Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Binnenvaart moet vergroenen, maar hoe? Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025: Geen budget beschikbaar voor nieuwe aanvragen in 2022! 🙈In de Staatscourant:
https://t.co/Tt9UN5J9FW #metderugtegendemuur @IenWTweedeKamer @RobJetten @chris_stoffer
Hoofdvaarweg Zaan alweer (minimaal) 5 dagen gestremd😡. Reparatiewerkzaamheden tussen 22.00 uur 19-10 en 05.00 u 24-10. Slechte noodbrug kost binnenvaart veel geld en maakt #binnenvaart onbetrouwbaar voor afnemers. @SlegersGerard @jeroenolthof Vragen? 0800 0200 600 (gratis).
Eindelijk is men wat soepeler met gezondheidskeuringen en wordt je om de 2 jaar medisch gekeurd. Behalve...als je toevallig 69 jaar bent, dan moet je toch al binnen 1 jaar gekeurd worden want dat is "logisch" volgens het CBR. @CBRnl @MinIenW

Actualiseren van het ligplaatsenbeleid op de vaarwegen in het Noordzeekanaalgebied

Voor het Noordzeekanaalgebied geldt een ligplaatsbeleid uit 2003, waarin het gedeelte te Schellingwoude niet is opgenomen. Dit wordt zowel binnen als buiten Rijkswaterstaat als een groot gemis ervaren. Daarnaast zijn er vele ontwikkelingen die een actualisatie noodzakelijk maken.

De Minister van I&M heeft in september 2015 aan de 2e Kamer toegezegd nieuw onderzoek te zullen laten uitvoeren naar de huidige en toekomstige behoefte aan wacht- en overnachtingsplaatsen en het daarbij behorende voorzieningenniveau (o.m. afloopvoorzieningen). Begin 2017 is deze opdracht van Rijkswaterstaat voor de vaarwegen in het Noordzeekanaalgebied gegund aan de combinatie Advin/Ecorys.

De doelstelling van het project bestaat uit twee delen:
1. Het vaststellen van knelpunten in spreiding, capaciteit en kwaliteit.
2. Vaststellen of uitbreiding van het huidige ligplaatsenbeleid met het gebied rond Schellingwoude wenselijk of noodzakelijk is.
Hierbij gaat het om een vooronderzoek in de vaststelling van de huidige situatie en een prognose voor 2030.

Men wil de ASV betrekken bij het onderzoek om het toekomstig ligplaatsenbeleid in het Noordzeekanaalgebied te verbeteren. Daarbij wordt de ASV uitgenodigd om zitting te nemen in een klankbordgroep.