Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
5 days ago
TV Reportage bij RTV Oost over verdwijnen kleinere schepen
Overijssel wil meer vervoer over water o.a. door opwaardering van een kanaal tot schepen tot 1.000 ton. Weggegooid geld zegt de ASV, als Overijssel zich niet inzet om die schepen te behouden. https://t.co/8Ldpn55NYs
2 weeks ago
De heer Khalid Tachi (EICB) houdt een presentatie over reële vergroeningsopties bij de ASV vergadering (22-9).

meepraten? kom ook naar de vergadering
2 weeks ago
De "klimaattafel" en vergroening van de binnenvaart komen aan de orde bij de ASV najaarsvergadering op 22 september a.s.
Waarbij de ASV verslag doet van het Ministerie IenW, andere marktpartijen en de ASV gespeeld hebben in het tot stand komen van de “klimaatfiches”.
meepraten?

Schippersacties bij Vives Eaux (Seine)

Op vrijdag 16 februari kwamen ongeveer 100 schippers samen bij de sluis van Vives Eaux, op de Seine, om de aanwezige pers uitleg te geven over hun onvrede. Zo’n 80 schepen liggen al wekenlang gestremd vanwege hoog water waarbij de stremming voortkomt uit slecht waterbeleid door de VNF. Tijdens deze bijeenkomst is uiteindelijk ook een vertegenwoordiger van de VNF aanwezig, die voor de camera volhoudt dat het hoofdprobleem het hoge water is. De schippers zijn het daarmee oneens, zij weten dat het helemaal geen extreem hoog water is en dat dit gedeelte van de Seine in geen 100 jaar gestremd is geweest (op een dag na). En nu na 4 weken is er nog geen zicht op verbetering.

Probleem is namelijk dat er een nieuwe stuw gebouwd is (waar men maar liefst 4 jaar aan heeft gewerkt), maar de oude stuw niet kan slopen omdat men geen rekening heeft gehouden met een atelier van de VNF aan de waterkant die dan instabiel gaat worden. De oude stuw kan daardoor niet afgebroken worden maar werkt veel te beperkt, en voert veel te weinig water af. Daardoor werd het waterpeil te hoog, wegen en huizen kwamen onder water te staan en de vaarweg werd gestremd.

Het meer dat voor opvang kon zorgen kon zijn werk niet doen omdat men het tegenwoordig vol laat staan omdat men de sportboten van groter belang vindt dan een overstroming meer of minder met alle gevolgen van dien.

In paniek heeft men tenslotte de sluis van Vives-Eaux met geweld opengezet, om het water sneller af te laten voeren waarna een van de beneden deuren beschadigd is en het tandrad van de deur aan de bovenkant de kracht niet aan kon en nu dus zo beschadigd is dat hij niet meer gebruikt kan worden.

Dus ook nu weer is er door onvakkundig handelen van de VNF een probleem ontstaan met als resultaat: onnodig (lange) stremming van de vaarweg.

Kennelijk hebben de acties van de schippers nu al enig succes want inmiddels heeft een aannemer de opdracht met de grootste spoed de sluisdeur te repareren. Ondertussen blijft de VNF doen alsof er sprake is van overmacht want het waterpeil zakt maar niet. Maar schippers hebben geconstateerd dat men nu juist wel de meren leeg laat lopen zodat de VNF niet hoeft toe te geven dat de stremming van de schepen met haar sluis te maken heeft (en dus aansprakelijk gesteld kan worden), en zo net kan blijven doen alsof het overmacht is omdat de stremming door extreem hoog water komt (wat men nu dus zelf creëert).

We houden u op de hoogte