Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
5 days ago
CCR eisen worden volop ter discussie gesteld door vele partijen zoals door VVD, SP en PVV tijdens het AO: Minister spreekt af: gaat in gesprek over de CCR eisen met de ASV.
5 days ago
Algemeen Overleg Maritiem vanaf 10.00 in de Thorbeckezaal live te volgen! https://t.co/zyPFkqCAEf.

Wonen aan het water

Ingezonden brief

Geachte lezer(es),

Veertien jaar geleden heb ik mijn grote wens om het water te wonen weten te vervullen.

Bootjes kijken altijd leuk….. dacht ik.
Ons huisje uit ongeveer 1910 staat op minder dan 1 meter uit de kademuur.

Met dat mijn wens in vervulling is gegaan is er tevens het één en ander aan ergernis gegroeid. De binnenvaart lijkt met de dag brutaler te worden. De maximale vaarsnelheid is ter plaatse 9 km/u. En dat is niet voor niets. Als men met binnenvaartschepen sneller dan 9 km/u vaart dreunt het huis, klapperen de ramen en springen o.a. de voegen uit de muren.

Toch varen die schepen meer als regel dan uitzondering hier 13 km/u of meer. Dat kan ik merken aan het dreunen van het huis en zijn af te lezen AIS-gegevens.
U begrijpt dat als ik steeds het huis moet oplappen door dat gedrag dat het weleens gaat vervelen. Ik denk dan “ik gooi ook toch geen bakstenen of zo tegen schepen, waarom vernielen ze wel willens en wetens mijn woning?”

Ik stuitte o.a. op YouTube op video’s waarin schippers hun nood klagen over te hoge boetes en het feit dat ze zo vreselijk op hun huid worden gezeten. Ik kan mij er wel wat bij voorstellen en leef met ze mee.
Maar waarom als ze zich onbespied voelen, of wanneer de pakkans erg klein is, llekker op het gas? Wat ze hier doen is toch goed voor een boete van 600 – 900 tot 1400 euro. Plus misschien nog € 230 voor hinderlijke waterbewegingen maken waar het niet mag.

De hoge boetes voor te snel varen komen m.i. ook voort uit het feit dat men een economisch delict pleegt. Schippers die zich wél aan de spelregels houden staan op achterstand. Minder snel is immers minder ritjes.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben nu zo ver dat ik om handhaving ga vragen.
Maar eigenlijk zou zoiets niet nodig moeten zijn. Misschien dat op de één of andere manier de situatie enigszins en uit eigen beweging te normaliseren is. Het zijn veelal dezelfde schepen die het doen.

(hieronder volgde een rijtje namen van schepen en de snelheid die zij gevaren zouden hebben)

Ik misgun niemand iets, maar het mag inmiddels wel een keer afgelopen zijn met het vernielen.

Zou u bijv. een oproep willen doen zich niet zo onbemind te maken? Kan ik mijn sympathie voor de binnenvaart ook behouden.

Alvast bedankt.
Boskoop.

Eerste antwoord:
Geachte,

Dank voor uw mail. Het is goed dat u ons hierop attent maakt. Ik heb het in ieder geval doorgestuurd naar het bestuur en de denktank van de ASV, eventuele reacties zal ik u toesturen.

Ook op de ASV facebook zal ik het (zonder de schepen te noemen) zetten. Wel een opmerking van mijn kant: AIS is verplicht bij schepen onder de voorwaarde dat de privacy gewaarborgd zou blijven. U ziet hoe er mee omgegaan wordt. Vergelijkbaar met een chip in uw auto waarbij ik u op zou bellen dat u te hard door mijn straat gereden heeft. Het is dus illegaal om dit te gebruiken. Het zijn ook illegale sites die de gegevens doorsturen. Bovendien is AIS onbetrouwbaar, er is een foutpercentage van 17% , dat is nogal wat. Dat doet niets af aan het feit dat er overlast is en we rekening met elkaar zouden moeten houden.

Dus ik neem uw opmerking wel serieus maar zal niet meegaan in uw privacyschending door de namen van de schepen vrij te geven.

Ik hoop u voor zover voldoende op de hoogte gesteld te hebben,

Met vriendelijke groet, ASV bestuur

Vervolgens kwamen er reacties zoals:

  • wordt daar zeker hard gevaren…. door lege schepen….
  • De man heeft gelijk… en degenen die het aangaan zijn dus nu gewaarschuwd …
  • Snap ik helemaal. Maar is het de snelheid of soort motor of soort schip wat de trilling maakt sommige schepen hoor je nl. niet of nauwelijks. Maar anderen hebben een bepaald geluid dat flinke trilling veroorzaakt
  • ik ben al enige tijd niet op de Gouwe geweest,maar het is mij ook al opgevallen dat ik daar bij het tegenkomen van voornamelijk lege schepen in een put val van pakweg een halve meter.
    Dit wegens een aanzienlijke snelheid en dus ook zuiging.
  • Als je huisje dan pal aan de waterkant staat,kan ik me er wel wat bij voorstellen.
  • Ik vind het een redelijk klinkend verhaal met goede argumenten voor wat betreft economisch gewin. We weten, dat het in de praktijk met die vaarsnelheden er zo aan toe gaat en het kromme van de regelgeving, dat er geen onderscheid gemaakt wordt in de afmetingen van de schepen, dwz dat de ooit ingestelde max. snelheid van 9 km/u. belastender is door een schip van 1500 ton dan bij een kempenaar. Als de snelheid dan ook nog met de helft wordt overschreden! Maar een schipper heeft er over het algemeen geen idee van, dat een woonhuis daar zoveel last van kan hebben, hoewel dat wel voor de hand ligt bij afgemeerde (woon)schepen, en men er dan ook dikwijls niet naar handelt. Misschien moet de klager bij de provinciale waterstaat trajectmetingen voorstellen op de verschillende kanaalvakken? We worden niet blij van allerlei onterechte aantijgingen door walbewoners, wanneer het overlast door de binnenvaart betreft, maar ik vind, dat hier wel een FB-berichtje aan gewijd mag worden om schippers te bewegen, zich beter aan de max. snelheden te houden. In Friesland weet iedereen, hoe het werkt. Wil men dat in Zuid-Holland ook over zich afroepen?