Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

Laag water: hoe komt het? wat kunnen we er aan doen? Lees het Verhaal van de Waal https://t.co/ogAHyOjRbc

Na 2025 zijn er geen schepen meer beneden de 1.500 ton als er niet snel ingegrepen wordt. De ASV heeft aangetoond dat Nederlandse schepen veel strenger gekeurd worden dan onze (Duitse) collega's. Terwijl Nederland juist een prachtige diverse binnenvaartvloot heeft. Nog wel.... https://t.co/pzQPSgc1iM

goed initiatief voor een gezamenlijk belang. https://t.co/BeaKzHHC0c

ASV op bezoek bij de politiek, de politiek op bezoek bij de ASV

Voorafgaande aan het aankomende Algemeen Overleg Scheepvaart in mei zijn er een aantal gesprekken in april gepland met Tweede Kamerwoordvoerders voor de binnenvaart, in ieder geval met de woordvoerders van de VVD, SP, PVV en D66. Veel van deze gesprekken zijn voortzettingen van eerdere gesprekken voorafgaande aan het vorige Algemeen Overleg. Het betreft Kamerleden die nieuw op dit onderwerp zijn en waar noodzakelijkerwijs veel informatie uitgewisseld wordt.

Wij merken gelukkig een grote interesse voor de binnenvaart als sector maar ook voor de ASV als woordvoerder wat betreft de particuliere binnenvaartschippers.

De heer Sienot (D66) heeft bovendien toegezegd op de voorjaarsvergadering op 17 maart van de ASV aanwezig te zijn om in gesprek te gaan met de aanwezigen. Daarbij zal “vergroening van de binnenvaart’ een onderwerp zijn.

Ter voorbereiding daarvan hebben wij onder andere het volgende aan de heer Sienot geschreven:

Gefeliciteerd met de aangenomen motie waarin u vraagt om ‘meten aan de pijp’, milieucertificering en een duurzaamheidsfonds.

Een essentieel onderwerp waar wij het graag in het vervolggesprek over willen hebben zijn de gevolgen van de CCR regelgeving: zoals wij al vermeld hebben: daardoor zijn al duizenden oudere (en dus ook de kleinere) schepen gesloopt, schepen waar nu al een tekort aan is (vraag TATASTEEL) en waarbij de grote sloop (of in ieder geval uit de actieve vaart nemen) nu echt op gang komt. Als dit niet snel gestopt wordt is er iets onvervangbaars vernietigd.

Het is een lastig onderwerp waarbij de ASV op een hoorzitting ooit de Kamer mocht overtuigen van het feit wat er aan de hand is. Dat heeft veel goede aangenomen moties opgeleverd die echter nooit uitgevoerd zijn onder het mom van “Nederland mag dat niet doen, de CCR gaat erover”.

Hier willen wij het graag met u over hebben omdat de tijd dringt.

Via onderstaande site kunt u veel stukken vinden die dit onderwerp aangaan

https://www.algemeeneschippersvereeniging.nl/

Een soort samenvatting vindt u bij de petitie die door de ASV aangeboden is aan de heer Theologitis (destijds voorzitter DG MOVE) en de heer van der Werf (destijds secretaris generaal van de CCR) in Straatsburg

De wijze waarop er nu met de geluidseisen wordt omgegaan waarbij juist de oudere vloot (en DUS alle kleinere schepen) hiermee geconfronteerd wordt is hier nog niet eens bij meegenomen.

We weten; het is een lastig onderwerp, maar zoals wij al bij het vorige gesprek bij D66 duidelijk hebben gemaakt: het heeft weinig zin om over vergroening te spreken als de helft van de huidige vloot (nog los van wat er al verdwenen is) binnen enkele jaren niet meer bestaat.