Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
https://t.co/lWHLGEwrtK Chauffeurs in Nederland weinig gecontroleerd, bij overtreding vaak geen gevolgen omdat “je met een goed gesprek vaak meer bereikt”. Dit in scherp contrast met het boete- en handhavingsbeleid voor de binnenvaart. ILT= Overheid: benadeelt binnenvaart
DANK minister @Barbara_Visser1 🎩, dat er is geluisterd naar onze zorgen aangaande #FAME. Zorgen zo goed verwoord in moties van @BisschopRoelof en @MahirAlkaya, gesteund door @EOCverzekering . https://t.co/aWth27tVUe Grote vraag nu: hoe wordt de 6% #CO2 reductie ingevuld?
7.000 spitsen 25 jaar geleden, daarvan nu max.350 over. Maar @CCNR_Rhin regelgeving gaat gewoon door. In Botlek wordt bauxiet uit een zeeschip in een loods gegooid omdat geen #spits te vinden is. Omgekeerde modal shift is enorme extra #CO2 uitstoot. @C_Nagtegaal @IenWTweedeKamer

Actualiseren van het ligplaatsenbeleid op de vaarwegen in het Noordzeekanaalgebied

Voor het Noordzeekanaalgebied geldt een ligplaatsbeleid uit 2003, waarin het gedeelte te Schellingwoude niet is opgenomen. Dit wordt zowel binnen als buiten Rijkswaterstaat als een groot gemis ervaren. Daarnaast zijn er vele ontwikkelingen die een actualisatie noodzakelijk maken.

De Minister van I&M heeft in september 2015 aan de 2e Kamer toegezegd nieuw onderzoek te zullen laten uitvoeren naar de huidige en toekomstige behoefte aan wacht- en overnachtingsplaatsen en het daarbij behorende voorzieningenniveau (o.m. afloopvoorzieningen). Begin 2017 is deze opdracht van Rijkswaterstaat voor de vaarwegen in het Noordzeekanaalgebied gegund aan de combinatie Advin/Ecorys.

De doelstelling van het project bestaat uit twee delen:
1. Het vaststellen van knelpunten in spreiding, capaciteit en kwaliteit.
2. Vaststellen of uitbreiding van het huidige ligplaatsenbeleid met het gebied rond Schellingwoude wenselijk of noodzakelijk is.
Hierbij gaat het om een vooronderzoek in de vaststelling van de huidige situatie en een prognose voor 2030.

Men wil de ASV betrekken bij het onderzoek om het toekomstig ligplaatsenbeleid in het Noordzeekanaalgebied te verbeteren. Daarbij wordt de ASV uitgenodigd om zitting te nemen in een klankbordgroep.