Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Lezers aan het woord

Verantwoordelijkheid van onderstaand bericht is voor de schrijver en niet voor de Algemeene Schippers Vereeniging

De “grondstofgedachte”

Al decennia lang ligt de vernieuwing en ontwikkeling van bestaande schepen stil. Op de verplichte veranderingen naar aanleiding van de keuringen na verandert er aan boord (zeer) weinig. Deels begrijpelijk aangezien verandering vaak geld kost en onzekerheid brengt.

Waarom zou je iets veranderen als het (al) functioneert?

Toch zouden we als binnenvaart en de daarmee gerelateerde bedrijven onze verantwoordelijkheid t.a.v. milieu moeten nemen. Milieu verantwoordelijkheid op een betaalbare, haalbare, duurzame en acceptabele manier.

Als partner van een zijinstromer in de binnenvaart kijk je anders tegen deze binnenvaartmaterie aan. Deels omdat je niet belast bent met de ballast uit het verleden. Je bekijkt alles met een frisse blik en bent, in mijn geval als kunstenaar, gewend om zaken anders te benaderen. Daarnaast is het erg belangrijk om te kijken in mogelijkheden en onmogelijkheden los te laten.

Zo ook met de ons alle bekende problemen van vervanging en reparatie. Zaken waar we allemaal veelvuldig mee te maken hebben. Of we het willen of niet.
Zelf varend met een schip uit 1962 komen we op een punt dat we cruciale onderdelen moeten gaan vervangen. Al zitten we er niet op te wachten is het toch goed hier al in een vroeg stadium over na te denken. Want stel dat de motor er mee op houdt? Als we hier voor geen reserve potje zouden hebben dan moeten we ons of in de schulden steken of nog erger stoppen met varen omdat een nieuwe motor onbetaalbaar is.

Laten we bovenstaand probleem echter eens anders bekijken. Want we willen helemaal geen nieuwe motor. We willen vermogen om ons schip voort te stuwen. Dus de motor mag de fabrikant zelf houden. Enkel het vermogen wat de motor levert huren we. Bij eventuele storingen is de fabrikant dan medeverantwoordelijk, wat hem zal prikkelen om een goede motor te leveren. Want hoe langer de motor mee gaat hoe hoger de huurinkomsten zullen zijn. Dit wordt ook wel de producenten verantwoordelijkheid genoemd. In plaats van producten te maken die niet te lang mee gaan, zodat we continu nieuwe moeten kopen, betalen we de fabrikant voor een dienst. Het leveren van vermogen.
Hiermee kunnen we oude motoren vervangen voor nieuwe schonere motoren die qua onderdelen eigendom blijven van de fabrikant. Onderdelen die na bewezen dienst weer gerecycled kunnen worden. De “grondstofgedachte.” Naast dat de fabrikant inkomsten genereerd door middel van leasemotoren zal de fabrikant altijd nog geld verdienen aan de verkoop van filters etc.
De schipper blijft zo verzekerd van goede prestaties in de machinekamer en toepassing van de nieuwste en schoonste technieken.

Wij van het Heerenschip zijn benieuwd of er meer schippers interesse hebben in bovenstaand voorstel? Om zo met een grote(re) delegatie een mooi aanbod te kunnen doen naar fabrikanten van scheepsmotoren. Uiteraard is deze gedachte op meer onderdelen door te voeren.

Mail bij interesse of als je wilt reageren naar Rogier Dikker; info@heerenschip.nl