Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Hoge tarieven bij het NBKB

De ASV heeft naar aanleiding van klachten over hoge rekeningen van het NBKB contact gezocht met de heer Arntz, directeur van het NBKB

Brief aan NBKB aangaande in rekening gebrachte kosten.

Geachte heer Arntz,
Van onze leden krijgen wij als belangenbehartiger klachten binnen over in rekening gebrachte kosten door het NBKB. Zo hebben wij vernomen dat het afgeven van een CvO € 1300,- kost en voor het wijzigen van 1 bladzijde € 265,- in rekening wordt gebracht. Wij als vereniging zijn van mening dat deze bedragen zeer hoog zijn voor certificering t.o.v. de geleverde diensten.

De tsunami aan regelgeving waaraan een schip moet voldoen en het woud aan certificaten die aan boord moeten zijn worden een steeds grotere factor in de exploitatiekosten. Het zal de komende jaren al moeilijk genoeg zijn voor de binnenvaart om kostendekkend te varen en zijn certificeringskosten iets waar kritisch naar gekeken wordt.

Voor het kritisch bekijken van de certificeringskosten wegen wij ook het overheidsbeleid mee. De werkzaamheden die het NBKB uitvoert waren in het verleden overheidstaken. Het leek de overheid echter beter deze taken over te hevelen met als doelstelling dat de efficiëntie zou worden verhoogd en het prijsniveau op een goede prijs/kwaliteitverhouding kwam te liggen, op basis van concurrerende marktpartijen.

Wij zien echter in de praktijk een andere ontwikkeling. U heeft vorig jaar oktober het ‘Zwartboek CCR-eisen’ ontvangen waaruit al bleek dat er in de binnenvaart veel onvrede heerst over keuringen en de afgifte van de certificaten. Onze conclusie daaruit is dat er onvoldoende efficiëntie aanwezig is bij het NBKB, veel minder dan dat de overheid voor ogen had bij het overhevelen van de taken. O.i. is er aan de hand van de gerekende bedragen die wij hebben vernomen dan ook geen sprake van een goede prijs/kwaliteitverhouding bij het NBKB.

Hieromtrent willen wij u verzoeken een toelichting te geven op hoe de kosten voor diensten van het NBKB tot stand komen en wat daar destijds over afgesproken is met de overheid, los van het feit dat het NBKB kostendekkend moet zijn.

Als laatste willen wij u vragen uitsluitsel te geven over de personeelskosten van het NBKB. Vanuit diverse hoeken is ons ter oren gekomen dat de beloning van de directeur 1,2 miljoen euro per jaar bedraagt. Wij kunnen ons dat niet voorstellen, echter om een Wob-procedure te voorkomen vragen wij u via deze weg om uitsluitsel.

Samengevat doen wij in dit schrijven drie verzoeken aan u:

  • Toezenden prijslijst NBKB
  • Toelichting totstandkoming prijzen en afspraken met overheid
  • Uitsluitsel personeelskosten
Wij hopen en verwachten dat u op korte termijn aan deze verzoeken kan voldoen.

Met vriendelijke groet,
Ron Breedveld
Vicevoorzitter ASV

9 juni 2015: Reactie van de heer Arntz, directeur NBKB

Geachte heer Breedveld,

Dank voor uw brief d.d. 6 juni 2015. Ik begrijp dat kritisch naar certificatiekosten wordt gekeken. Ook NBKB doet dat.

Ik verbaas mij overigens wel enigszins over de inhoud en zeker daar waar het de weergave van kosten van het NBKB betreft.

Uiteraard wil ik graag alle onjuiste geruchten uit de wereld helpen en u bij deze dan ook zo correct mogelijk informeren over de structuur en kostenopbouw van het NBKB.

Om te beginnen is het NBKB een stichting met een non-profit doelstelling geleidt door ondergetekende. Door mij wordt zo goed als per kwartaal aan het NBKB bestuur verantwoording wordt afgelegd over de gang van zaken, waarbij uiteraard de kosten een belangrijk onderdeel vormen. Het NBKB bestuur wordt gevormd door afgevaardigden van verzekeraars, marktpartijen en het IVR.
NBKB is jaren geleden opgericht en heeft in 2013 pas voor het eerst breakeven gedraaid met in 2014 een klein positief resultaat. De lage revenuen van het NBKB liggen niet in de hoge kosten, maar juist in het feit dat NBKB tracht haar tarief zo laag mogelijk te houden en toch een gezonde onderneming te zijn met continuïteit.

