Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Commissie voor de Rijnvaart zet belangrijke stappen vooruit

Op 3 juni vond op uitnodiging van de directeur Maritieme Zaken, tevens voorzitter van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), de plenaire voorjaarszitting van de CCR in Nederland plaats..

De lidstaten (Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland) namen belangrijke besluiten, zoals de instelling van een nieuw Europees Comité voor het opstellen van Standaarden in de Binnenvaart (CESNI). Zij beogen hiermee een concrete bijdrage te leveren aan de vereenvoudiging van de regelgeving op het gebied van de binnenvaart. Andere belangrijke besluiten zijn onder meer het aanvullen van het Rijnvaartpolitiereglement en het Reglement Scheepvaartpersoneel, met bepalingen voor het regulier gebruik van LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof in de binnenvaart.

Tijdens een plechtige bijeenkomst op donderdag 4 juni op het Stadhuis van Rotterdam werd het 200-jarig bestaan van de CCR aangegrepen om verleden, heden en toekomst van deze oudste intergouvernementele organisatie te belichten. Minister Schultz en EUcommissaris Bulc onderstreepten het belang van de CCR in een videoboodschap. De heer Jean-Marie Woehrling, voormalig Secretaris-Generaal van de CCR en coördinator van een onderzoek naar de tweehonderjarige geschiedenis van de CCR, presenteerde de historische resultaten. Na een inleiding over de toekomst van de binnenvaart door professor Bernd Scholl van de ETH Zürich werd onder leiding van de heer Jean-Louis Vandevoorde een podiumdiscussie gevoerd over dit thema, met vertegenwoordigers van belangrijke stakeholders uit de Rijnvaart: Désirée Oen (Europese Commissie), Gunther Jaegers (Rederij Jaegers), Catherine Trautmann (Europese Commissie, TEN-T corridor NoordzeeBaltische Zee, Haven van Straatsburg), Herbert Eichelkraut (Thyssenkrupp Steel Europe), Eric van Hooydonk (advocaat) en Hans-Peter Hadorn (EFIP, Haven van Basel). Tijdens de discussie kwamen de uitdagingen en perspectieven voor deze zich steeds ontwikkelende vervoerswijze ruimschoots aan bod.

Bovenstaande is een schrijven van het ministerie op een site van IenM. Wij konden helaas hier geen verslag van doen want de ASV was niet uitgenodigd voor deze bijeenkomst. Ook niet nadat wij er bij het ministerie tijdens een overleg over de CCR zelf aan gerefereerd hadden.

Er blijft ons niets anders over dan het officiële schrijven door te geven aan de leden zodat die in ieder geval optimaal op de hoogte zijn van hoe het ministerie dit zelf ervaren heeft. Bij deze dus