Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Honderden meters ver vond men brokstukken van afgebroken windmolen. Dan waaide het nog maar 7 beaufort. Ondanks protesten worden windmolens pal naast binnenvaartschepen geplaatst, zoals bij de Volkerak en Enkhuizen. https://t.co/y3hIExifGP @chris_stoffer @MinIenW @IenWTweedeKamer
#Werkendam kiest voor grotere schepen ten koste van kleinere; #Havengeld eerste twee dagen in 2023 t.o.v 2022: Kempenaar -6%, 110-meterschip -33%. Een week liggen: Kempenaar +60% (!)😡, 110-meter +13%. En er zijn nu al kleine schepen tekort🙈. @gemwerkendam @Brabant
#Werkendam, thuishaven van veel schippers, ligt nu nog vol met de feestdagen. Maar in 2023 vervallen kortingsregelingen. De schepen moeten zo snel mogelijk weg: korter dan 2 dagen liggen wordt iets (!) goedkoper, een week liggen wordt (veel) duurder. @gemwerkendam 👎 @Brabant

Inkomstenderving door oponthoud calculeren

Het is bekend, dat sluis Dorsten voor oponthoud zorgt, omdat deze geen kleine sluis in gebruik heeft en in de grote kolk slechts één schip geschut kan worden vanwege instabiele bolders.

Eén van onze leden heeft zo al 9 uur vertraging gehad. Nu was er weer een rare situatie bijgekomen op het Wesel Datteln Kanaal. Er was weer te weinig water tussen sluis Datteln en sluis Ahsen. Toen heeft men een totale sperring ingevoerd.
Dat is natuurlijk onvoorstelbaar in deze tijd van zware regenval. Wat is er aan de hand?

Is men nu werkelijk bezig de schepen moedwillig te vertragen?

Het is wel zo dat dure “maut” betaald wordt aan de Duitse overheid over de geladen tonnen; de binnenvaart mag hier dan toch wel enige service voor terug verwachten.

In ieder geval willen wij hierbij u adviseren de inkomstenderving door het oponthoud in te calculeren.