Leden van het ASV bestuur zijn bij NBKB op kantoor geweest en zullen ongetwijfeld hebben vastgesteld dat de kantoorfaciliteiten en beschikbare ruimte zeker niet als extreem en kostbaar kunnen worden aangemerkt.

Eerst even wat uitleg over de feitelijke kosten van het NBKB:
NBKB heeft al jaren gelden, ook in overleg met de Raad van Accreditatie besloten om geen vast tarief te hanteren voor inspectie van de schepen, daar dit zou kunnen leiden tot ongelijkheid voor mensen die hun vaartuig wel goed bijhouden en zorg dragen voor het voldoen aan wet- en regelgeving, waardoor inspecties snel en vlot kunnen verlopen en mensen die dat helaas niet doen, waardoor gedetailleerde inspecties, herhaalde inspectie en nacontrole noodzakelijk worden en daarmee uiteraard de kosten verhogen. Ook zal duidelijk zijn dat per type vaartuig de voor certificatie noodzakelijke inspecties aanzienlijk kunnen verschillen. Om dat allemaal vast te leggen in één inspectie tarief is door NBKB als niet realiseerbaar geacht.

Wel hanteert NBKB een standaard administratie tarieven, omdat de administratieve handelingen voor afhandeling van certificaat inspecties en afgifte van een of meerdere certificaten niet ver uiteen loopt. Elke klant kan vooraf met de NBKB inspecteur bespreken wat de kosten voor certificatie (inspectiekosten en administratieve afhandeling) zijn, zodat een ieder weet waar men aan toe is. De kosten van de inspecteurs zijn zoals eigenlijk al aangegeven afhankelijk van de noodzakelijke inspecties en uiteraard de locatie waar de inspecties plaats dienen te vinden. Dat is een van de reden waarom een klant de vrijheid heeft om zelf zijn inspecteur te kiezen, omdat een inspecteur die dichter bij de inspectielocatie woont, goedkoper kan werken, simpelweg door de mindere reistijd en reiskosten.

De standaard administratie tarieven van het NBKB zijn (exclusief BTW) (zie tevens bijlage):
Afhandeling casco- en veiligheidsinspectie voor alle vaartuigen EUR 300,-, m.u.v. duwbakken/pontons (150,-) open rondvaartboten (100,-) en pleziervaartuigen (100,-).

Voor afgifte van certificaten rekende IL&T in 2013 EUR. 98,- per certificaat. Nu dient NBKB voor opmaak van certificaten gebruik te maken van het WIOB systeem van de overheid waarvoor per certificaat EUR 20,- aan de overheid dient te worden afgedragen, waarmee het tarief, uitgaand van het oude IL&T tarief feitelijk EUR 118,- zou moeten bedragen, maar NBKB heeft dit afgerond op EUR 115,- en is daarmee volledig binnen de kostenstructuur en opbouw van kosten van IL&T gebleven.

Hierbij dient nog te worden opgemerkt dat sinds kort een CvG ook in de Engelse taal dient te worden afgegeven, waarvoor NBKB ook voor de Engelse versie de kosten voor het gebruik van het WIOB systeem dient te worden afgedragen aan IL&T, waardoor sinds vorige week de kosten voor een CvG in het Nederlands en in het Engels (feitelijk al wettelijk verplicht sinds januari 2014) EUR 145,- zijn gaan bedragen.

Met IL&T zijn geen directe afspraken over kosten voor afgifte van een certificaat gemaakt, maar uit bovenstaande moge duidelijk zijn dat dat ook niet noodzakelijk is.

Hierbij dient ook nog te worden opgemerkt dat de administratiekosten van het NBKB al jaren hetzelfde zijn, zonder inflatiecorrectie o.i.d.. Dit hebben wij uitsluitend kunnen bereiken door voortdurend te werken aan efficiency verbetering.

Kosten voor administratieve wijzigingen (het veranderen van één of meerdere bladzijden zonder dat daarvoor inspecties noodzakelijk zijn) bedraagt EUR 75,- en geen EUR 265,- zoals door u genoemd. Van de EUR 75,- dient dan ook nog EUR 20,- aan IL&T te worden afgedragen voor het printen van de bewuste bladzijde(n) in het WIOB systeem.

