Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Maandag 4 juli heeft de ASV een gesprek met wethouder gemeente Smallingerland over voorgenomen extreme #havengeldverhoging van #Drachten. Goed dat men met ons in gesprek wil. #ASVwilbeterligplaatsbeleid @IenWTweedeKamer
In @HavenAntwerpen matroos overboord gevallen aan buitenkant vd terminalhaven. Er wordt daar geen touw aangepakt maar er zijn enorme fenders voor de zeeboten. Matroos gleed uit toen hij moest springen. Veiligheid, veiligheid??😡
En weer is er een ligplaats verdwenen. Nu in Dordrecht bij de brug over het Wantij. En maar volhouden dat er genoeg plekken zijn in havens waar de schippers hun schepen zouden kunnen "stallen"(zoals @markharbers het noemt in brief aan @IenWTweedeKamer ). https://t.co/gBSAZv9Cxo.

De toekomst van het groene Romeinse Rijk van Nijmegen

Met verbazing las ik, als binnenschipper, een bericht in de krant De Gelderlander van 19 maart 2018.

Het bedrijf StatiqAir heeft meetapparatuur opgehangen aan negen palen op de Waalkade.

Ik begrijp hieruit, dat de gemeente Nijmegen wil gaan meten wat voor een vieze lucht schepen uitstoten als deze aan de kade liggen.

Binnenschepen die vieze lucht uitstoten?
Het is zo gemakkelijk gezegd, want de binnenschepen varen met heel veel tonnen en daarbij hebben deze een voortstuwingsmotor nodig, net als een vrachtwagen die zijn tonnen via de weg verplaatst.

Ik heb de telefoon gepakt en met de gemeente Nijmegen contact gezocht. Daar wist men natuurlijk te vertellen, dat men hier ook niet te spreken waren over het artikel. Wel apart, want de redactie van De Gelderlander geeft geen rectificatie, omdat de gemeente Nijmegen het artikel had gelezen en goedgekeurd.

De vraag is of hier echt onderzoekjournalistiek is gedaan, want dat schepen vieze lucht uitstoten, is toch zomaar door iemand als feit in de krant gezet. De binnenvaart is namelijk een moderne tak, die zoveel mogelijk meedoet aan vergroening door certificering van voortstuwingsmotoren. Ook hulpmotoren zijn van een certificaat zijn voorzien voor het elektriciteitsnet op het schip.

Natuurlijk gaat de gemeente Nijmegen achteraf het feit onderbouwen door te meten aan de kade. Eerst een feit (dat binnenschepen vieze lucht uitstoten) openbaar in de krant publiceren en daarna pas met cijfers komen, die erg dubieus zijn, omdat het meten aan de kade niet de juiste resultaten zullen weergeven. De metingen worden namelijk door stofzuigers gedaan, die dan de hele omgeving “opzuigen”. Als er westelijke en zuidelijke windrichtingen staan, dan wordt de lucht uit de binnenstad van Nijmegen gemeten. Het is een feit, dat de meeste dagen in het jaar westelijke en zuidelijke winden waaien.

Nu heb ik nog steeds geen stad gevonden, waar geen verkeer rijdt. Dus door de stofzuigers aan de Waalkade kunnen zomaar metingen vanuit het verkeer gedaan worden in plaats van de binnenvaart.

Is dit eerlijk? Nee.

Wat wel eerlijk is, is dat er bijvoorbeeld bij de schepen aan de pijp wordt gemeten. Net zoals een auto die in de garage wordt gemeten aan de uitlaat.

Hiernaast ziet u bewijs dat binnenschepen niet te meten zijn met de negen stofzuigers aan de Waalkade.

Binnenschipper Fred Meurs