Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
De ASV verwelkomt de heer @danielkoerhuis als opvolger van @rudmer Heerema als woordvoerder #binnenvaart (VVD). Wij zien er naar uit om de de prima samenwerking met de VVD woordvoerder te kunnen voortzetten.
sluis Belfeld schut weer!!
Kort maar krachtig; een bijzonder positieve indruk achterlatend betreft inzet en zorg voor de binnenvaartsector. Nu alweer afscheid nemend als demissionair minister I&W . Dank voor de oprechte betrokkenheid @Barbara_Visser1. Veel succes in de toekomstige loopbaan. 🎩

Verzet tegen AGORA

Esther Lubbers schrijft:
We hebben van het begin af aan gezegd dat het geen ASV ding moet worden, maar zelfs een serieus gesprek hierover met BLN is niet mogelijk gebleken, ook via ESO niet waar BLN groots in zit. BLN die zich steeds de grootste branche organisatie noemt, maar nooit en zelfs na de crisis niet wil spreken over het functioneren van de vrije markt waar de schippers in moeten opereren. Toch verwonderlijk dat op het symposium 2014 In Dordrecht ook BLN tot de slotconclusie kwam dat bij ongewijzigd beleid de inkomsten nooit voldoende zouden zijn voor een gezonde bedrijfsvoering. Tevens heeft deze BLN in de Belgische staking zich solidair verklaard met de doelstellingen van de actievoerders. Jammer dat ze er telkens voor weten te kiezen om vaak niks en of meestal veel te weinig echt iets voor schippers te doen. Hier laten ze moedwillig weer AGORA liggen zonder zich er echt in te verdiepen.

Er is een informatieve presentatie door de ASV over AGORA voor de ESO gehouden, die behoorlijk positief was bevonden door de verschillende landen, maar waar namens ESO / BLN niemand het nodig vond om te luisteren of te discussiëren over dit onderwerp – ondanks dat het in hun eigen, toen net nieuwe, kantoor gepresenteerd werd – zegt waarschijnlijk al genoeg, toen en nu er op terug kijkend. Leuk zo’n club waar bevrachters in zitten, dan hebben we het gewoon niet over de markt omdat dat conflicten oproept!?!?

Maar wel hebben ze het bij BLN steeds over leningen voor de aankomende vergroening naar stage 5, alsof het een gunst aan de binnenvaart is dat we mogen lenen! Maar ook leningen moeten terug betaald worden dus extra verdiend worden! en zoals bij de hoorzitting in Den Haag al verteld is, de schipper krijgt voor zijn vergroening geen euro meer betaald!?!?

De binnenvaart vergrijst en ik kan werkelijk niemand aanraden om in deze wereld te starten met al haar onzekerheden en risico’s, bureaucratie en de bakken met regelgeving, de achterlijke hoge boetes, alsof we zo slecht presteren en onveilig werken, wat een ongelooflijke onterechte minachting van onze prestaties. Alsof de uren die we maken gewoon zijn, en daarvoor mag je je kinderen ook nog op een internaat doen, risico’s lopen met slecht weer etc, nee ik begrijp echt wel dat men het leuker en makkelijker kan verdienen met heel veel meer vrije tijd aan de wal.

Nu wordt er vol op gesloopt aan de kant van de kleine binnenvaart en gebouwd aan de grote binnenvaart, is dat maatschappelijk gewenst??? Deze schepen komen nooit meer terug! Ja de toekomst zal eenzijdig zijn, enkel hele grote schepen, zodat de prijs laag kan blijven of nog lager kan worden., of nog lager. En de rest wat niet meer past omdat de schepen te groot zijn geworden….gewoon op de wielen in de file!

Esther Lubbers