Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
5 days ago
Loflied op de langzaamloper. Het zal toch niet zo zijn dat door CCR regelgeving het tjoeketjoek geluid voor altijd verdwijnt? In een mooi filmpje wordt de liefde en toewijding voor de Bolnes getoond. https://t.co/6XCNjsGSJ3
1 week ago
"Reactie op column Michel GonlagMichel Gonlag schreef in zijn column “eer” Dat het helaas…" — Sunniva Fluitsma https://t.co/PYqcVPLSdN
1 week ago
AIS is onbetrouwbaar en de privacy van schippers is niet geregeld. Daarom schrijft de ASV in een brief aan het Agentschap Telecom dat AIS alleen geschikt is voor het gebruik als hulpmiddel bij navigatie, met als doel de scheepvaart veiliger te maken. https://t.co/ArL5TPkej2

Gedupeerde schippers vormen een front

Op 21 februari verzamelden enkele tientallen schippers zich voor een openluchtvergadering bij de sluis van Marolles-sur-Seine. Al meer dan een maand lagen de schepen stil. Enkele dagen eerder had de VNF nog beloofd dat men met man en macht aan de (grote) sluis van Vives Eaux zou werken en dat binnen afzienbare tijd die sluis gerepareerd zou zijn. Schippers hadden er al een hard hoofd in want behalve de bovendeur waar men het enorme tandwiel moest repareren vonden schippers dat de beneden deuren er toch wat raar bij hingen. Enkele dagen nadat er met man en macht gewerkt werd is het ijzig stil bij de sluis. Niemand te bekennen, niemand aan het werk.

Geruchten gingen dat de VNF de oude sluis weer in werking wilde stellen. De oude sluis waar een loopbrug dwars overheen is gelegd, en die al zoveel tientallen jaren buiten gebruik is, waarbij er dus nog gebaggerd moest worden en we geen idee hebben of die sluis nog wel werkt. Een ding weten we wel; de lichten doen het in ieder geval want die zijn de afgelopen jaren altijd op rood blijven staan.

Maar de conclusie die je hieruit lijkt te moeten trekken is dat deze noodgreep betekent dat de VNF zelf kennelijk geen enkel vertrouwen meer heeft in het in gebruik nemen van de “nieuwe” sluis, dus dat ziet er niet hoopvol uit. Uiteindelijk heeft de nieuwe sluis toen hij eindelijk in werking werd gesteld maar enkele dagen gefunctioneerd. Sindsdien wordt de oude sluis gebruikt.

Na veel gezeur hebben schippers na weken een VNF vergoedings-formulier bemachtigd waarbij er gesproken wordt over de eventuele mogelijke vergoedingen door de VNF en de eisen waar de aanvrager allemaal aan moet voldoen, waaronder bijvoorbeeld alle bladzijden gekopieerd aanleveren van de meetbrief, en een verklaring overleggen waarin de VNF verklaart dat zij “schuldig” is. Dat laatste valt niet mee omdat diezelfde VNF blijft volhouden dat er sprake is van overmacht en men dus niets gaat vergoeden, en als ze daar al toe over zouden gaan is de maximum vergoedingstermijn 30 dagen. Die termijn was al verstreken en is voor sommige schippers opgelopen tot meer dan 6 weken.

Op 22 februari heeft een afvaardiging van 6 schippers, waaronder ASV denktank lid Jos Evens (Daevanos) een gesprek gevoerd met de VNF omdat zij het niet eens waren met de gang van zaken. Deze 6 mensen zijn een doorsnede van de verschillende type schepen (groot/middel/klein/ diverse ladingtypes) die het betreft waarbij vertegenwoordigers van verschillende bonden zoals het CNBA, la Glissoire en de ASV aanwezig zijn. Een positief punt: er is een enorm gevoel van solidariteit op dit moment, en de grote kloof die er vaak is tussen Fransen en “buitenlanders” lijkt afwezig. Zo zie je maar weer….ieder nadeel heeft een voordeel. Ellende verbroedert.