Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Voorstel ASV aangaande kennis riviergedeelten Rijn

Dit voorstel is een inbreng van de ASV voor het Overleg Techniek en Nautiek Binnenvaart (OTNB) van 14 april 2015 en bevat het voorstel tot afschaffen van de ‘streckenkennis’ op de Rijn. De ASV doet dit voorstel op basis van onderstaande argumentatie.

Om op de Rijn te mogen varen als schipper moet men naast een vaarbewijs of schipperspatent tevens in het bezit zijn van een Rijnpatent. Dit is van toepassing op de gehele Rijn van Bazel (166,64) tot in open zee , met uitzondering van het Canal d`Alsace. Voor het behalen van het Rijnpatent is het vereist dat er een examen wordt afgelegd ‘kennis van riviergedeelte’, de zogenoemde ‘streckenkennis’. Op het Canal d’Alsace en de Rijn benedenstrooms Spijksche Veer (857,40) kan worden volstaan met een erkend vaarbevoegdheidsbewijs, zoals het vaarbewijs. Om het examen af te kunnen leggen moet de geëxamineerde het aangevraagde gedeelte in de laatste tien jaren ten minste zestien maal hebben bevaren, waarvan binnen de laatste drie jaren ten minste drie maal in elke richting.

De vereiste voor het hebben van ‘kennis van riviergedeelte’ is lang geleden ingevoerd op de Rijn. Sinds die tijd heeft de binnenvaart grote ontwikkelingen doorgemaakt , die dit vereiste overbodig maken in de toekomst. Elk schip is tegenwoordig uitgerust met moderne technieken die het navigeren vergemakkelijken en de veiligheid op de Rijn hebben bevorderd. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan; een dieptemeter, radar, marifoon, GPS, AIS en elektronische kaarten. De meeste van deze technieken zijn zelfs verplicht gesteld door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) om de veilige vaart te bevorderen. De elektronische kaarten worden tevens bij elke (verplichte) update completer en nauwkeuriger.

Ook de infrastructuur op de Rijn (betonning, bebakening, op diepte houden, etc.) is sinds de invoering van ‘streckenkennis’ zeker verbeterd, alhoewel niet zo sterk als de schepen en de bemanning. In West-Europa kan met een wederzijds erkend vaarbewijs of schipperspatent het grootste deel van de vaarwegen worden gevaren als schipper. De Rijn is een van de weinige uitzonderingen. Ook de CCR erkent vakbekwaamheidsbewijzen uit andere lidstaten dan die van de CCR, maar voor circa. 500 kilometer Rijn is nog altijd ‘streckenkennis’ van kracht. De eis van de zogenoemde ‘streckenkennis’ op de Rijn vormt in die zin een beperkende factor voor de vooruitgang van de binnenvaart.

De ASV is tevens van mening dat het stellen van eisen van plaatselijke bekendheid voor heel het West-Europese vaargebied dient te worden afgeschaft. Zoals dat ook voor geheel Nederland en België geld.

De ASV is van mening dat anno 2015 (onlangs is AIS met een elektronische kaarten verplicht geworden en een groot aantal ROSR-overgangsbepalingen zijn per 31-12-2014 afgelopen) een goed moment is om in de CCR de discussie te openen of er nog wel een noodzaak is voor ‘streckenkennis’ op de Rijn. De ASV is op het standpunt dat het hebben van ‘streckenkennis’ op de Rijn niet noodzakelijk is om daar veilig te kunnen varen als schipper.

Het moge duidelijk zijn dat de ASV begrijpt dat de CCR niet op korte termijn een besluit zal nemen over het afschaffen van de ‘streckenkennis’. In eerste instantie is dit voorstel, voor het OTNB, bedoeld om de discussie op nationaal niveau aan te zwengelen en hoe de Nederlandse delegatie staat in het afschaffen van de ‘streckenkennis’

Ron Breedveld 08-04-2015