Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Klacht aan de landelijke eenheid politiediensten

Aan:
Landelijke eenheid politie ( voorheen Korps Landelijke politiediensten),
Postbus 100
3970 AC Driebergen

Aan:
Politie Nederland
Postbus 17107
2502 CC Den Haag

Betreft: Klacht vaargedrag P66, rijksvaartuig KLPD
Betreft: Klacht niet uitluisteren marifoon cq oproepen niet beantwoorden P66, rijksvaartuig KLPD
Betreft: Niet reageren op telefonische klacht hieromtrent door KLPD Driebergen
Betreft: Onbereikbaar zijn van betreffende diensten voor de binnenvaart

Rotterdam, 26-08-2015

Geachte,

Op 18 augustus jongstleden hebben enkele leden van onze vereniging de ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) mij benaderd betreffende het (vaar)gedrag van een van uw rijksvaartuigen: de P66. Middels deze brief wil ik de betreffende zaak bij u aanhangig maken.  Als eerste zal ik u ook de doelen van de ASV alsmede enkele punten uit haar visie en beleid inzake de toekomst van het binnenvaartschip duidelijk maken, zodat het duidelijk is wie deze brief aan u schrijft.

Wie is de ASV?
De ASV is dé Nederlandse belangenbehartiger voor de particuliere schipper in de binnenvaart. Een deel van de leden vaart op een  klein schip zoals een Spits of een Kempenaar, anderen op grotere schepen maar allen maken regelmatig gebruik van de vaarwegen in Nederland. Dat kan zijn op doorvaart maar ook om er te laden of te lossen. De ASV neemt deel aan overleggen bij overlegorganen vanuit het ministerie zoals thema-overleggen gericht op de binnenvaart (het vroegere deelorgaan binnenvaart). Daarnaast is de ASV actief in het WBR (havenzaken Rotterdam) en het WBA (Amsterdam). De ASV heeft o.a. als doelstelling het streven naar onvervalste concurrentie tussen vervoersmodaliteiten. Het voorkomen dat de binnenvaart onnodig kosten moet maken, gehinderd wordt in haar bedrijfsuitoefening of niet (tijdig) de (juiste) plaats van bestemming kan bereiken hoort daarbij.

Politie komt haar belofte niet na:
Op uw site schrijft u onder andere:
“Over de politie
De politie is er altijd. Voor een veiliger Nederland.(….) De politie werkt actief samen met burgers en partners. Zij heeft oog en oor voor wat er leeft in de samenleving. De politie is er voor iedereen. Waakzaam en dienstbaar.”

Gezien onze bevindingen die ik hieronder zal beschrijven lijkt het er sterk op dat de politie wat betreft de binnenvaart haar eigen woorden niet naleeft. Wij spreken u daarop aan.

Betreft:  Klacht vaargedrag P66, rijksvaartuig KLPD
Op 18 augustus 2015 voer het vaartuig van de KLPD de P66 met grote snelheid door het Merwedekanaal. Veel golfslag veroorzakend en daarmee veel ongemak en een risico veroorzakend op schade werd dit vaartuig per marifoon opgeroepen, onder andere door een van onze leden, eigenaar van het motorschip ROXANA. Ook na diverse pogingen gaf de bemanning van P66 geen antwoord. Enkele uren later vertoonde ditzelfde vaartuig op het Amsterdam Rijnkanaal (op weg naar SAIL?) hetzelfde gedrag. Ook daar werd de bemanning opgeroepen via de marifoon, dit keer niet alleen door schippers maar ook door sluispersoneel. Ook nu weer werd er, hoewel er toch uitluisterplicht is, geen antwoord gegeven.

Betrokken schipper van de ROXANA heeft vervolgens op allerlei manieren geprobeerd met de (voormalige) KLPD in contact te komen en uiteindelijk “Driebergen” benaderd. Hij zou teruggebeld worden maar dat is tot op heden niet gebeurd.

