Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
2 days ago
Loflied op de langzaamloper. Het zal toch niet zo zijn dat door CCR regelgeving het tjoeketjoek geluid voor altijd verdwijnt? In een mooi filmpje wordt de liefde en toewijding voor de Bolnes getoond. https://t.co/6XCNjsGSJ3
5 days ago
"Reactie op column Michel GonlagMichel Gonlag schreef in zijn column “eer” Dat het helaas…" — Sunniva Fluitsma https://t.co/PYqcVPLSdN
5 days ago
AIS is onbetrouwbaar en de privacy van schippers is niet geregeld. Daarom schrijft de ASV in een brief aan het Agentschap Telecom dat AIS alleen geschikt is voor het gebruik als hulpmiddel bij navigatie, met als doel de scheepvaart veiliger te maken. https://t.co/ArL5TPkej2

Flitslampjes april 2018

Draaien rond de paal

Ex-ASV voorzitter Bouke Veltman heeft via de minireportage van Heere Heersma duidelijk gemaakt dat kleinere schepen niet of nauwelijks water kunnen laden in Amsterdam en hoe dat komt. Hij refereerde aan het feit dat die schepen wel betalen via hun havengeld voor 7 kuub water, maar dat schepen tot zo’n 60 meter er geen water kunnen bunkeren. Door de ver uit elkaar staande meerpalen aan de Haparandadam in de haven van Amsterdam is de (autoafzet- en water-)steiger zo goed als onbruikbaar voor kleinere schepen.

Na de minireportage is er nog eens gevraagd hoe het er nu voor staat met het feit dat kleinere schepen geen gebruik kunnen maken van voorzieningen in Amsterdam waar ze wel voor betalen (drinkwater o.a).

Wij horen nu dat de reactie van Anja de Kiewit, perswoordvoerster bij Haven Amsterdam, als volgt is: Er is een paal geslagen voor koppelverbanden van ca. 185 meter. Daarna is er een verzoek gekomen om een paal voor schepen tot 70 meter en kleiner te plaatsen. Die paal is besteld en als die geplaatst is, kunnen alle schepen tussen 38 en 200 meter goed afmeren. Wanneer die paal wordt geplaatst, is nog niet bekend.

Dat is wel een heel ongeloofwaardig verhaal. Er wordt nu dus gezegd dat die nieuwe paal en het verzoek om een paal voor kleinere schepen niets met elkaar te maken zouden hebben. Maar Andries de Weerd zegt klip en klaar iets anders (zie het filmpje). Hij had om een paal voor kleinere schepen gevraagd en verkeerde overduidelijk ook in de veronderstelling dat die op de juiste plaats geslagen was.

Na een videoclip op Schuttevaer.nl stelt Haven Amsterdam een extra meerpaal voor de kleine binnenvaart bij de auto- en drinkwatersteiger aan de Haparandadam in het vooruitzicht.

Draaien rond de paal


Achter slot!

In Helmond bij de firma Coppens kun je niet van het terrein af ’s avonds. Schippers krijgen geen sleutel en men wil het hek ook niet meer open doen.

De schipper heeft hierover een mail gestuurd naar het bedrijf Coppens maar hun antwoord is: “ga maar via de buurman”. maar ja, die heeft ook hekken natuurlijk.

Een denktanklid heeft dit al jaren geleden een keer aan de hand gehad in Breda.

Ontvanger wilde ook op geen enkele manier meewerken. De schipper heeft dat toen eens geprobeerd via de politie: Hij heeft hen uitgelegd, dat dit natuurlijk een onveilige situatie was etc. en heeft de politie gevraagd om hierin te bemiddelen, want de schipper wilde toch wel een verbinding met de openbare weg.

De ontvanger vond het niet leuk, dat de politie erbij gehaald was, maar uiteindelijk is er wel iets met een sleutel kunnen regelen. Dit was de nette manier.

In Drachten deed men ook heel moeilijk. Toen heeft de schipper uiteindelijk het slot maar doorgeknipt en een eigen slot er weer opgezet, zodat het toch afgesloten was.

Maandagmorgen waren de werknemers van het bedrijf een klein beetje boos natuurlijk, (want toen zaten zij achter een dicht hek), maar de schipper heeft gelijk gezegd dat hij zich daar toch niks van aan trok.

Hij vroeg wie er recht heeft om boos te zijn als zijn gezin opgesloten wordt en heeft aangeboden het slot te vergoeden, maar ook gezegd dat hij het de volgende keer weer net zo zou doen als het niet beter geregeld zou worden.

Toen werd de schipper bedankt voor het feit, dat hij het in ieder geval toch nog weer op slot gedaan had. En nu is er ook gewoon netjes een sleutel beschikbaar.


In Nijmegen, op één van de drukst bevaarde kruispunten van de Waal, ter hoogte van het Maas-Waal Kanaal wil Engie 2 x 3 mega-watt windmolens bouwen. Deze staan slechts enkele tientallen meters van het water af.

Hoe groot is de kans dat door de storing van de radar ongelukken gebeuren?

Een ongeval, zeker met gevaarlijke stoffen, zal een drama zijn in deze dichtbevolkte streek.