Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

🎩voor Tom Berendsen (Eroparl. CDA) Hij neemt het in Europa op voor de binnenvaart-familiebedrijven. Zoals Kamerlid @JacoGeurts op nationaal niveau doet, doet Berendsen het op Europees niveau: "voldoende voorzieningen zijn noodzakelijk"! https://t.co/cuLjZPuYe8. Dank! @cdaeuropa

Goed initiatief van VVD-Europarlementariër @C_Nagtegaal.👍 De transportcommissie stemde in met haar binnenvaartrapport: goede bruggen, sluizen en waterwegen zijn onmisbaar voor een modal shift! #werkaandewinkel https://t.co/dCy0DNFg2E @MinIenW @IenWTweedeKamer

Hele weekend sluis Andel gestremd voor scheepvaart, behalve....voor containerschepen. Dat kan toch niet? Een lege spits zou de oevers beschadigen, een 110 meter schip niet? Wie is die "hogerhand"die beslist wie er wel en niet mag verdienen? Onacceptabel! @RWS_ZN @IenWTweedeKamer

Havendagen Coevorden

 

Wat hebben ze hard gewerkt, de “jongens” van de scheepswerf de Vlijt in Coevorden, maar de luxe motor die ze onder handen hadden genomen, was net op tijd af voor de havendagen van Coevorden.

Een groot succes was deze “vlootschouw”, waar, volgens zeggen, wel 60.000 bezoekers zouden zijn geweest (het lijkt ons wel wat erg optimistisch ingeschat, maar dat het een geslaagd gebeuren was, mag duidelijk zijn).

Al die scheepjes die ooit beroepsmatig ingezet zijn; zoveel sleepbootjes, een enkele luxe motor en een (ingekorte) spits voorzien van vlaggetjes en een gezellige bemanning nodigden de geïnteresseerden uit een kijkje te nemen. Donderdag was de “aanvaardag”, de dag dat van heinde en verre allerlei scheepjes de spoorhaven van Coevorden kwamen bevolken.

De eigenaars gelokt met een gezamenlijk ontbijt en een “captains diner”. De grote tent, waarbij alle betrokkenen welkom waren, stond op het marktplein vlak naast een authentiek schipperskraampje, voor het museum van Coevorden. Maar voorzien van walstroom en daardoor een lekker koud pilsje, wijntje of sapje aan boord verkozen sommige eigenaren toch, samen met de buren, van bezoekers en omgeving te genieten. Het weer was uitgelezen, lekker warm en droog.

De organisatie was in handen van onder andere Jan-Wolter Mager, betrokken bij de havenvereniging van Coevorden, die we dan ook heen en weer zagen fietsen en rennen en in een walkietalkie pratende alles in goede banen leidde. Alles goed verlopen, geen wanklank gehoord, de planning in draaiboeken gereed…. dat is nog eens organiseren.

Jammer dat door uitblijven van subsidies en sponsorgelden het aantal scheepjes afgenomen is, maar de sfeer was er niet minder om.

Nog twee jaar wachten, dan is het weer zover.