Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Vrije markt uitwassen




Hier zien wij een van de grote problemen voor de positie van de particuliere schipper werkzaam in de binnenlandse veevoer markt; Agrifirm is trots op de 40 eigen duwbakken. Dan heb je ook nog een bedrijf als Peterson waarbij geschat wordt dat men zeker 40 schepen in de huur heeft en daarnaast nog een essentieel deel van de binnenlandse veervoer markt (85%?) in handen hebben. Kennelijk mag het zomaar dat dit soort bedrijven (te) dominant  in de markt aanwezig zijn.

  Uit de Binnenvaartkrant:
‘Zelfstandige ondernemers hebben, evengoed als consumenten, recht op bescherming tegenover grote klanten of leveranciers. Door een situatie van onevenwicht staan ze niet op voet van gelijkheid. Ik zal werk maken van die bescherming.’ Dat zei Kris Peeters maandag 28 september tijdens de viering van het 40-jarig bestaan van de Europese Schippers Organisatie. Het congres in de Ark in Antwerpen stond in het teken van (de kracht van) onafhankelijk ondernemerschap in de binnenvaart.

Gedragscode
De Belgische vicepremier en minister van Werk, Economie en Consumenten noemde de landbouw (‘die onder de kostprijs moeten verkopen’) en horecaondernemers (‘die met handen en voeten gebonden zijn aan brouwerijcontracten’). Ook in de binnenvaart is die ongelijkheid volgens hem aan de orde: van de individuele zelfstandige schipper tegenover de machtige verlader, die niet zelden een multinational is.

Peeters wil niet op voorhand alles van bovenaf opleggen. Binnen economische sectoren krijgen partijen eerst de kans onderling tot afspraken in bijvoorbeeld gedragscodes te komen. ‘Om zelf orde op zaken te stellen. Kunnen of doen zij dat niet, dan zal ik wel een regelgevend kader opleggen dat tot meer evenwicht moet leiden.’