Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
https://t.co/lWHLGEwrtK Chauffeurs in Nederland weinig gecontroleerd, bij overtreding vaak geen gevolgen omdat “je met een goed gesprek vaak meer bereikt”. Dit in scherp contrast met het boete- en handhavingsbeleid voor de binnenvaart. ILT= Overheid: benadeelt binnenvaart
DANK minister @Barbara_Visser1 🎩, dat er is geluisterd naar onze zorgen aangaande #FAME. Zorgen zo goed verwoord in moties van @BisschopRoelof en @MahirAlkaya, gesteund door @EOCverzekering . https://t.co/aWth27tVUe Grote vraag nu: hoe wordt de 6% #CO2 reductie ingevuld?
7.000 spitsen 25 jaar geleden, daarvan nu max.350 over. Maar @CCNR_Rhin regelgeving gaat gewoon door. In Botlek wordt bauxiet uit een zeeschip in een loods gegooid omdat geen #spits te vinden is. Omgekeerde modal shift is enorme extra #CO2 uitstoot. @C_Nagtegaal @IenWTweedeKamer

Havendagen Coevorden

 

Wat hebben ze hard gewerkt, de “jongens” van de scheepswerf de Vlijt in Coevorden, maar de luxe motor die ze onder handen hadden genomen, was net op tijd af voor de havendagen van Coevorden.

Een groot succes was deze “vlootschouw”, waar, volgens zeggen, wel 60.000 bezoekers zouden zijn geweest (het lijkt ons wel wat erg optimistisch ingeschat, maar dat het een geslaagd gebeuren was, mag duidelijk zijn).

Al die scheepjes die ooit beroepsmatig ingezet zijn; zoveel sleepbootjes, een enkele luxe motor en een (ingekorte) spits voorzien van vlaggetjes en een gezellige bemanning nodigden de geïnteresseerden uit een kijkje te nemen. Donderdag was de “aanvaardag”, de dag dat van heinde en verre allerlei scheepjes de spoorhaven van Coevorden kwamen bevolken.

De eigenaars gelokt met een gezamenlijk ontbijt en een “captains diner”. De grote tent, waarbij alle betrokkenen welkom waren, stond op het marktplein vlak naast een authentiek schipperskraampje, voor het museum van Coevorden. Maar voorzien van walstroom en daardoor een lekker koud pilsje, wijntje of sapje aan boord verkozen sommige eigenaren toch, samen met de buren, van bezoekers en omgeving te genieten. Het weer was uitgelezen, lekker warm en droog.

De organisatie was in handen van onder andere Jan-Wolter Mager, betrokken bij de havenvereniging van Coevorden, die we dan ook heen en weer zagen fietsen en rennen en in een walkietalkie pratende alles in goede banen leidde. Alles goed verlopen, geen wanklank gehoord, de planning in draaiboeken gereed…. dat is nog eens organiseren.

Jammer dat door uitblijven van subsidies en sponsorgelden het aantal scheepjes afgenomen is, maar de sfeer was er niet minder om.

Nog twee jaar wachten, dan is het weer zover.