Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
5 days ago
CCR eisen worden volop ter discussie gesteld door vele partijen zoals door VVD, SP en PVV tijdens het AO: Minister spreekt af: gaat in gesprek over de CCR eisen met de ASV.
5 days ago
Algemeen Overleg Maritiem vanaf 10.00 in de Thorbeckezaal live te volgen! https://t.co/zyPFkqCAEf.

AIS verplichting en consequenties: Drugs in container

AIS verplichting en consequenties voor de privacy van de schipper (en zijn gezin)

In hoeverre speelt AIS een rol in verband met de aantasting van de veiligheid van de schipper?

Een schipper werd op hardhandige wijze geconfronteerd met de uitwassen van de verplichte AIS. De ASV heeft meermalen erop gewezen, dat er geen bescherming is van privacygegevens rond AIS hoewel dat meermalen beloofd is en zelfs voorwaardelijk gesteld is voor de verplichte invoering.

We horen hoe schippers gestalkt worden middels AIS, maar het kan ook zijn dat de lading van een schip bijzonder interessant is voor bijvoorbeeld criminelen. En wat doe je dan als schipper, als iedereen kan volgen waar je bent?

Onderstaand bericht ontving de ASV (geplaatst met toestemming voor gebruik van de namen en gegevens van de schrijver):

Drugs in container?

Gistermiddag rond 14.00 uur deed mijn zoon de haven van Terneuzen aan met ons ms. Vios, dat geladen was met containers. Deze had hij in Antwerpen geladen voor Terneuzen en Gent.

Omdat de terminal Verbrugge Terneuzen nog geen tijd had om te lossen, ging hij in het Noorderdokje liggen, want daar lig je op open terrein zodat er een elektricien aan boord kon komen voor diverse reparaties en zodat hij even aan de wal zou kunnen.

Tijdens het aanmeren stonden er opeens 3 douane auto’s voor het schip met daarin 6 personen. Direct werd mijn zoon Pascal aangesproken waarom hij daar ging liggen, want dit was wel heel verdacht!

Daarbij vermeldde hij dat hij precies wist hoe snel we hadden gevaren en welke route we genomen hadden; hij wist exact onze gangen na te gaan. Er was zelfs een douanebeambte die helemaal van de Moerdijk af kwam.

Ik, Jacob Kuipers, ben naar boord gereden om mijn kleindochtertje en hun hondje naar boord te brengen.

Daar aangekomen vertelde Pascal wat er gaande was en dat hij er niets van begreep. Ik daarentegen had binnen de kortste keren door wat er dan wel aan de hand was en ben direct op de 6 personen afgestapt. Ik vroeg of er misschien drugs in een container zat, maar daar mochten ze geen antwoord op geven. Ik vroeg of hij toestemming had om ons te volgen, omdat dat via de telefoon alleen mogelijk is via illegale sites.

Hij antwoordde met: die gegevens zijn vrij. Ik zei hierop dat dit absoluut niet het geval is en dat het ten strengste verboden is mits er een vergunning verstrekt is.

Daarbij staan er 6 gewapende personen voor je neus, terwijl wij gewoon vervoeren, dus ons werk doen. Deze 6 personen hadden dus ook gewapende criminelen kunnen zijn, want als er echt drugs in een container zit, hebben ze daar heel veel belang bij.

En het blijkt dus duidelijk dat er via AIS hele gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Het moet verboden worden om onze informatie aan derden door te geven! Levensgevaarlijk voor ons!

De 6 beambten zijn vertrokken en daar lagen wij met de spanning van “wat als er straks andere gewapende visite komt!”

Ze komen je even de stuipen op het lijf jagen, zien je als crimineel, als verdachte, en laten je daarna zonder beveiliging achter met je jonge gezin. Overgeleverd aan wie dan ook.

Stel dat er een 6000 kg drugs in zit met een straatwaarde van ongeveer een miljoen of 30. Dan zijn we niet beveiligd en aan de goden overgeleverd.

