Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Sfeertekening en samenvatting uitkomsten Symposium Marktwerking Binnenvaart

Er is veel werk verzet om het symposium goed te laten verlopen en daar heeft de denktank van de ASV een enorm groot aandeel aan gehad. Dank daarvoor! Er werd een prima zaal geregeld met fantastische catering, er was een mooie bijlage gemaakt en verspreid, de pers is meerdere malen benaderd, twitter en facebook ingezet, de ASV panelen werden meegenomen en tijdig opgebouwd (en weer afgebroken) zodat er een goede uitstraling was. Er werden programma’s en muntjes uitgedeeld voor de broodnodige versnaperingen, de tijd werd in de gaten gehouden, er werd met microfoons door de zaal gelopen om mensen aan het woord te laten, foto’s gemaakt, lijsten bijgehouden van aangemelde personen, kaarten op naam gedrukt, er waren cadeautjes gekocht voor de sprekers en er was vooral een heel goede sfeer. En dat deden we met elkaar, samen met Ons Recht waarbij de ASV het voortouw heeft genomen deze keer en de organisatie op zich genomen had. En hoe die organisatie verliep, daar mogen we best trots op zijn.

Het symposium liep dan ook goed, de aanwezigen namen enthousiast deel aan de discussies. Het doel dus waarvoor dit symposium bedoeld was. De entourage was geweldig en de sfeer heel participerend. Er werd goed naar elkaar geluisterd en met respect met elkaar omgegaan. Ook af en toe tijd voor een lach of een pittige discussie.

Ook fijn was dat er mensen van BLN waren die ook hun steentje bijdroegen, dat is pure winst

Hieronder een paar conclusies die we getrokken hebben naar aanleiding van vraagstelling aan de zaal,:

Vraag 1. Wat vindt u van het idee uit: Rapport Nijenrode:  “In de binnenvaart is behoefte aan een ‘agora’, (een plaats waar alle informatie, vraag en aanbod van vervoersdiensten worden afgestemd en de actuele prijsvorming op basis van zoveel mogelijk transparantie wordt bevorderd. “

Opmerkingen vanuit de zaal: De aanwezigen staan positief tegenover dit idee.

Vraag 2 : In het rapport van de ING “herstelpad binnenvaart loopt vertraging op (maart 2012)” staat : Als zelfregulering niet werkt is inmenging van de overheid een voorstelbaar alternatief. Wat vindt u? Heeft de (Europese) overheid hierin een taak?

Opmerkingen vanuit de zaal: De zaal trekt de conclusie dat de (Europese) overheid inderdaad hierin een taak heeft.

Vraag 3 er staat ook in het rapport van de ING “herstelpad binnenvaart loopt vertraging op (maart 2012)”: Denkbaar is dat er een ‘bodem’ in de markt wordt gelegd. Men schrijft dat dit juridisch problematisch is en er de tijdgeest niet naar is. Maar wat denkt u hiervan?

Opmerkingen vanuit de zaal: De zaal stelt dat het wenselijk en denkbaar is dat er een ‘bodem’ in de markt wordt gelegd.

Voorstellen ter verbetering waarop instemmend werd gereageerd door de aanwezigen

  • Stoppen met beïnvloeding van de markt door extreme uitstel van betaling rente en aflossing
  • Een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren
  • maatregelen betreffende de kostendekking en vervoerscondities.
  • De beloofde markttransparantie tot stand brengen.
  • Een goed presterend marktobservatie systeem invoeren.
  • De (alle) maatschappelijke kosten van transport doorberekenen aan de veroorzaker ervan (Europees)

Worden onderschreven door de aanwezigen in de zaal

Vraag aan de zaal: Hoe kan er een structureel evenwicht gecreëerd worden?

  1. Zelfregulering?
  2. Krachtenbundeling?
  3. Overheid als marktmeester?

De zaal stelt vast:

  • Zelfregulering blijkt onmogelijk te zijn
  • Krachtenbundeling heeft alleen zin als het mag leiden tot hogere tarieven en meer marktmacht voor de schipper
  • De overheid zou een rol moeten  spelen want
  • DE vrije markt werkt niet

Voorwaarden samenwerken:

  • Samenwerken moet mogen leiden tot een betere marktmacht voor de binnenvaart
  • Samenwerken moet daarmee ook mogen leiden tot hogere tarieven voor de binnenvaart

Alleen dan heeft het zin om op groter gebied samen te werken.

Dit gold voor de vertegenwoordigers van alle aanwezige organisaties: Ons Recht, ASV en BLN.

Beste mensen, hartelijk dank voor jullie inzet voor deze dag, we hebben het samen gedaan zoals we zijn: voor schippers door schippers

Namens het bestuur, Sunniva Fluitsma