Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Morgen is er een @IenWTweedeKamer commissiedebat over de Europese Transportraad die plaatsvindt op 2 juni.
10:00 - 13:00 uur Locatie: Klompézaal
Live te volgen: https://t.co/waddPktQj4
Bijbehorende stukken vindt u op https://t.co/KHE8NTLmc6
Pilot wijst uit: Voorstel Wijziging Havengeld @HavenRotterdam leidt tot enorme kostenverhoging. Een week in Rotterdam liggen zou tot 200% duurder worden. En dat omdat niet nader genoemde (!) "marktpartijen" het bestaande systeem "oneerlijk" zouden vinden. https://t.co/qmjtamS5ay
Dodelijk ongeval in 2015, 2 zwaargewonden in 2018, mast verspeeld door sluitende brug in 2016, wel 700 incidenten in een week, kritiek van de @Onderzoeksraad, maar wethouder @SlegersGerard (CDA) zegt: “Zaanstad heef de veiligste bruggen van Nederland”
https://t.co/NWQyxCDMuo

Lobby voor de binnenvaart

Op 25 en 26 april heeft de ASV gesproken met de woordvoerders binnenvaart van de VVD (de heer Dijkstra), D66 (de heer Sienot) PVV (de heer van Aalst) en SP (de heer Lacin). Daarbij heeft de ASV o.a. de petitie besproken. Bij alle partijen was er veel interesse voor de gevolgen van de CCR regelgeving, en hoe dit allemaal tot stand gekomen is. De ASV heeft de zaken verduidelijkt door het aanbieden van achtergrondinformatie via een brochure

Hal van de Kamer

Dit in verband met het aankomend Algemeen Overleg Maritiem op 17 mei jl.
De ASV heeft naast de CCR regelgeving (waaronder de geluidseisen) verder aan de orde gesteld:

  • AIS en de belofte dat de privacy gewaarborgd zou worden waarbij de ASV vraagt die belofte na te komen (en aangegeven heeft hoe dat zou kunnen)
  • AIS: en de evaluatie waaruit conclusies getrokken zouden moeten worden
  • “Vergroening” van de binnenvaart en de (on)mogelijkheden daarvan, waarbij de ASV vraagt om het “ware verhaal”, en vraagt om het zorgvuldig omgaan met regelgeving daaromtrent (gecoördineerd ) waarbij de schipper gehoord wordt.
  • Obstakels die opgeworpen worden zodat de binnenvaart zeker niet gestimuleerd wordt
  • De marktontwikkeling waarbij de ASV met cijfers heeft aangetoond hoe de economische situatie is in de binnenvaart.

Tot onze vreugde kunnen we vaststellen dat de binnenvaart nu echt een gewaardeerde partij blijkt te zijn en we bij al deze volksvertegenwoordigers oprechte interesse hebben mogen ontmoeten.

Na meer dan 1.500 ondertekeningen voor de petitie kunt u in deze bijlage extra informatie en achtergronden lezen; waarom verdwijnen binnenkort alle kleinere binnenvaartschepen? En waarom wordt deze sector zo zwaar getroffen? Oordeel zelf.