Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslag van antwoord van NBKB

(en daaropvolgend gesprek van 14 juli 2015 aangaande in rekening gebrachte kosten)

Naar aanleiding van de brief NBKB aangaande in rekening gebrachte kosten heeft de heer Arntz, directeur van het NBKB de ASV een uitgebreid antwoord doen toekomen met daarin een uitnodiging voor een gesprek. Dit gesprek heeft plaatsgevonden op 14 juli jl. Paul Markusse en Ron Breedveld zijn daar heen geweest. Het was een constructief en open gesprek van bijna 2 uur. Het onderstaande schrijven is een combinatieverslag van het antwoord en het gesprek.

Eerst wat uitleg over de feitelijke kosten van het NBKB: NBKB heeft al jaren geleden, ook in overleg met de Raad van Accreditatie, besloten om geen vast tarief te hanteren voor inspectie van de schepen, daar dit zou kunnen leiden tot ongelijkheid voor mensen die hun vaartuig wel goed bijhouden en zorg dragen voor het voldoen aan wet- en regelgeving, waardoor inspecties snel en vlot kunnen verlopen en mensen die dat helaas niet doen, waardoor gedetailleerde inspecties, herhaalde inspectie en nacontrole noodzakelijk worden en daarmee uiteraard de kosten verhogen. Ook zal duidelijk zijn dat per type vaartuig de voor certificatie noodzakelijke inspecties aanzienlijk kunnen verschillen. Om dat allemaal vast te leggen in één inspectie tarief is door NBKB als niet realiseerbaar geacht.

Wel hanteert NBKB een standaard administratie tarieven, omdat de administratieve handelingen voor afhandeling van certificaat inspecties en afgifte van een of meerdere certificaten niet ver uiteen loopt.

Elke klant kan vooraf met de NBKB inspecteur bespreken wat de kosten voor certificatie (inspectiekosten en administratieve afhandeling) zijn, zodat een ieder weet waar men aan toe is. De kosten van de inspecteurs zijn zoals eigenlijk al aangegeven afhankelijk van de noodzakelijke inspecties en uiteraard de locatie waar de inspecties plaats dienen te vinden. Dat is een van de reden waarom een klant de vrijheid heeft om zelf zijn inspecteur te kiezen, omdat een inspecteur die dichter bij de inspectielocatie woont, goedkoper kan werken, simpelweg door de mindere reistijd en reiskosten.

De standaard administratie tarieven van het NBKB zijn (exclusief BTW) (zie tevens tabel): Afhandeling casco- en veiligheidsinspectie voor alle vaartuigen EUR 300,-, m.u.v. duwbakken/pontons (150,-) open rondvaartboten (100,-) en pleziervaartuigen (100,-).

Voor afgifte van certificaten rekende IL&T in 2013 EUR. 98,- per certificaat. Nu dient NBKB voor opmaak van certificaten gebruik te maken van het WIOB systeem van de overheid waarvoor per certificaat EUR 20,- aan de overheid dient te worden afgedragen, waarmee het tarief, uitgaand van het oude IL&T tarief feitelijk EUR 118,- zou moeten bedragen, maar NBKB heeft dit afgerond op EUR 115,- en is daarmee volledig binnen de kostenstructuur en opbouw van kosten van IL&T gebleven.

Hierbij dient nog te worden opgemerkt dat sinds kort een CvG ook in de Engelse taal dient te worden afgegeven, waarvoor NBKB ook voor de Engelse versie de kosten voor het gebruik van het WIOB systeem dient te worden afgedragen aan IL&T, waardoor sinds vorige week de kosten voor een CvG in het Nederlands en in het Engels (feitelijk al wettelijk verplicht sinds januari 2014) EUR 145,- zijn gaan bedragen. Dit is inmiddels ook weer terug gedraaid omdat sinds een 21-07 in een uitdraai van het WIOB zowel de Nederlandse als de Engelse versie kan worden geprint, met als gevolg dat NBKB dan ook per direct haar kosten met betrekking tot het verstrekken van een CvG heeft teruggebracht naar de EUR. 115,-.

Met IL&T zijn geen directe afspraken over kosten voor afgifte van een certificaat gemaakt, maar uit bovenstaande moge duidelijk zijn dat dat ook niet noodzakelijk is.

Hierbij dient ook nog te worden opgemerkt dat de administratiekosten van het NBKB al jaren hetzelfde zijn, zonder inflatiecorrectie o.i.d.. Dit heeft NBKB uitsluitend kunnen bereiken door voortdurend te werken aan efficiency verbetering.

Kosten voor administratieve wijzigingen (het veranderen van één of meerdere bladzijden zonder dat daarvoor inspecties noodzakelijk zijn) bedraagt EUR 75,- en geen EUR  265,- zoals in de brief genoemd. Van de EUR 75,- dient dan ook nog EUR 20,- aan IL&T te worden afgedragen voor het printen van de bewuste bladzijde(n) in het WIOB systeem.

Over de prijs / kwaliteitverhouding: Het is duidelijk dat de snelheid van afhandeling van certificaten, keuren van tekeningen en schema’s e.d. bij het NBKB aanzienlijk beter en sneller is dan ooit in het verleden is geweest. Dat er veel wijzigingen in wet- en regelgeving zijn, overgangsbepalingen vervallen zijn en er hierdoor veel kosten op de schippereigenaren afkomen is NBKB bekend, maar dit ligt buiten de invloedssfeer van het NBKB.

Desalniettemin is ook NBKB van mening dat voortdurend aan verbetering van kwaliteit en efficiency dient te worden gewerkt, welke handschoen NBKB ook oppakt. Dit blijkt o.a. uit het feit dat NBKB gedurende de laatste jaren haar tarief heeft weten te handhaven, ondanks door wijzigende wet- en regelgeving ook voor NBKB sterk toenemende werkzaamheden.

Ook voert NBKB momenteel nog een enquête uit om ook zelf te achterhalen waar er steken vallen en dit op te kunnen lossen.

Als reactie op het gerucht dat de directeur 1,2 miljoen euro verdient het volgende: De NBKB personeelsleden verdienen niet anders dan een normaal marktconform salaris en het gaat een beetje te ver om de salarissen van het NBKB publiekelijk te maken. De ASV heeft dat tijdens het gesprek bevestigd gezien.

De ASV heeft bij het NBKB op kantoor tevens inzage gekregen in de balans en winst- & verliesrekening van het NBKB om zo de illusie dat NBKB onnodige kosten maakt en zeer riante salarissen zou betalen weg te nemen. De NBKB jaarcijfers worden ook gepubliceerd en deze worden conform de eisen van de Raad van Accreditatie en IL&T ge-audit door een registeraccountant.

Tijdens het gesprek heeft de ASV ook nadere informatie gekregen over wat er zoal administratief om de hoek komt kijken voordat tot afgifte van een certificaat kan worden gekomen. Wat noodzakelijk is om aan alle eisen van de RvA en IL&T te voldoen qua kwaliteitscontrole, opleiding, bijhouden wet- en regelgeving, kwaliteitscontrole, audits en wat niet meer. Het NBKB zag ook hier nog verdere communicatie noodzakelijk daar deze administratieve werkzaamheden veelal schromelijk worden onderschat.

Al met al heeft de ASV de indruk dat er nog zaken te verbeteren valt, maar het NBKB is ook grotendeels afhankelijk van wat zij aan werkzaamheden moeten uitvoeren voor de Raad van Accreditatie en de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Ron Breedveld

Tarieven NBKB 2013