Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Rondetafelgesprek Nederlandse Vaarwegen

Op 20 mei 2015 organiseerde de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 14.00 tot 15.30 uur een rondetafelgesprek over de Nederlandse vaarwegen.

Namens de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu werd de ASV uitgenodigd om deel te nemen aan dit rondetafelgesprek.

De procedure tijdens het rondetafelgesprek is als volgt: Iedere genodigde krijgt de gelegenheid tot het afleggen van een verklaring c.q. het geven van een mondelinge toelichting van hooguit twee minuten. Vervolgens krijgen de deelnemende Kamerleden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu de gelegenheid om de genodigden vragen te stellen. Daarna worden deze vragen door de genodigden beantwoord en kan een nadere gedachtewisseling plaatsvinden.

De bijeenkomst was openbaar, dus kon er publiek en mogelijk pers aanwezig zijn.

De ASV heeft bovendien gebruik gemaakt van de mogelijkheid de leden van de commissie een schriftelijke inbreng aan te leveren in de vorm van de geschreven versie van het door Ger Veuger te houden betoog plus een power point presentatie waar via foto’s aangevuld door tekst zaken duidelijk worden gemaakt (onderhoud steigers en dergelijke) .

Het rondetafelgesprek vond plaats in het gebouw van de Tweede Kamer der Staten-Generaal te Den Haag. Ter informatie meldde de griffie ons dat de commissie de minister van Infrastructuur en Milieu heeft verzocht om, aansluitend aan het rondetafelgesprek, een besloten technische briefing te laten verzorgen door ambtenaren van Rijkswaterstaat over dezelfde materie. Zo kan de commissie zich een volledig beeld vormen van de problematiek. Gelet op het feit dat ambtenaren onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen, is deze briefing niet toegankelijk voor publiek. De commissie zal deze problematiek in het openbaar met de minister bespreken tijdens het algemeen overleg Scheepvaart, dat gepland is voor 25 juni 2015. Dat is wel voor publiek toegankelijk en te volgen via internet.

De uitgesproken (schriftelijke) bijdrage van Ger Veuger:

Goedemiddag dames en heren

Mijnheer de voorzitter vooreerst wil ik u danken voor de uitnodiging en voor de mogelijkheid de problemen, die de binnenvaart ondervindt, met uw commissie te delen. 2 minuten spreektijd is niet veel vooral voor een breedsprakig persoon, wat ik nu eenmaal ben. Ik zal proberen uw agenda zo goed mogelijk te volgen en begin dus met de overdracht van de vaarroute in noord Nederland, de vaarweg van Lemmer naar Delfzijl. Wat kwalijk is, dat door de overdracht, het regiem voor het spuien ( water uitlaten bij grote hoeveelheden regen) in met name Delfzijl zodanig gewijzigd is, dat de scheepvaart hier grote hinder van ondervindt. Wat wij als ASV nog kwalijker vinden, dat er op ons schrijven naar de bevoegde instantie niet gereageerd wordt, ook niet na aanhoudende vragen onzerzijds.

Tevens is het opmerkelijk dat er nu geen eisen worden gesteld aan duwvaart ten aanzien van boegbesturing, terwijl er voorheen, aan motorschepen, van gelijke of kleiner afmetingen wel eisen daaromtrent werden gesteld. Zou dit van invloed geweest kunnen zijn, bij een aantal schadevaringen bij bruggen in Friesland ?? Verlagen van de vaarsnelheid tot 6 km, zoals in eerste instantie is afgekondigd lost dit probleem zeker niet op, een schip moet n.l. wel manoeuvreerbaar blijven en dat is niet het geval bij een zo lage snelheid. Gelukkig is dit ook snel enigszins gecorrigeerd.

Ook wij zijn van mening dat de huidige versobering van de bedieningstijden door bezuinigingen in de personele sfeer slecht zijn voor het vervoer over water en dit onze concurrentie positie ten opzichte van de andere vervoersdragers ernstig ondermijnt, en dus een ongelijkwaardig speelveld creëert. Gebrek aan onderhoud heeft directe gevolgen voor de te leveren service van de binnenvaart en heeft dus gevolgen voor het genoemde ongelijke speelveld. De gewenste modal shift wordt hierdoor zeker niet gehaald. Her tegenovergestelde gebeurt; met name de kleine binnenvaart verliest op dit moment vervoer aan het wegtransport. Dit alles is tegen gesteld aan het Europese Witboek transport dat tientallen procenten verschuiving van weg naar spoor en binnenvaart voorstelt.

Verder zou ik nog uw aandacht willen vragen voor de overdracht van bevoegdheden van RWS naar de Waterschappen, met name daar waar het gaat over de Kaderrichtlijn water en de Richtlijn ruimte voor de Rivier. Ik besef heel goed dat Waterschappen veel weten over water, maar dat is echt meer grondwater dan vaarwater. De ontsteningsproblemen zijn hier een duidelijk voorbeeld van. De overdracht van deze bevoegdheden, is door uw Kamer geaccordeerd, want er was lekker veel geld bij de waterschappen. Maar de gevolgen; daar worden wij niet blij van.

De minister kan wel zeggen dat er geen vertraging is opgetreden door de bezuinigingen maar als zij de planologische kernbeslissing steeds voor haar uitschuift zoals bij de nieuwbouw van sluis Eefde is gebeurd dan is de sluis toch echt 2 jaar later pas klaar en dat is er gebeurd. Mijn 2 minuten zitten er royaal op maar dit was slecht een kleine greep uit de huidige problemen en daarom hoop ik dat u de juiste vragen weet te stellen.

Ik dank u voor uw aandacht.

Namens de ASV Ger Veuger