Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

Misschien eens verdiepen in de eisen die het betreft? Die hebben niets met duurzaamheid te maken. Bij de regeling dat schepen aan nieuwbouweisen moesten voldoen bij ombouw, verbouw of nieuwbouw bleven de schepen keurig up-to-date. https://t.co/54YAAslstn https://t.co/vQC2KTElIk

Dit systeem kan niet kloppen, want een markt waar er sprake MOET zijn van reservecapaciteit (hoog water/laag water) kan nooit in evenwicht zijn. Daarom wilde de ASV minimaal een transparante markt. Ondanks aangenomen moties was er geen draagvlak vanuit collega-bonden @CemLacin https://t.co/ovX66lwXMV

Slecht ondernemerschap is de waarde niet inzien van je collega-schippers en daarmee van de diversiteit van de vloot. We hebben elkaar nodig om de verladers te bedienen. Nu gaat het werk van het water naar de weg, dat is pas slecht ondernemerschap: van Nederland! https://t.co/MyGHktIWiL

Overleg over de ligplaatsen in de Botlek

Het overleg ging met name over de plaatsen in het bijgaande kaartje. De Botleksteigers 20 tot en met 23 gaan verdwijnen. Het plan is daarvoor 3 ligplaatsen met een lengte van 110 meter terug te brengen voor de tankvaart.

Met EBS is een afspraak gemaakt dat zij aan hun kade 220 meter beschikbaar stellen om te wachten. Hiermee worden 6 zogenaamde wachtplaatsen gerealiseerd. EBS is contractueel verplicht om, ook al heeft het schip EBS niet als bestemming, deze afspraak na te komen.

Bij spoedeisende zaken krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten.

Gesuggereerd is om “spoedeisende zaken” nader te definiëren en ook de volgende zaken contractueel overeen te komen met EBS:

  • Bij medische, spoedeisende, kwesties krijgt men de mogelijkheid om het schip via het terrein van EBS te verlaten; 
  • Op vrijdag en maandag krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten voor het halen en brengen van kinderen van het internaat; 
  • Voor het wisselen van personeel krijgt men toestemming om het schip via het terrein van EBS te verlaten;

Uiteraard geldt dat e.e.a. overlegd moet worden met EBS.

Bij Jewo komen 3 ligplaatsen beschikbaar voor schepen tot 135 meter. Aan de andere zijde van de steiger is ruimte om 2 tot 3 scheepslengten tot 90 meter te laten afmeren.

De vraag was; moet het autosteiger gehandhaafd worden op de kop van de Botleksteigers / Chemiehaven. In dat geval kan de ligplaats voor de genoemde 3 tankers aan de Chemieweg geen plaats bieden aan schepen van 135 meter. Maximale lengte is dan 3 x 110 meter. Gezien het veelvuldig gebruik van de steiger (1.000x per jaar) lijkt dit toch aanbevelenswaardig. Afgesproken is dit te blijven monitoren; het gebruik zou kunnen teruglopen en dan zou dit kunnen worden heroverwogen. Dit is besloten mede door het feit dat 135 meter schepen ligplaats kunnen nemen aan de Welplaatweg.

Een en ander zal nog worden teruggekoppeld bij de ledengroep tankvaart.

Andere zaken die aan de orde waren:
Hoe staat het met de onderborden aan de ligplaatsen Amazonehaven. De borden zijn in de maak en zullen worden aangebracht.