Nog even over prijs / kwaliteitverhouding:
Het moge duidelijk zijn dat de snelheid van afhandeling van certificaten, keuren van tekeningen en schema’s e.d. bij het NBKB aanzienlijk beter en sneller is dan ooit in het verleden is geweest, waarover o.i. ook geen discussie bestaat, waarover wij echter helaas ook nooit wat horen.

Dat er veel wijzigingen in wet- en regelgeving zijn, overgangsbepalingen vervallen zijn en er hierdoor veel kosten op de schippereigenaren afkomen is NBKB bekend, maar dit ligt buiten de invloedssfeer van het NBKB.

Om ook nog even terug te komen op het ASV zwartboek:
Ik had ASV al in eerdere communicaties en een gesprek laten weten dat de geconstateerde klachten deels te wijten zijn aan onduidelijkheden van interpretatie van wet- en regelgeving, waarover NBKB voortdurend in overleg is met IL&T.

Voorts heb ik laten weten dat NBKB alles binnen haar vermogen doet om voortdurend te verbeteren, mede op basis van de o.a. door ASV gedane constateringen, waarvan er ook zijn die na nadere analyse toch anders blijken te liggen dat in eerste instantie gedacht of aangegeven.

Desalniettemin is ook NBKB van mening dat voortdurend aan verbetering van kwaliteit en efficiency dient te worden gewerkt, welke handschoen NBKB heeft opgepakt. Dit blijkt o.a. uit het feit dat NBKB gedurende de laatste jaren haar tarief heeft weten te handhaven, ondanks door wijzigende wet- en regelgeving ook voor NBKB sterk toenemende werkzaamheden.

Ook voert NBKB momenteel nog een enquête uit om ook zelf te achterhalen waar er steken vallen en dit op te kunnen lossen.

Uw mededeling dat de directeur van NBKB (ondergetekende) EUR 1,2 miljoen per jaar zou verdienen is volledig ongegrond en volslagen belachelijk. Ik zou mijzelf schamen als ik een dergelijk bedrag zou durven vragen en kan u garanderen dat mijn salaris geheel marktconform is. Dit zou trouwens niet eens uit kunnen van de ca. EUR 500.000,- jaaromzet van de NBKB administratie. Graag zou ik van u willen vernemen wie binnen het ASV met een dergelijke onzin aankomt.

Ook de NBKB personeelsleden verdienen niet anders dan een normaal marktconform salaris en het gaat mij een beetje te ver om de salarissen van het NBKB publiekelijk te maken.

Graag ben ik bereid om enkele bestuursleden van ASV vertrouwelijk tijdens een bespreking bij NBKB op kantoor inzage te geven in de balans en winst- & verliesrekening van het NBKB om zo de illusie dat NBKB onnodige kosten maakt en zeer riante salarissen zou betalen weg te kunnen nemen. Overigens worden de NBKB jaarcijfers ook gepubliceerd en zijn deze conform de eisen van de Raad van Accreditatie en IL&T geaudit door een registeraccountant.

Ik hoop hiermee uw zorg te hebben weggenomen en uw vragen naar behoren te hebben beantwoord, er van uitgaand dat u zult begrijpen dat NBKB in het kader van privacy niet de salarissen van haar personeel openbaart.

Mijn uitnodiging voor nadere informatieverstrekking staat en is misschien ook goed om u als ASV tevens inzage te geven in wat er zoal administratief om de hoek komt kijken voordat tot afgifte van een certificaat kan worden gekomen. Wat noodzakelijk is om aan alle eisen van de RvA en IL&T te voldoen qua kwaliteitscontrole, opleiding, bijhouden wet- en regelgeving, kwaliteitscontrole, audits en wat niet meer. Mij is duidelijk dat ook hier nog communicatie noodzakelijk is daar deze administratieve werkzaamheden veelal schromelijk worden onderschat en zo ook hierover meer duidelijkheid te geven en begrip hiervoor in de markt te krijgen.

Ik zie uw reactie op mijn uitnodiging met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,
NBKB Directeur Ing. H.J.G.J. (Henk) Arntz BSc re