de orde komen. In deze nieuwsbrief zult u enkele stukken van haar hand vinden waarbij u wellicht een idee krijgt over datgene wat voor u van belang kan zijn.

Voor het middagdeel
Het middagdeel zal vooral in het licht komen te staan van alles wat met de CCR, regelgeving voortkomend uit de CCR, en oorzaak en gevolg van die regelgeving, te maken heeft.
In dit kader worden organisaties en betrokkenen die hier op welke wijze dan ook mee te maken hebben uitgenodigd hun visie te geven op de rol en de werkwijze van de CCR, oorzaak en gevolg van die werkwijze en vragen wij ook om een toekomstvisie hieromtrent. Het is belangrijk dat alle aanwezigen weten dat men vrijuit kan praten en er ruimte is voor de verschillende geluiden.

Doel van de vergadering
De ASV wil graag dat alle CCR aspecten belicht kunnen worden zodat vragen beantwoord worden en we op deze plek vanuit de particuliere schipper ons licht kunnen laten schijnen over een aantal zaken.

Zoals:

  • Wat is het (oorspronkelijk) doel van de CCR
  • Heeft de CCR in deze vorm anno nu nog wel bestaansrecht?
  • ROSR: alle gebeurtenissen op een rij, inclusief de diverse rapporten
 De uitwerking van de keuringen:
  • Voorbeelden van gevolgen van deze regelgeving, schippers aan het woord.
  • Wat komen de experts tegen?
  • Welke vragen hebben de schippers aan het ILT?
  • Discrepanties tussen interpretaties van keuringseisen
  • Voorbeelden waarbij de (wijze van) keuren op willekeur lijkt te berusten.
  • Wie keurt wat en wat zijn de gevolgen? Zoals: Politie en Rijkswaterstaat die nu ook nog eens gaan controleren (met alle tegenstrijdige geluiden van dien.)
  • Etc.
 Gevolgen voor schippers die hun SI willen behouden, en de consequenties van het overstappen naar een communautair certificaat.
  • Kun je wel of niet "gewoon"weer een rijnattest laten maken na een aantal jaar? (tegenstrijdige berichten)
  • Wat houdt het moratorium in en wat hebben we aan het moratorium?
  • Wat is de inzet van het ministerie IenM ten opzichte van de ROSR eisen?
  • Wat is de inzet van Europa ten opzichte van deze eisen en de houding van de CCR in deze?
  • Wat is de inzet van de collega-bonden ten opzichte van deze eisen?
  • Wat is de houding van de Nederlandse politiek ten opzichte van deze eisen?
  • Wat vindt de CCR van de eigen rapporten waaruit blijkt dat men willens en wetens een koude sanering toepast op een deel van de binnenvaart die onmisbaar blijkt te zijn?
  • Hoe vinden de schippers dat wij het 200 jarig bestaan van de CCR zouden moeten vieren?
  • Etc.

Oproep: inbreng van de schippers in de discussie
Wij willen u specifiek vragen om op voorhand aan te geven over welk onderwerp aangaande de CCR u een vraag of stelling heeft die u ter plekke naar voren wilt (laten) brengen. Dit om te zorgen dat alle onderwerpen op de juiste wijze aan bod kan komen.
U kunt deze vragen, opmerkingen of suggesties naar ons mailen.

Namens het bestuur van de ASV

Sunniva Fluitsma