Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Duitse cijfers

Niet alleen tegenover landen als Griekenland weet Duitsland zich onvermurwbaar op te stellen, tegenover de binnenvaart die vraagt om clementie met de CCR regelgeving is het al niet anders. Het moet wel fantastisch gaan in de Duitse binnenvaart zou je denken.

Nu dan de harde cijfers uit de Schuttevaer:

Failliet

Vorig jaar gingen in Duitsland 17 binnenvaartondernemers failliet. Dat is één meer dan in 2013. Voor het begin van de crisis gingen gemiddeld ongeveer 4 Duitse binnenvaartondernemers failliet. Sinds 2011 ligt dat aantal tussen de 17 en 19 per jaar.

Inmiddels zijn in Duitsland nog zo’n 588 binnenvaartbedrijven actief, 37 minder dan het jaar ervoor. Hierbij gaat het om schepen beneden de 3.000 ton. Vooral het aantal schepen beneden de 1.000 ton loopt sterk terug. Het aantal binnenvaartbedrijven verminderde daardoor sinds de eeuwwisseling al met bijna 38%. Het aantal schepen onder de 1.000 ton daalde zelfs van 269 naar 85.

De slechte economische situatie in de binnenvaart is volgens het BAG ook doorgedrongen bij de bunkerbedrijven. Deze eisen steeds vaker een waarborg in de vorm van directe betaling of een betalingsgarantie bij het bunkeren. Ook wordt het voor binnenvaartondernemers steeds moeilijker geld te krijgen voor reparatie of modernisering van het schip.

Tot zover de Schuttevaer: wat zouden de Duitsers denken? Bij ons de binnenvaart kapot dan maar overal?