Betreft: Onbereikbaar zijn van betreffende diensten voor de binnenvaart
De ASV pakt daarmee het stokje over. Maar dat valt niet bepaald mee. Hoe ik ook zoek om op een goede wijze contact te maken, het blijkt wel heel moeilijk om u te bereiken. En dat terwijl u op de site schrijft: “alle medewerkers in de dienst infrastructuur werken samen om onveiligheid en criminaliteit op de Nederlandse hoofdinfrastructuur te bestrijden” (waarbij ik me overigens afvraag of dit dan niet geldt voor de “gewone” infrastructuur).

Op de site “landelijke eenheid politiediensten” vind ik alleen de jaarverslagen, geen verwijzingen wat betreft contactmogelijkheden met of over de waterpolitie.
Bij “contact” met de politie kan ik kiezen tussen “wijkagenten” of “politiebureaus” met specifieke plaatsnamen, er wordt geen contactmiddel aangedragen voor landelijke politiediensten.

Ik heb verschillende malen de (voormalige) KLPD Driebergen geprobeerd te bellen “onbereikbaar”. Op de site van de KLPD “dienst waterpolitie” staat: Helaas is deze pagina niet gevonden

Ook via het landelijke nummer komen we niet verder. Het telefoonnummer 0900-8844 geeft dan wel aan dat je ervoor moet betalen maar onmiddellijk daarna kom je in een lange wachtrij. Dat is niet zo gek want alles lijkt daar samen te komen. Het nummer van “Driebergen” blijft onbereikbaar.
Een klachtenformulier is te downloaden maar daar staan zaken op die ingevuld moeten worden als de naam van de betreffende politiemedewerker of het personeelsnummer van die medewerker. Voor dit geval niet van toepassing

Ter verduidelijking wil ik u hierbij nog het volgende voorval vermelden:
Op 4 juli 2015 heeft het motorschip Franto geprobeerd de betreffende politiediensten te bereiken nadat een Zeeschip (MSC Shanghai, Monrovia. IMO nummer 9295373, MMSI 636091326) op de Westerschelde hinderlijke golfslag had veroorzaakt.  Na het oproepen van de sluis Terneuzen werd geadviseerd de KLPD in te lichten. Dat bleek net zo lastig te gaan als hiervoor omschreven. Toen er eindelijk contact werd gemaakt met het “0900 8844”nummer werden er zulke irrelevante vragen gesteld aan de schipper dat duidelijk is dat de binnenvaart hier niets van hoeft te verwachten.

Het ging dus over golfslag op de Westerschelde. De vragen waren bijvoorbeeld: “Wat is de dichtstbijzijnde straatnaam?” Ook daarbij zou teruggebeld worden wat nooit meer is gebeurd.

Het wordt voor schippers op de binnenvaart zo langzamerhand een heel onveilige situatie als wij niemand van de waterpolitie (of voormalig KLPD) kunnen bereiken op het moment dat het nodig is, en als we iemand bereiken diegene geen verstand van zaken blijkt te hebben en dus niet adequaat handelt.

Wij merken dat dit gebrek aan contactmogelijkheden een steeds grotere vorm aan gaat nemen en wij vinden dat een gevaarlijke ontwikkeling. Daarop zouden wij graag van u een reactie ontvangen.

U zult inmiddels begrijpen dat er ons, gezien het voorgaande niet anders over blijft dan deze brief naar u te sturen met het verzoek van uw kant uit op korte termijn hierop te reageren. De brief zal ook geplaatst worden in de nieuwsbrief en op de site van de ASV.

Omdat wij dus merken dat dit gebrek aan contactmogelijkheden een steeds grotere vorm aan gaat nemen en wij dat een gevaarlijke ontwikkeling vinden,  vinden wij dat dit aan de orde gesteld dient te worden bij de verschillende verantwoordelijken.

Alvorens wij daar echter mee contact opnemen zullen we uw reactie hierop gedurende 14 dagen afwachten.
Ik verzoek u (ook) per mail te reageren op deze 4 klachten omdat wij, zoals u wellicht begrepen hebt, binnenvaartschippers zijn en dus onderweg naar laad- of losplekken. U kunt mij bereiken op het volgende e-mail adres:

Ik hoop u hiermee voorlopig voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Met vriendelijke groet.

Inmiddels zijn hierover kamervragen gesteld, deze kunt u met de antwoorden hier vinden