Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Internationaal

Meningsverschil Verkeersregeling Oberwesel Rijn

Een ASV lid kreeg na een meningsverschil met de verkeerscentrale Oberwesel de Duitse politie aan boord bij het Taubenwerth. Deze kwam met een voorgedrukt protocol waar de scheepsnaam, Europanummer en de overtreding al op waren ingevuld voordat de politie-beambte aan boord stond.

Dat is bij ons ASV lid in het verkeerde keelgat geschoten, temeer omdat deze schipper helemaal geen idee had dat er een overtreding had begaan.

Niet alleen de betreffende binnenschipper had het idee dat deze niks verkeerd had gedaan, ook de binnenschipper van het afvarig koppelverband (waartegenover de overtreding begaan zou zijn) heeft na telefonisch onderhoud met Duitse politie gezegd geen last van het opvarend schip te hebben gehad.

De polizei vond het ook zeer vervelend en vertelde de schipper dat zij soms wel 6 tot 10 keer per dag voor deze flauwekul bij schepen aan boord moeten om een protocol uit te schrijven, omdat de verkeerspost dat eist. De polizei vindt dat men het al druk genoeg heeft met belangrijke zaken zoals averij van schepen en andere calamiteiten.

Het protocol wordt op een ander tijdstip samen met polizei en de verkeerscentrale op radarbeelden bekeken waarna de conclusie getrokken zal worden of het juist is dat het protocol is uitgeschreven. Echter, hierbij is de binnenschipper niet aanwezig, die wordt ook niet in staat gesteld op een andere wijze de radarbeelden te zien. Dus ons lid vraag zich wel af of de juiste radarbeelden worden gegeven en of de juiste conclusies worden getrokken vanuit die radarbeelden, hij/zij kan zichzelf namelijk niet verdedigen, niets verduidelijken of aanvullen.

De betreffende schipper vindt het absurd dat een persoon aan de wal (de verkeerspost die bepaalt wie waar zou mogen/moeten varen) dit kan besturen, terwijl tegelijkertijd de schippers als kapitein altijd de eindverantwoordelijke is.

Brief aan Voorzitter Commissie voor Onderzoek te Antwerpen

Aan Dhr .......
Voorzitter Commissie voor Onderzoek te Antwerpen
Celhoofd Binnenvaartcommissie

Waterwegen en Zeekanaal NV
Afdeling Zeekanaal
Zandvoordestraat 375
8400 Oostende

Betreft certificaat van onderzoek motorschip ......

Geachte dhr .......

Ik wil u hierbij deze brief sturen betreffende het onderstaande:
Na telefonisch gesprek met ons ASV lid Fam......... van het motorschip ......, begrijp ik dat het Certificaat van Onderzoek nog niet is ontvangen op hun postadres.

Voor zover ik het begrepen heb, zou u beloofd hebben aan de fam......... om het orgineel Certificaat van Onderzoek op te sturen, zodat deze familie niet in de problemen zou raken aangezien per 18 november 2017 het voorlopig certificaat van onderzoek verloopt.

Doordat het orgineel Certificaat van Onderzoek van het motorschip ms........ alleen per mail is verzonden, kan dit niet als orgineel certificaat gebruikt worden.

Wij hebben begrepen dat u pas geleden aan de fam........... gevraagd heeft om keuringsrapporten en schema’s betreffende het hydraulisch stuurwerk en de elektriciteit op te sturen.

Dat de fam.......... dit moet doen verrast mij, omdat de expert....... van het bureau Veritas het schip ...... gekeurd heeft.
Deze heeft alle punten in orde bevonden. Daarmee ligt de vraag bij u om een orgineel certificaat af te geven aan ms......
Nu zijn er heel wat misstanden geweest, de afgelopen maanden, over het zoekgeraakt certificaat van onderzoek van ms ....., zodat hier weer een stagnatie gaat onstaan.
De fam........ heeft de stuurwerkkeuring met tekening die uitgevoerd is door IVR expert ....... en geldig is tot 05-04-2019, ook naar u toegestuurd.

Dus bij deze vraag ik u om coulance bij deze verwarrende situatie en vraag u het orgineel certificaat toch te versturen, voordat deze mensen weer zonder geldig certificaat komen.

Wachtend op u antwoord
Met vriendelijke groeten
T.M.M.Grooten -Wendt bestuurslid ASV tel. 0031652-886388