Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

#Binnenvaart Frankrijk: Montargis, een belangrijke laadplaats, is onbereikbaar geworden door watertekort. Vaarwegen richting Zuid-Frankrijk zijn niet of nauwelijks bevaarbaar. Zelfs op de hoofdvaarwegen (Seine) is de vaart onzeker door instortende sluizen.

De SP gebruikt een illegaal middel om tankschepen in de gaten te houden via internet Het volgen van schepen (via AIS) waarop de schippers vaak hun woning en gezin hebben is tegen de afspraken in. https://t.co/l5uzESJlKj Is de privacy in de binnenvaart van geen belang?

Vrijwilligers gezocht voor de Stoomsleepboot Jan de Sterke uit Gorinchem, die ook nog eens verstand hebben van oude techniek en mensen die (voor de functie van kapitein) in het bezit zijn van een groot vaarbewijs.
informatie https://t.co/Osio11fshJ

Gedupeerde schippers vormen een front

Op 21 februari verzamelden enkele tientallen schippers zich voor een openluchtvergadering bij de sluis van Marolles-sur-Seine. Al meer dan een maand lagen de schepen stil. Enkele dagen eerder had de VNF nog beloofd dat men met man en macht aan de (grote) sluis van Vives Eaux zou werken en dat binnen afzienbare tijd die sluis gerepareerd zou zijn. Schippers hadden er al een hard hoofd in want behalve de bovendeur waar men het enorme tandwiel moest repareren vonden schippers dat de beneden deuren er toch wat raar bij hingen. Enkele dagen nadat er met man en macht gewerkt werd is het ijzig stil bij de sluis. Niemand te bekennen, niemand aan het werk.

Geruchten gingen dat de VNF de oude sluis weer in werking wilde stellen. De oude sluis waar een loopbrug dwars overheen is gelegd, en die al zoveel tientallen jaren buiten gebruik is, waarbij er dus nog gebaggerd moest worden en we geen idee hebben of die sluis nog wel werkt. Een ding weten we wel; de lichten doen het in ieder geval want die zijn de afgelopen jaren altijd op rood blijven staan.

Maar de conclusie die je hieruit lijkt te moeten trekken is dat deze noodgreep betekent dat de VNF zelf kennelijk geen enkel vertrouwen meer heeft in het in gebruik nemen van de “nieuwe” sluis, dus dat ziet er niet hoopvol uit. Uiteindelijk heeft de nieuwe sluis toen hij eindelijk in werking werd gesteld maar enkele dagen gefunctioneerd. Sindsdien wordt de oude sluis gebruikt.

Na veel gezeur hebben schippers na weken een VNF vergoedings-formulier bemachtigd waarbij er gesproken wordt over de eventuele mogelijke vergoedingen door de VNF en de eisen waar de aanvrager allemaal aan moet voldoen, waaronder bijvoorbeeld alle bladzijden gekopieerd aanleveren van de meetbrief, en een verklaring overleggen waarin de VNF verklaart dat zij “schuldig” is. Dat laatste valt niet mee omdat diezelfde VNF blijft volhouden dat er sprake is van overmacht en men dus niets gaat vergoeden, en als ze daar al toe over zouden gaan is de maximum vergoedingstermijn 30 dagen. Die termijn was al verstreken en is voor sommige schippers opgelopen tot meer dan 6 weken.

Op 22 februari heeft een afvaardiging van 6 schippers, waaronder ASV denktank lid Jos Evens (Daevanos) een gesprek gevoerd met de VNF omdat zij het niet eens waren met de gang van zaken. Deze 6 mensen zijn een doorsnede van de verschillende type schepen (groot/middel/klein/ diverse ladingtypes) die het betreft waarbij vertegenwoordigers van verschillende bonden zoals het CNBA, la Glissoire en de ASV aanwezig zijn. Een positief punt: er is een enorm gevoel van solidariteit op dit moment, en de grote kloof die er vaak is tussen Fransen en “buitenlanders” lijkt afwezig. Zo zie je maar weer….ieder nadeel heeft een voordeel. Ellende verbroedert.