Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

🎩voor Tom Berendsen (Eroparl. CDA) Hij neemt het in Europa op voor de binnenvaart-familiebedrijven. Zoals Kamerlid @JacoGeurts op nationaal niveau doet, doet Berendsen het op Europees niveau: "voldoende voorzieningen zijn noodzakelijk"! https://t.co/cuLjZPuYe8. Dank! @cdaeuropa

Goed initiatief van VVD-Europarlementariër @C_Nagtegaal.👍 De transportcommissie stemde in met haar binnenvaartrapport: goede bruggen, sluizen en waterwegen zijn onmisbaar voor een modal shift! #werkaandewinkel https://t.co/dCy0DNFg2E @MinIenW @IenWTweedeKamer

Hele weekend sluis Andel gestremd voor scheepvaart, behalve....voor containerschepen. Dat kan toch niet? Een lege spits zou de oevers beschadigen, een 110 meter schip niet? Wie is die "hogerhand"die beslist wie er wel en niet mag verdienen? Onacceptabel! @RWS_ZN @IenWTweedeKamer

Lobby voor de binnenvaart

Op 25 en 26 april heeft de ASV gesproken met de woordvoerders binnenvaart van de VVD (de heer Dijkstra), D66 (de heer Sienot) PVV (de heer van Aalst) en SP (de heer Lacin). Daarbij heeft de ASV o.a. de petitie besproken. Bij alle partijen was er veel interesse voor de gevolgen van de CCR regelgeving, en hoe dit allemaal tot stand gekomen is. De ASV heeft de zaken verduidelijkt door het aanbieden van achtergrondinformatie via een brochure

Hal van de Kamer

Dit in verband met het aankomend Algemeen Overleg Maritiem op 17 mei jl.
De ASV heeft naast de CCR regelgeving (waaronder de geluidseisen) verder aan de orde gesteld:

  • AIS en de belofte dat de privacy gewaarborgd zou worden waarbij de ASV vraagt die belofte na te komen (en aangegeven heeft hoe dat zou kunnen)
  • AIS: en de evaluatie waaruit conclusies getrokken zouden moeten worden
  • “Vergroening” van de binnenvaart en de (on)mogelijkheden daarvan, waarbij de ASV vraagt om het “ware verhaal”, en vraagt om het zorgvuldig omgaan met regelgeving daaromtrent (gecoördineerd ) waarbij de schipper gehoord wordt.
  • Obstakels die opgeworpen worden zodat de binnenvaart zeker niet gestimuleerd wordt
  • De marktontwikkeling waarbij de ASV met cijfers heeft aangetoond hoe de economische situatie is in de binnenvaart.

Tot onze vreugde kunnen we vaststellen dat de binnenvaart nu echt een gewaardeerde partij blijkt te zijn en we bij al deze volksvertegenwoordigers oprechte interesse hebben mogen ontmoeten.

Na meer dan 1.500 ondertekeningen voor de petitie kunt u in deze bijlage extra informatie en achtergronden lezen; waarom verdwijnen binnenkort alle kleinere binnenvaartschepen? En waarom wordt deze sector zo zwaar getroffen? Oordeel zelf.