Een geldtransport heeft, denk ik, al geen 30 miljoen bij zich, kan niet via een AIS transponder gevolgd worden, heeft geen gezin bij zich en is zeer goed beveiligd.

Daarbij; hoe is het mogelijk dat er aangenomen wordt, dat er een foute container bij ons aan boord staat en dat ze ons zonder te beschermen, zonder ons te waarschuwen, zonder ons te beveiligen, maar zo rond laten varen met alle gevolgen van dien?

Als criminelen kwaad willen, kunnen wij niets. Wij vervoeren ongeveer 140 containers per dag dus hoe kunnen we ons hiertegen verweren of beveiligen?

Mijn zoon Pascal is rond 18.30 uur richting Verbrugge Terneuzen gevaren om los en laad bereid te zijn en daar stonden de douanebeambten hem weer op te wachten. De betreffende container is gelost en geopend en er bleek niets verdachts in te zitten.

Pascal heeft allemaal foto’s gemaakt en er was een douanebeambte bij, die zijn hoofd steeds afdekte met een muts.

Hij is al bang gezien te worden, terwijl wij over het gehele internet vliegen met onze complete gezinnen.

Tegen de 6 personen heb ik gezegd, dat als er drugs gevonden zouden worden, dat ik dan de media op zou zoeken om te vertellen wat er allemaal gaande is anno 2018.

Wanneer denkt Nederland nu eens iets te aan doen aan deze levensbedreigende situaties?

J Kuipers
Ms. Vios

Wat vindt u hiervan? Heeft u ook aansprekende voorbeelden? Heeft u een oplossing?

Reacties op ASV-FB betreffende bovenstaand Opiniestuk

Het is een benarde situatie, waar deze binnenvaartondernemer in terecht is gekomen. Daarbij is het ook zo, dat beambten vaak veel te ver gaan. De AIS op zich moet beveiligd worden om dit soort situaties te voorkomen. Je kan alles wat door de lucht gaat opvangen, dus er moet een codering op komen die alleen een ander AIS kan ontvangen. Of de AIS maar weer afschaffen.

Niet alleen onze veiligheid is discutabel, maar wat dachten we van onze economische positie? In een klik kan men zien of bepalen wanneer een bepaald gebied onder druk staat of niet. Schandalig gewoon.

Het is te belachelijk voor woorden dat de AIS daarvoor gebruikt wordt! Maar dat is net als in Duitsland: als je stilligt, moet je dat vermelden op de AIS; doe je dat niet en de WSP (Wasserschutz Polizei) ziet het, komen ze zo langs voor een controle en bekeuring (Dit eerder gehoord) maar het is te zot voor woorden dit.

Ik ben voor afschaffen. Elk varend object met certificaat moet een werkende AIS hebben. WSP Würzburg en WSP Schweinfurt hebben er allebei 1. Ze kunnen iedereen zien en liggen verstopt om ons te grazen te nemen. Maar ze hebben hun AIS zo ingesteld, dat wij hun schepen niet kunnen zien. Ik vind dat we daar wat tegen moeten doen.

Ik ben voor afschaffen; veilig is het niet, want niemand meldt zich over de marifoon. Dat levert ook gevaarlijke situaties op.

Wij hebben 3 jaar terug een hele poos dankzij de AIS last gehad van een stalkende vader van een leerling matroos, nadat zijn contract om gegronde redenen was beëindigd. De man dook altijd precies op als wij ergens aankwamen, dus dat kan ook niet anders dan dat hij marine traffic gebruikte. Hierbij was hij erg intimiderend en uitdagend, alleen wij negeerden het telkens. Maar als mijn dochter in het weekend aan boord was, was ze doodsbang dat dat busje weer verscheen of hij ineens weer ergens langs het schip stond of op een bankje zat. Politie, waarbij wij landelijk alleen maar hoefden te melden met een dossiernummer en dan wist men wat er loos was, kon ook weinig doen dan alleen maar meteen komen. Lang leve de ais! Enige oplossing is die hele zooi van het internet plukken, maar dat gaat niet lukken helaas.