Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
https://t.co/lWHLGEwrtK Chauffeurs in Nederland weinig gecontroleerd, bij overtreding vaak geen gevolgen omdat “je met een goed gesprek vaak meer bereikt”. Dit in scherp contrast met het boete- en handhavingsbeleid voor de binnenvaart. ILT= Overheid: benadeelt binnenvaart
DANK minister @Barbara_Visser1 🎩, dat er is geluisterd naar onze zorgen aangaande #FAME. Zorgen zo goed verwoord in moties van @BisschopRoelof en @MahirAlkaya, gesteund door @EOCverzekering . https://t.co/aWth27tVUe Grote vraag nu: hoe wordt de 6% #CO2 reductie ingevuld?
7.000 spitsen 25 jaar geleden, daarvan nu max.350 over. Maar @CCNR_Rhin regelgeving gaat gewoon door. In Botlek wordt bauxiet uit een zeeschip in een loods gegooid omdat geen #spits te vinden is. Omgekeerde modal shift is enorme extra #CO2 uitstoot. @C_Nagtegaal @IenWTweedeKamer

Evaluatie LED-verlichting

Alweer sinds 2015 is Piet Bennik namens de ASV bezig met hinderlijke LED-verlichting en bedrijfsverlichting langs diverse vaarwateren.

In samenwerking met de BLN is er een lijst samengesteld met klachten.
Persoonlijk vond Piet, dat er weinig verandering optrad in de opstelling van Rijkswaterstaat m.b.t. de verlichting. Daarom heeft hij BLN gevraagd om in een gesprek met een terzake deskundige van Rijkswaterstaat de zaak te evalueren.
Op 26 juni jl. is er een eerste evaluatie geweest op het BLN-kantoor op aandringen van de ASV.

Aanwezig was een medewerker van Rijkswaterstaat en Marleen Buitendijk en Piet Bennik.
Globaal gezien komt het erop neer dat Rijkswaterstaat blij is met de gegevens en klachten m.b.t. de LED-verlichting op sluizen en bruggen, maar de uitwerking hiervan laat veel te wensen over.

M.a.w. er worden wel opdrachten aan derden gegeven om de klachten te verhelpen, maar er is geen controle of terugkoppeling of dit daadwerkelijk is uitgevoerd.
De ASV had aangegeven dat er in het noorden twee boten van Rijkswaterstaat rondvaren voor controle, maar dat schijnt ook niet naar behoren te functioneren.

Volgens de medewerker van Rijkswaterstaat zal hier in de toekomst verbetering in komen en zal er meer aandacht gevestigd worden op de hinderlijke verlichting in het algemeen (dus ook van aan het water gelegen bedrijven of bouwplaatsen).

Omdat de BLN de samenwerking in deze kwestie heeft opgezegd, moeten wij direct contact opnemen met de huidige medewerker van Rijkswaterstaat.

Wij raden u aan klachten over verblindende verlichting of rare situaties op Nederlandse vaarwegen te melden aan de ASV, omdat via 0800-8002 uw klacht verloren zal gaan.

De ASV gaat maandelijks evalueren met Rijkswaterstaat.

Veel vaarplezier.
namens de ASV: Piet Bennik