Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
No Tweets available. Login as Admin to see more details.

Gesprek met EBS

22-11-2017 aanvang 10.00 uur

We waren mooi op tijd aanwezig en we moesten naar de zwart-wit kamer. Het uitzicht was op de kolenband, echt genoten!

Even een voorstelrondje: Directeur Jan de Wit operations /planning, John Stevens technische dienst, Arend Roebersen Commercie, Kevin Tromp Sales.

We hebben het over de Europoort gehad. Daar zijn heel weinig steigers of beter gezegd: er zijn geen wachtsteigers. Er zijn twee laadpieren en het lange stuk waar meestal de zeeboot aan ligt, is van EBS. Ze gaven wel toe dat de laadpieren wel wat onderhoud nodig hebben. Daar waren ze mee bezig. Dan zijn achter de laadpieren nog wat palen. Daar liggen duwbakken, die nog aan het ontgassen zijn, omdat het de enige plek is waar dat mag. En voor de rest mogen zij niet zomaar palen gaan plaatsen, omdat het gewoon van het havenbedrijf is. Er zijn twee soorten palen: HK is van havenbedrijf en EP is van EBS. Ze erkennen het probleem en vinden ook dat er meer ligplaatsen moeten komen, maar ze moeten het met havenbedrijf overleggen. Zij vinden het wel raar dat het havenbedrijf de ASV naar EBS heeft gestuurd.

We hebben het er ook over, dat er betere planning moet komen. Zoals bijvoorbeeld in Amsterdam bij Peterson. Tegelijkertijd is dat weer heel moeilijk, omdat er teveel verschillende tussenpersonen moeten samenwerken. Het komt vaak voor dat er zelfs tot 10 verschillende partijen zoals Schutter, SGS, Intertect, Transito enz. in de boot zitten en die willen niet samenwerken. In Amsterdam is dat niet het geval. Daar heb je één persoon, die de planning maakt. Maar EBS gaat wel kijken of het ook mogelijk is. Bij regen, gas op de boot etc. blijft het moeilijk. Daar kan EBS ook niet veel aan doen. Zij bestellen de lading, de bevrachter bestelt de schepen en stuurt zo 10 schepen. EBS snapt ook niet zo goed, waarom al die schepen tegelijk gestuurd worden, want bij regen of gas op de boot, loopt de planning uit. Het maakt de bevrachter blijkbaar niet uit, dat de schepen daar dan twee dagen liggen.
EBS wil hetzelfde systeem als EMO, maar bij EBS zijn de computersystemen nog niet goed. Hier zijn ze wel mee bezig. EBS gaf ook advies, dat we met de bevrachter kunnen overleggen. De man van de planning, John Stevens, geeft als voorbeeld dat hij 15.000 ton bestelt, wat in 24 uur geladen moet worden en daar zitten dan 10 verschillende factoren in. De één heeft nog geen lichter, de ander is onderweg, dan zijn de schepen weer te duur en dan gaan ze onderling van alles regelen. Dan heeft EBS drie à vier uur niks te doen en dan komen de schepen. Bij regen schuift alles op en dan heb je zo 10 à 15 schepen liggen. Ze worden allemaal om 6.oo uur besteld. Dat kan ook niet en de controleur bepaalt de volgorde. EBS wil ook dat de opdrachtgever het beter gaat regelen, want zij bepalen het niet.

Botlek en Europoort is door EBS gehuurd. Het is eigendom van het havenbedrijf.

De EBS wil graag, dat we gezamenlijk een afspraak gaan maken met het havenbedrijf en dat we dan gaan kijken hoe er meer ligplaatsen kunnen komen. Voor hen is het ook beter en zijn niet blij dat er schepen zijn die niet bij EBS willen laden. Ze gaven aan, dat we dus dezelfde problemen hebben en dat ze hier echt iets aan willen doen. Ze gaan contact opnemen met Amsterdam om te zien hoe Peterson / IGMA plannen. En wij gaan een afspraak maken met havenbedrijf, samen met EBS.

Wij vonden het een fijn gesprek en ze willen echt wel meedenken over betere oplossingen.

Dorothe en Jessica