Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
https://t.co/lWHLGEwrtK Chauffeurs in Nederland weinig gecontroleerd, bij overtreding vaak geen gevolgen omdat “je met een goed gesprek vaak meer bereikt”. Dit in scherp contrast met het boete- en handhavingsbeleid voor de binnenvaart. ILT= Overheid: benadeelt binnenvaart
DANK minister @Barbara_Visser1 🎩, dat er is geluisterd naar onze zorgen aangaande #FAME. Zorgen zo goed verwoord in moties van @BisschopRoelof en @MahirAlkaya, gesteund door @EOCverzekering . https://t.co/aWth27tVUe Grote vraag nu: hoe wordt de 6% #CO2 reductie ingevuld?
7.000 spitsen 25 jaar geleden, daarvan nu max.350 over. Maar @CCNR_Rhin regelgeving gaat gewoon door. In Botlek wordt bauxiet uit een zeeschip in een loods gegooid omdat geen #spits te vinden is. Omgekeerde modal shift is enorme extra #CO2 uitstoot. @C_Nagtegaal @IenWTweedeKamer

Lobby voor de binnenvaart

Op 25 en 26 april heeft de ASV gesproken met de woordvoerders binnenvaart van de VVD (de heer Dijkstra), D66 (de heer Sienot) PVV (de heer van Aalst) en SP (de heer Lacin). Daarbij heeft de ASV o.a. de petitie besproken. Bij alle partijen was er veel interesse voor de gevolgen van de CCR regelgeving, en hoe dit allemaal tot stand gekomen is. De ASV heeft de zaken verduidelijkt door het aanbieden van achtergrondinformatie via een brochure

Hal van de Kamer

Dit in verband met het aankomend Algemeen Overleg Maritiem op 17 mei jl.
De ASV heeft naast de CCR regelgeving (waaronder de geluidseisen) verder aan de orde gesteld:

  • AIS en de belofte dat de privacy gewaarborgd zou worden waarbij de ASV vraagt die belofte na te komen (en aangegeven heeft hoe dat zou kunnen)
  • AIS: en de evaluatie waaruit conclusies getrokken zouden moeten worden
  • “Vergroening” van de binnenvaart en de (on)mogelijkheden daarvan, waarbij de ASV vraagt om het “ware verhaal”, en vraagt om het zorgvuldig omgaan met regelgeving daaromtrent (gecoördineerd ) waarbij de schipper gehoord wordt.
  • Obstakels die opgeworpen worden zodat de binnenvaart zeker niet gestimuleerd wordt
  • De marktontwikkeling waarbij de ASV met cijfers heeft aangetoond hoe de economische situatie is in de binnenvaart.

Tot onze vreugde kunnen we vaststellen dat de binnenvaart nu echt een gewaardeerde partij blijkt te zijn en we bij al deze volksvertegenwoordigers oprechte interesse hebben mogen ontmoeten.

Na meer dan 1.500 ondertekeningen voor de petitie kunt u in deze bijlage extra informatie en achtergronden lezen; waarom verdwijnen binnenkort alle kleinere binnenvaartschepen? En waarom wordt deze sector zo zwaar getroffen? Oordeel zelf.