Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Stroomkasten Deventer

Geachte heer/mevrouw,

N.a.v. uw brief d.d. 21-01-2015 (zie nieuwsbrief februari 2015) hebben we onderzoek uitgevoerd.

De klacht van de schippers m.b.t. ons huidig Walstroomvoorziening is dat dit gebaseerd is op een prepaid betaling. De schipper moet vooraf een inschatting maken van het benodigde vermogen en dat per PIN betalen. Als het schip vertrekt wordt het positieve saldo niet terugbetaald. Met name de vrachtschippers die aan de Scheepvaartstraat in de haven van Deventer liggen hebben daar moeite mee. Het kan zo maar zijn dat ze door de havenbedrijven worden opgeroepen terwijl ze in de verwachting waren nog enige uren te kunnen blijven liggen. Ook kunnen ze niet in het weekend van de boot af, om te voorkomen dat bij terugkomst de diepvries ontdooit is. Daar hebben we begrip voor.

Onderzoek alternatief
We weten dat er systemen zijn van Seijsener, Walstroom.nl en Utiliq. Wij hebben ons geconcentreerd op SAB: Het SAB (stichting afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart) is als Nationaal Instituut opgericht en verantwoordelijk voor het uniforme financieringssysteem voor de inname en verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval. Zij zorgt voor de inning van de afvalbeheersbijdrage, te weten € 7,50 per 1000 liter gebunkerde accijnsvrije gasolie. De inning van de afvalbeheersbijdrage geschiedt door middel van het openen van een ecorekening en het gebruiken van een ecokaart.
Ook biedt de SAB de afhandeling aan betreffende de afgifte van vuil water, het afnemen van walstroom en drinkwater en het innen van havengelden, gekoppeld aan de huidige ecokaart met chip. SAB laat de hardware installaties door derden bouwen, en doen zelf de backoffice betalingsactiviteiten. De functionaliteit komt er op neer dat zij de werkelijk verbruikte elektriciteit achteraf in rekening brengen bij de schippers en dat doorstorten naar de gemeente, waarbij de gemeente het tarief bepaald.

Graag horen wij de mening van de Algemeene Schippersvereeniging over dit concept van SAB.

In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,

Geachte

Naar aanleiding van ons telefoongesprek en de mail die u ons gestuurd heeft aangaande de oplossing die u voorstelt in verband met de klacht over de walstroom wil ik u hiermee een eerste reactie sturen.

Als eerste willen we u bedanken voor het feit dat u de klacht serieus genomen heeft en heeft gezocht naar een mogelijke oplossing. Het was per slot van rekening er ook niet om te doen de gemeente Deventer in een kwaad daglicht te plaatsen, maar om een oplossing te verkrijgen waar de gemeente zelf misschien nog niet bij stil gestaan had. Het feit dat Deventer toch actie wil ondernemen is dan ook positief en daarmee  hoopt de ASV dat dit een aanleiding gaat worden naar een ietwat binnenvaartvriendelijker beleid van deze gemeente.

Ik heb volgens afspraak de vraag in eerste instantie aan het bestuur en de denktank van de ASV voorgelegd om een eerste indruk te krijgen (zonder mijn eigen mening daarbij te geven zodat er een zo objectief mogelijke reactie zou komen)

De conclusie vanuit de denktank en het bestuur werd door een de van leden als volget samengevat:

“Het lijkt me dat we kunnen zeggen dat we niet adviseren het via de SAB te doen. Dat komt voornamelijk door de rol die het SAB speelt in de huisvuilaffaire en wat haar originele taak is. “

Als positief werd genoemd (wat u zelf ook al meldde) De ECO-card is altijd aan boord en je hebt geen extra account/inlog of app nodig. 

