Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

🎩voor Tom Berendsen (Eroparl. CDA) Hij neemt het in Europa op voor de binnenvaart-familiebedrijven. Zoals Kamerlid @JacoGeurts op nationaal niveau doet, doet Berendsen het op Europees niveau: "voldoende voorzieningen zijn noodzakelijk"! https://t.co/cuLjZPuYe8. Dank! @cdaeuropa

Goed initiatief van VVD-Europarlementariër @C_Nagtegaal.👍 De transportcommissie stemde in met haar binnenvaartrapport: goede bruggen, sluizen en waterwegen zijn onmisbaar voor een modal shift! #werkaandewinkel https://t.co/dCy0DNFg2E @MinIenW @IenWTweedeKamer

Hele weekend sluis Andel gestremd voor scheepvaart, behalve....voor containerschepen. Dat kan toch niet? Een lege spits zou de oevers beschadigen, een 110 meter schip niet? Wie is die "hogerhand"die beslist wie er wel en niet mag verdienen? Onacceptabel! @RWS_ZN @IenWTweedeKamer

Overleg over de ligplaatsen in de Botlek

Het overleg ging met name over de plaatsen in het bijgaande kaartje. De Botleksteigers 20 tot en met 23 gaan verdwijnen. Het plan is daarvoor 3 ligplaatsen met een lengte van 110 meter terug te brengen voor de tankvaart.

Met EBS is een afspraak gemaakt dat zij aan hun kade 220 meter beschikbaar stellen om te wachten. Hiermee worden 6 zogenaamde wachtplaatsen gerealiseerd. EBS is contractueel verplicht om, ook al heeft het schip EBS niet als bestemming, deze afspraak na te komen.

Bij spoedeisende zaken krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten.

Gesuggereerd is om “spoedeisende zaken” nader te definiëren en ook de volgende zaken contractueel overeen te komen met EBS:

  • Bij medische, spoedeisende, kwesties krijgt men de mogelijkheid om het schip via het terrein van EBS te verlaten; 
  • Op vrijdag en maandag krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten voor het halen en brengen van kinderen van het internaat; 
  • Voor het wisselen van personeel krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten;

Uiteraard geldt dat e.e.a. overlegd moet worden met EBS.

Bij Jewo komen 3 ligplaatsen beschikbaar voor schepen tot 135 meter. Aan de andere zijde van de steiger is ruimte om 2 tot 3 scheepslengten tot 90 meter te laten afmeren.

De vraag was; moet het autosteiger gehandhaafd worden op de kop van de Botleksteigers / Chemiehaven. In dat geval kan de ligplaats voor de genoemde 3 tankers aan de Chemieweg geen plaats bieden aan schepen van 135 meter. Maximale lengte is dan 3 x 110 meter. Gezien het veelvuldig gebruik van de steiger (1.000x per jaar) lijkt dit toch aanbevelenswaardig. Afgesproken is dit te blijven monitoren; het gebruik zou kunnen teruglopen en dan zou dit kunnen worden heroverwogen. Dit is besloten mede door het feit dat 135 meter schepen ligplaats kunnen nemen aan de Welplaatweg.

Een en ander zal nog worden teruggekoppeld bij de ledengroep tankvaart.

Andere zaken die aan de orde waren:
Hoe staat het met de onderborden aan de ligplaatsen Amazonehaven. De borden zijn in de maak en zullen worden aangebracht.