Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Voorwoord



Opgericht in het legendarische jaar 1975. Het jaar, waarin de bonden te weinig ondernamen voor het behoud van de Evenredige Vrachtverdeling (de beurs). Er ontstond een actiecomité, “Behoud E.V.” genoemd, die de strijdbijl oppakte. Deze groep mensen streed met overtuiging voor een goede zaak. Financiële middelen waren er niet, of het moeten de inkomsten zijn geweest uit de verkoop van de ons bekende gele stickers Behoud EV. De binnenvaart was er alles aan gelegen om de EV te behouden. Op 25 augustus 1975 legde de binnenvaart voor 3 dagen alle rivieren en kanalen voor de scheepvaart (incl. de zeevaart) dicht. Zoals gezegd, de actie werd zonder fi nanciële middelen opgezet. De boodschap was duidelijk : Strijd voor je eigen inkomenspositie. Een eerlijkere boodschap kun je niet krijgen. 

De boeren zijn decennia terug gedwongen opgezadeld met hun Landbouwschap, bij velen tegen hun zin en wat heeft het ze gebracht? Zie nu de vele boeren, die al of niet gedwongen hun bedrijven sluiten. Er zijn vele voorbeelden. Ik wil er 2 noemen. 

De afschaffing van de melkquota. Gevolg: de opgekochte melkquota is niets meer waard en de melkprijs voor de boer is gekelderd. Voor de consument maakt het geen verschil. 

Een ander voorbeeld: een fruitteler, die vorig jaar € 100.000 verlies draaide. De Russen hoefden om politieke redenen ons fruit niet meer en dat alles ondanks een overkoepelende organisatie als het Landbouwschap. 

40 jaar ESO. 40 jaar onmacht en onwil met als gevolg, geen vertrouwen meer bij de mensen waarvoor de ESO is opgericht. De EV en de toerbeurten zijn zonder noemenswaardige reactie van de ESO verdwenen. En wat nu te denken van een platform met EBU, nota bene de club die er alles aan gelegen is om het door strijd van de schippers bereikte resultaat in België, om niet beneden de kostprijs te varen, aan te vechten. Als ESO niet durft of wil opkomen voor de inkomenspositie van de particuliere binnenvaart zal men ook het vertrouwen niet krijgen. Zonder dit vertrouwen zullen ook de fi nanciële middelen uitblijven en dat zullen ze moeten durven erkennen. 

Via een omweg worden we nu geconfronteerd met een Binnenvaartschap, waar we met ons allen, ook de collega’s die gestopt zijn om wat voor reden dan ook, aan mee hebben betaald. Zij het dat we het in het verleden betaald hebben voor een geheel andere doelstelling. 

€ 600.000 per jaar over een periode van 10 jaar voor het Binnenvaartschap. Hoeveel heeft het Landbouwschap te besteden? Maakt het wat uit? Ik denk het niet. Zolang er niet gewerkt word aan een verbetering van de inkomenspositie zal er weinig vertrouwen zijn in het handelen van de ESO en dit zal niet veranderen door een zak geld. 

Geef mij dan maar de mensen uit 1975, die met stickers te verkopen en een eerlijk verhaal de mensen wisten te mobiliseren om op te komen voor de positie van de totale particuliere binnenvaart. 

Joop