Als negatief werd gemeld:

  • Voor de Nederlandse schipper word het al moeilijk, wat denk je dan voor de buitenlanders die onze havens aan doen, het moet landelijk met max. 2 aanbieders toch te regelen zijn.
  • Om hier het SAB nu de leiding, en het uitvoerende orgaan te laten zijn, lijkt mij niet de geschiktste optie. Laat het SAB bij zijn taak blijven waar hij voor opgericht is, en daar mankeert nog veel aan.
  • Er zijn al verschillende aanbieders, Snap niet waarom het allemaal weer moeilijk moet. (2 X) Volgens mij wordt het op den duur allemaal parkline
  • geef SAB niet te veel macht. Die invloed wordt te groot.
  • We moeten gaan storten en SAB zal alles gaan betalen straks voor ons, dat is een onwenselijke situatie.
  • Geen goed idee, dat is voornamelijk gevoelsmatig. Mijn ervaringen met stroom uit een kastje beperken zich tot Amsterdam en Terneuzen. Niet goedkoop ten opzichte van stroom gewoon in je huis,maar wel makkelijk en het werkt (bijna) altijd goed.
  • Wat betreft dat ecocard gedoe; een accountje meer of minder doet er wat mij betreft ook niet meer toe.
  • Alle stroomkastjes zitten nu toch bij dezelfde? Dus geen uitzondering voor Deventer.
  • De ECO-card is dan wel altijd aan boord maar veel schippers hebben bewust geen chip geplaatst en die zouden hiermee daartoe gedwongen worden dat te doen.

De voorstellen die kwamen vanuit het bestuur en de denktank waren:

  • Mijn wens zou zijn, een aanbieder die t.a.t. een concurrerende prijs af geeft voor zijn geleverde diensten. Deventer vraagt nu aan ons wat wij wensen, dus een systeem waar je je aanmeld, en afmeld, en de kosten per bank betaald kunnen worden.
  • Via parklijn vind ik OK.
  • Volgens mij wordt het op den duur allemaal parkline.
  • Waarom niet via park line of walstroom dat bestaat ook nog.
  • Ben er toen mee begonnen te schrijven met het havengeld Deventer. Heb daarna nog 2 keer getelefoneerd met de havenmeester en geadviseerd om Utiliq als walstroom omdat die door het hele land stroomkasten heeft. Ik ga ook voor walstroom.nl het werkt perfect. Verreweg de meeste havens werken via dit systeem dus ik denk dat de meeste schippers wel al een account hebben bij walstroom.nl. Dit lijkt mij voldoende argument om dit in Deventer ook zo te gaan doen.

Algemene opmerkingen:

  • Nog even over een prijs, aan de huishoudens in ons land zijn de prijzen per KW, sinds vorig jaar behoorlijk gezakt, is dat in R-dam en A’dam voor de schipper ook gebeurd?
  • Waar ik mee zit is dat walstroom waarschijnlijk niks schoner is als onze generator, en de CO2 op een andere plek in de lucht komt, Nederland is weer meer CO2 gaan uitstoten 6.8% meer als vorig jaar, en er is 1,9% groei, men verklaart dat er is meer verkeer is gekomen en er zijn 3 kolencentrales gaan draaien.
  • Ik ben het er niet mee eens dat wij aan een stroomkast liggen voor minder CO2 uitstoot Was mij niet bekend dat SAB iets met "walstroom"deed.
  • Ben er toen mee begonnen te schrijven met het havengeld Deventer. Heb daarna nog 2 keer getelefoneerd met de havenmeester en geadviseerd om Utiliq als walstroom omdat die door het hele land stroomkasten heeft.
  • Vind het ook vreemd dat ze mij geen bericht meer hebben terug geschreven.
  • Alstublieft, geen SAB.
  • Hoe grappig... "hoe duw je een schipper een ecokaart met chip in zijn strot"

Conclusie:
Ons inziens roept uw voorstel veel weerstand op bij de schipper en is dit in ieder geval bij onze leden geen voorstel wat op veel instemming kan rekenen.

Ik hoop u hiermee voor zover voldoende op de hoogte gesteld te hebben, en zie uw antwoord belangstellend tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sunniva Fluitsma
voorzitter ALGEMEENE SCHIPPERS VEREENIGING (ASV)