Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Plenaire voorjaarszitting 2014 van de CCR

Betreft: Klopjacht op de binnenvaart ?
Rotterdam 15 juni 2015
Aan woordvoerders Binnenvaart Tweede Kamer.

Geachte heer/ mevrouw,

Hierbij wil de ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) u wijzen op een aantal zaken die zich momenteel afspelen in de binnenvaart:

Vragen over verhoging boetes in de binnenvaart
De ASV heeft u recentelijk een schrijven doen toekomen over de exorbitant hoge boetes die de binnenvaart opgelegd krijgt in de nabije toekomst (zie bijlage).

Door de publicatie in de Staatscourant zijn wij opgeschrokken door het feit dat de boetes in de binnenvaart enorm verhoogd zijn, tot wel 10 keer zo hoog. Maar veel vragen blijven onbeantwoord:
Waarom is vanuit de binnenvaartsector slechts de CBRB geraadpleegd, en wat was de houding van de CBRB hierin?
Waarom wordt BBZ als gesprekspartner op deze wijze in de Staatscourant genoemd terwijl zij zelf dit op deze wijze ontkent? (zie bijlage)

Wat zijn de consequenties per situatie en scheepstype?
Wat denkt men ermee op te lossen?
Waar is de onderbouwing voor nut en noodzaak van deze maatregel?
Zijn er geen andere middelen om hetzelfde doel te bereiken?
(u ontvangt daarover hierbij een toelichting op dat schrijven van de ASV).
Maatschappelijke ontwikkelingen strijdig met deze beleidsverandering
Daarbij zien wij op maatschappelijk vlak steeds minder acceptatie voor het opleggen van hoge boetes die weinig oplossen, zoals inmiddels een discussie plaatsvindt over het nut en de gevolgen van hoge verkeersboetes.
Wij willen u ook wijzen op het feit dat de SGP een meldpunt heeft ingericht waar boeren en tuinders kunnen klagen over extreem hoge boetes: (SGP start meldpunt voor hoge boetes in land- en tuinbouw).
Welke politieke partij start zo’n meldpunt voor de binnenvaart?
Bezuinigingen leiden tot achterstandssituatie binnenvaart en onveilige situaties.

Tegelijkertijd wordt er bezuinigd op onderhoud van vaarwegen, bedieningstijden en bedieningspersoneel van bruggen en sluizen. Voorzieningen worden schippers ontnomen: zo kunnen we ons huisvuil bijna niet meer kwijt en worden de binnenvaartschepen steeds meer geweerd zodat men niet meer weet waar men blijven moet (zie ons dossier ligplaatsbeleid op de site van de ASV). De minister vindt het ook niet meer nodig dat mensen (vaak gezinnen) van boord af kunnen en zo worden er geen afloopmogelijkheden meer gemaakt op plekken waar schepen nog wel kunnen liggen. Het leven in de binnenvaartsector wordt er niet bepaald, leuker, makkelijker of veiliger op de laatste jaren.

De economische situatie van de binnenvaart; geen zicht op verbetering
Op het symposium van 9 mei jongstleden over marktwerking in de binnenvaartsector (Scheepvaartkrant Totaaltrans) waren alle aanwezigen het erover eens dat er niet langer over een economische crisis gesproken zou moeten worden, omdat een crisis een tijdelijke zaak is. We hebben inmiddels te maken met een “nieuwe realiteit” van een onveranderlijk ongezonde economische situatie in de binnenvaartsector. Dus, ongeacht uitspraken die anders doen vermoeden van een enkele branchevertegenwoordiger, vindt bij de binnenvaart de structurele slechte economische situatie gewoon doorgang: er wordt merendeels beneden kostprijstarief vervoerd wat betekent dat er geen enkele ruimte is voor welke mooie innovatieve, veiligheidsverhogende of milieuvriendelijke investering dan ook; een slechte zaak voor de ontwikkeling van deze branche.

Banken verstrekken geen leningen meer aan kleinere schepen, de waarde van alle binnenvaartschepen daalt, en vele schippers (van grotere, nieuwere schepen) zijn feitelijk technisch failliet. Bovendien; er is geen of nauwelijks uitzicht op verbetering.

