Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

🎩voor Tom Berendsen (Eroparl. CDA) Hij neemt het in Europa op voor de binnenvaart-familiebedrijven. Zoals Kamerlid @JacoGeurts op nationaal niveau doet, doet Berendsen het op Europees niveau: "voldoende voorzieningen zijn noodzakelijk"! https://t.co/cuLjZPuYe8. Dank! @cdaeuropa

Goed initiatief van VVD-Europarlementariër @C_Nagtegaal.👍 De transportcommissie stemde in met haar binnenvaartrapport: goede bruggen, sluizen en waterwegen zijn onmisbaar voor een modal shift! #werkaandewinkel https://t.co/dCy0DNFg2E @MinIenW @IenWTweedeKamer

Hele weekend sluis Andel gestremd voor scheepvaart, behalve....voor containerschepen. Dat kan toch niet? Een lege spits zou de oevers beschadigen, een 110 meter schip niet? Wie is die "hogerhand"die beslist wie er wel en niet mag verdienen? Onacceptabel! @RWS_ZN @IenWTweedeKamer

De Wasserschutzpolizei gebruikt AIS om schepen op te sporen voor controles

Een van onze leden was in de afvaart bij Aschaffenburg, toen plotseling een WSP-boot zonder AIS-signaal van achter het eiland kwam varen. Zij kwamen een controle doen, omdat dit schip, volgens hun gegevens, de afgelopen 6 maanden geen controle had gehad.

De desbetreffende schipper vroeg hoe dat mogelijk is, want hij is pas 3 maanden eigenaar.
Het antwoord was, dat men via de MMSI (AIS-nummer) kon zien wanneer er controle is geweest en wat de positie is van het desbetreffende schip.

Wat hier opvalt, is dat hier niet op Europanummer wordt gecontroleerd. Afspraak is dat de AIS als hulpmiddel voor onderling nautisch scheepsbewegingen te gebruiken is en niet voor handhavingscontrole.

Helaas heeft die WSP-boot ook niet erg aan de veiligheid gedacht door zijn AIS uit te zetten.
De desbetreffende schipper heeft inmiddels al een aantal controles gehad, omdat het schip van eigenaar is veranderd, maar deze wijziging was niet in de algemeen systeem in Duitsland ingevoerd.

De ASV wil hierbij advies geven om een bewijs te vragen als de controle heeft plaatsgevonden en dit middels een aantekening in het vaartijdenboek door de handhaver te laten aftekenen of een officieel controlebericht te vragen. Zo heeft u een bewijs van de laatste controle.