Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Morgen is er een @IenWTweedeKamer commissiedebat over de Europese Transportraad die plaatsvindt op 2 juni.
10:00 - 13:00 uur Locatie: Klompézaal
Live te volgen: https://t.co/waddPktQj4
Bijbehorende stukken vindt u op https://t.co/KHE8NTLmc6
Pilot wijst uit: Voorstel Wijziging Havengeld @HavenRotterdam leidt tot enorme kostenverhoging. Een week in Rotterdam liggen zou tot 200% duurder worden. En dat omdat niet nader genoemde (!) "marktpartijen" het bestaande systeem "oneerlijk" zouden vinden. https://t.co/qmjtamS5ay
Dodelijk ongeval in 2015, 2 zwaargewonden in 2018, mast verspeeld door sluitende brug in 2016, wel 700 incidenten in een week, kritiek van de @Onderzoeksraad, maar wethouder @SlegersGerard (CDA) zegt: “Zaanstad heef de veiligste bruggen van Nederland”
https://t.co/NWQyxCDMuo

Meningsverschil Verkeersregeling Oberwesel Rijn

Een ASV lid kreeg na een meningsverschil met de verkeerscentrale Oberwesel de Duitse politie aan boord bij het Taubenwerth. Deze kwam met een voorgedrukt protocol waar de scheepsnaam, Europanummer en de overtreding al op waren ingevuld voordat de politie-beambte aan boord stond.

Dat is bij ons ASV lid in het verkeerde keelgat geschoten, temeer omdat deze schipper helemaal geen idee had dat er een overtreding had begaan.

Niet alleen de betreffende binnenschipper had het idee dat deze niks verkeerd had gedaan, ook de binnenschipper van het afvarig koppelverband (waartegenover de overtreding begaan zou zijn) heeft na telefonisch onderhoud met Duitse politie gezegd geen last van het opvarend schip te hebben gehad.

De polizei vond het ook zeer vervelend en vertelde de schipper dat zij soms wel 6 tot 10 keer per dag voor deze flauwekul bij schepen aan boord moeten om een protocol uit te schrijven, omdat de verkeerspost dat eist. De polizei vindt dat men het al druk genoeg heeft met belangrijke zaken zoals averij van schepen en andere calamiteiten.

Het protocol wordt op een ander tijdstip samen met polizei en de verkeerscentrale op radarbeelden bekeken waarna de conclusie getrokken zal worden of het juist is dat het protocol is uitgeschreven. Echter, hierbij is de binnenschipper niet aanwezig, die wordt ook niet in staat gesteld op een andere wijze de radarbeelden te zien. Dus ons lid vraag zich wel af of de juiste radarbeelden worden gegeven en of de juiste conclusies worden getrokken vanuit die radarbeelden, hij/zij kan zichzelf namelijk niet verdedigen, niets verduidelijken of aanvullen.

De betreffende schipper vindt het absurd dat een persoon aan de wal (de verkeerspost die bepaalt wie waar zou mogen/moeten varen) dit kan besturen, terwijl tegelijkertijd de schippers als kapitein altijd de eindverantwoordelijke is.