Extreme regeldruk
Tegelijkertijd horen wij al jaren dat de regeldruk omlaag moet maar in plaats daarvan worden ons de duimschroeven steeds verder aangedraaid. Wij denken daarbij vooral aan de vele keuringen en voorschriften zoals bijvoorbeeld, de AIS plicht (waarbij het schip niet meer verder mag varen als de AIS kapot is), het CDNI verdrag met o.a. perikelen rond de losverklaringen, procedures rond diervoederenvervoer etc. Ondertussen zorgt de CCR regelgeving er, ondanks alle aangenomen moties van uw kant, nog steeds voor dat er voor de hele binnenvaart een oneerlijke concurrentie is ten opzichte van het vrachtvervoer over de weg die immers niet aan dit soort regelgeving hoeft te voldoen waarbij de kleinere, oudere schepen (de meest rendabele!) naar de sloop gaan en vervangen worden door vrachtwagens omdat het onmogelijk is aan deze eisen te voldoen.

Wat er nog op ons afkomt
De kosten van de diverse verplichte keuringen (IL&T en NBKB) lopen voortdurend op. En vanaf najaar 2014 is besloten dat IL&T de binnenvaart weer extra sancties op zal leggen. De manier waarop dat plaats vindt baart ons extra zorgen. Zo moet de schipper op komen draven om verantwoording af te leggen over administratieve zaken. Alsof wij, internationaal varende schippers, op een kantoor zitten en zomaar even langs kunnen gaan om onze papieren te overleggen. Wij zien in boze dromen alweer gebeuren dat wij vanuit het diepe zuiden van Frankrijk of het verre oosten (Polen, Roemenie bijvoorbeeld) mogen komen aantreden waarbij je maar mag hopen dat je de oproep die per post uitgaat dan op tijd ontvangt.

Om de consequenties daarvan te illustreren waarbij de hoogte van de boetes duidelijk wordt, hebben wij een bijlage bijgevoegd met een praktijkvoorbeeld

Wij vragen u: waar houdt dit op?
Waar blijft de stimulering van de binnenvaart? Wij kunnen het met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Er ligt een Witboek vervoer waarbij de binnenvaartsector gestimuleerd zou moeten worden, vanuit de Tweede Kamer horen we al jarenlang mooie woorden over het warme hart dat iedereen deze sector toe schijnt te dragen. Maar die goede bedoelingen helpen te weinig omdat ze nauwelijks omgezet worden in daden. Terwijl ondertussen vele zaken verslechteren zodat het bijna lijkt op een klopjacht waarbij mensen die toch al tot de meest gecontroleerde beroepsgroep behoren kennelijk constant verdacht zijn in hun handelen.

AO Scheepvaart
Wij refereren aan het feit dat er in juni wederom een kans is om zaken aan de orde te stellen tijdens het AO scheepvaart. Daarbij willen wij u op het hart drukken alles te doen wat er in uw vermogen ligt om deze sector nu eindelijk eens werkelijk de hand te reiken.

Daarover zouden wij heel graag met u van gedachten wisselen.
Wij zouden natuurlijk ook graag in de gelegenheid gesteld worden onze beweringen zoals we hierboven hebben gedaan te staven en te onderbouwen.
Hopend u hier tot dusver voldoende op de hoogte gesteld te hebben,
Hoogachtend,
Sunniva Fluitsma
voorzitter ALGEMEENE SCHIPPERS VEREENIGING (ASV)
+ 31 611 88 77 91
http://www.algemeeneschippersvereeniging.nl

“overigens wil de ASV erop wijzen dat het opleggen van (ongefundeerde) nieuwbouweisen aan bestaande schepen (CCR) leidt tot koude sanering van dat segment schepen waar al een tekort aan is”

Nb. er zijn bij dit bericht 6 bijlagen ter onderbouwing of verduidelijking.
1) De betreffende publicatie in de Staatscourant
2) Toelichting op het eerder verschenen persbericht van de ASV over de extreem hoge boetes in de binnenvaartsector
3) Het betreffende persbericht zelf over de extreem hoge boetes
4) De bijlage over de site van het IlenT waarin de administratieve boetes aan de orde komen
5) Een praktijkgeval
6) De reactie van BBZ over het genoemd zijn in de Staatscourant als overlegpartner in deze kwestie
Al deze bijlagen betreffende specifiek het onderwerp boetes in de binnenvaartsector. Maar zoals al in het stuk “klopjacht op de binnenvaart’ omschreven is; er speelt natuurlijk nog veel meer.

Voor het een en ander aan achtergrondinformatie stuur ik daarom de zojuist uitgekomen nieuwsbrief mee.

Doorbladerbare online versie

Als gewone PDF