Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Havengeld Nogent sur Seine

Onderstaande brief over het in rekening brengen van havengeld en kosten door de Port de l’Aube in Nogent sur Seine werd door de ASV ondersteund:

Goede dag,

n.a.v. de veelvuldige contacten over het in rekening brengen van havengeld en kosten voor drinkwater en elektriciteit (indien van toepassing) aan spitsen, komend uit Nederland en België is onze opstelling als volgt:

Onze transporten stimuleren de positie van de Port de l’Aube op het vlak van rentabiliteit, brengen vervoer over water positief in beeld en verbeteren het milieu ter plaatse en in de regio.

Wij vervoeren de ladingen tegen een heel bescheiden tarief in vergelijking tot bestemmingen in de regio’s
Champagne-Ardennes, Aisne en Oise.

In Frankrijk is het voor de schippers een hoge uitzondering, havengeld of kosten voor drinkwater in rekening gebracht te krijgen, terwijl er bovendien in het pand van Nogent geen bruikbare openbare ligplaatsen beschikbaar zijn voor het grote aantal schepen, wat hier laadt of lost of daarop ligt te wachten.

De tarieven, die door havenbedrijf UNM worden opgelegd, houden geen rekening met de afmetingen van schepen, de hoeveelheid ingenomen drinkwater of gebruikte elektriciteit en zijn erg overdreven.

Wat betreft de elektriciteit hebben ze tot gevolg, dat schippers hun generatorsets laten draaien, wat onnodige CO2-uitstoot tot gevolg heeft. Bovendien betalen we in Frankrijk al vaartrechten voor de vaarwegen, waar deze in België verwaarloosbaar zijn en in Nederland niet bestaan. In België betalen we enkel havengeld in de zeehavens ad. +/- €30,– voor 2 of zelfs 3 weken, vergelijkbaar met Nederland, waarin gratis drinkwater en voor elektriciteit geen kosten of een bedrag per kW/u., vergelijkbaar met de kosten voor een walbewoner.

Dit overziend vinden we het in rekening brengen van havengeld onaanvaardbaar en, voor wat betreft het gebruik van drinkwater en elektriciteit elke rekening onaanvaardbaar, die geen rekening houdt met de verbruikte hoeveelheden aan een normaal tarief.
We zijn nooit in kennis gesteld van het toepassen van deze tarieven, ze zijn nergens gepubliceerd en hebben ook nooit bestaan tot ca. 2017.

Het is spreekt van zelf dat, als een schip na leegkomst aan de kade blijft liggen, het de havenactiviteiten niet mag belemmeren, maar wij verzoeken u elke rekening, anders dan voorgesteld in deze mail, met Giocanti te regelen.

Hoogachtend,

Het bestuur van de ASV,

Voor deze, S. Fluitsma, woordvoerster.

Ter informatie; aan alle schepen ongeacht de afmetingen wordt 25,- per dag in rekening gebracht. Schepen die slechts een dag stroom hebben gebruikt hebben daarover een rekening ontvangen van 50,- .