Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Vervolg ligplaatsen problematiek

Zoals de ASV al eerder duidelijk had gemaakt is er inmiddels sprake van een olievlekwerking op het gebied van de ligplaatsenproblematiek in Nederland. Daar speelt een organisatie als Rijkswaterstaat een grote rol in.

Vertragingstactiek voortgang klacht IJmuiden
Inmiddels heeft de ASV een eerste antwoord gehad op haar klacht die zij neergelegd heeft bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord inzake de 1e Rijksbinnenhaven te IJmuiden. Het antwoord luidde dat men de klacht niet in behandeling zou nemen als de ASV niet binnen 2 weken na dagtekening de statuten had opgestuurd en Sunniva Fluitsma aangetoond heeft gemachtigd te zijn om namens de ASV het woord te voeren. De voorzitter van de ASV heeft bij Rijkswaterstaat gewezen op de (in het briefhoofd vermeldde) site van de ASV waar alles duidelijk te vinden is. De ASV wacht nu op een antwoord van het hoofd afdeling Werkenpakket Rijkswaterstaat West-Nederland Noord die deze brief namens de Minister heeft geschreven.

Gevolgen bouw nieuwe sluis in Terneuzen
Ondertussen heeft de ASV wederom de Tweede Kamerleden benaderd en daarnaast in dit geval de Statenleden van de provincie Zeeland, vanwege de gevolgen die wij voorzien in het kader van de bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen. De bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen zal tijdens de bouw en zoals het zich nu laat aanzien ook na de bouw, namelijk nogal wat negatieve gevolgen hebben voor de binnenvaart.

Een klein historisch overzicht
Sinds de bouw van de huidige Westsluis en Oostsluis, ca. 50 jaar geleden, zien we steeds meer ligplaatsen verdwijnen. In zijkanaal C zijn honderden meters gedempt en voor de middensluis worden nogal wat ligplaatsen ingenomen door aan het water gerelateerde bedrijven. Veelvuldige verzoeken om meer ligplaatsen zijn genegeerd, terwijl de binnenvaartschepen steeds groter zijn geworden en er ook een vaar-en rusttijdenbesluit is ingevoerd. Het sluizencomplex in Terneuzen heeft juist overnachtings-/wachtplaatsen nodig door zijn ligging aan de Westerschelde. Weersomstandigheden, zoals mist of storm, het getij en zoals gezegd, het vaar- en rusttijdenbesluit, dwingen de schippers om een lig-/wachtplaats in te nemen. En natuurlijk kunnen er ook situaties zijn, waarbij de mensen op de schepen om privé-redenen een ligplaats nodig hebben. 50 jaar heeft RWS niets gedaan aan het ligplaatsentekort en het tekort alleen maar op laten lopen.

Helft van de ligplaatsen verdwijnt
Gezien de bouwplannen voor de nieuwe sluis, had RWS juist moeten zorgen voor een aanzienlijke groei van de ligplaatscapaciteit. Door de bouw van de nieuwe sluis raakt de binnenvaart ca. de helft van de ligplaatsen kwijt, wat  zal zorgen voor een situatie, dat schepen, op vele kilometers afstand, bv Sas van Gent, of erger Gent en van de andere zijde Hansweert of Krammersluizen, al een ligplaats zullen moeten zoeken.

Stremmingen sluizencomplex Terneuzen
Deze situatie wordt nog verergerd door het probleem van het spuien van het Kanaalwater in de Westerschelde. Doordat Noord Frankrijk en België (West Vlaanderen) hun spuicapaciteit (waterafvoer) naar zee hebben verwaarloosd, wordt er steeds meer regenwater via het Kanaal van Gent naar Terneuzen afgevoerd. De verbreding van de Belgische rivieren de Schelde en de Leie zorgt er ook nog voor dat het water met grote hoeveelheden in een korte periode op het Kanaal terecht komt. Het sluizencomplex in Terneuzen is regelmatig volledig gestremd om dit water van het Kanaal te spuien, met als gevolg oplopende wachttijden bij de sluizen voor de scheepvaart. De vele verzoeken om bij de bouw van de Nieuwe Sluis een spuikanaal aan te leggen zijn genegeerd.

In de huidige situatie kan er nog met 3 sluizen worden gespuid, maar tijdens de bouw komt de Middensluis te vervallen. Met nog 2 sluizen om water af te voeren ontstaat er nog meer oponthoud voor de scheepvaart. Of het niet meer kunnen spuien met de Middensluis ook nog tot gevolg kan hebben, dat er overstromingsgevaar ontstaat, lijkt een gerechtvaardigde vraag.

Enorme economische schade voor de scheepvaart
Kortom, de gevolgen tijdens de bouw van de nieuwe sluis, zullen tot enorme economische schade voor de scheepvaart leiden. Naast deze schade zullen de mensen op de schepen aanzienlijk meer uren stand-by moeten zijn in een frustrerende situatie. Niet bepaald een prettig vooruitzicht.

Na de voltooiing van de bouw is nog niet bekend hoe men om zal gaan met de ligplaatsproblematiek.

Zeesluis of binnenvaartsluis?
In een krantenartikel konden wij lezen, dat er een subsidie aan het Europese Ten-T fonds is aangevraagd van € 400 miljoen. De nieuwe sluis mag dan niet een nieuwe Zeesluis zijn (heten), maar moet een binnenvaartsluis zijn (heten).  Als dit inderdaad zo is, is het toch wel schrijnend, dat men wel de naam binnenvaart gebruikt voor de subsidie en dan verder niet meer omziet naar de binnenvaart.

Maar het volgende hoofdstuk dient zich wellicht al aan:

Een bericht van Jos Evens:
Ik kom vanmorgen aan boord (we liggen sinds eergisteren in Panheel beneden de sluis, naar 14 dagen boven de sluis), komt er een splinternieuw alu-bootje van een meter of 8 voorbij, opschrift “handhaving”. Al foto’s makend, redelijk onopvallend met een smartphone, 3 man aan boord. Gelijk de sluis in en weg. Wat hij boven de sluis deed, heb ik niet gezien. Maar het zou me verbazen, als ze daar niet gewoon mee verder zijn gegaan.

  • Geen geld voor een kleine aanpassing aan de oever beneden sluis 15, zodat je, nadat je je auto er daar af hebt gezet, ook op de openbare weg kunt komen, want RWS moet bezuinigen.
  • Geen geld voor handhaving op de autoweg, om vrachtwagens te controleren op technische mankementen en/of overschrijding van de rijtijdenwet, want daar hebben ze geen mensen voor.

Reactie van een ASV lid:
Het ligplaatsbeleid gaat me wel aan m’n hart. Vorige week heb ik nog een bekeuring in Lochem opgelopen (€ 170) voor een overnachting omdat ik me niet had gemeld bij sluis Eefde.

Terwijl ze daar toch middels IVS en AIS weten waar ik  lig en waar naar onderweg (Almelo). Tijdens de ontstane discussie met de dienstdoende (vrouwelijke) RWS ambtenaar gaf zij op een gegeven moment zelf aan dat als ze niet verbaliseerde, ze bij het volgende functioneringsgesprek hierover zou worden ondervraagd.( “Dan functioneer ik dus niet goed”) Een collega van me, die dit ook  heeft meegemaakt (ms. Adelante) heeft het voor laten komen en de enige coulance die de rechter toonde was het kwijtschelden van de verhogingen na het eerste schikkingsvoorstel. “U dient zich gewoon aan de regels te houden”.

Dit om maar even aan te geven wat voor wind er momenteel waait op de Nederlandse wateren. Maar ik vertel jullie niets nieuws.

Wat betreft IJmuiden denk ik dat ASV zich hard moet maken voor de  beroepsschippers. Ook zij die tijdelijk, om wat voor reden dan ook niet varen, horen hiertoe. Als er ander belangen spelen moeten we ons daar niet voor laten gebruiken. Bij twijfel geeft het schip zelf meestal voldoende duidelijkheid !

Wordt vervolgd……