Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
(Afstands) controles door ILT met enorme boetes?
Wij horen alarmerende berichten. Om dat aan de orde te stellen hebben we ervaringen nodig.
Wat zijn uw ervaringen met ILT controles op afstand? Zie ASV facebook of deel uw ervaringen via info @algemeeneschippersvereeniging.nl
Omgekeerde Modal shift😡 Koude sanering van 62% van de Nederlandse (droge lading) binnenvaartschepen (1.544 van de 2.487 schepen). ALLE schepen tot 1.500 ton verdwijnen. Dat is 50.000 extra vrachtwagens op de weg. @markharbers @IenWTweedeKamer En dat laten we gewoon gebeuren?
MIRT debat over stadsbrug Rotterdam: @HabtamudeHoop (PvdA) meldt dat -door nautische (on)veiligheid- binnenvaart en bewoners geen brug willen, maar liever een tunnel👏. @minhas_fahid (VVD) vindt het een "zorgvuldige" afweging omdat het anders veel duurder wordt😡 @IenWTweedeKamer

Verruiming toegang haven in Haaften

Rijkswaterstaat is begin november gestart met het verruimen van toegang van de overnachtingshaven in Haaften. Door de invaart te verbreden kunnen schepen veilig de haven binnenvaren en zal er minder zand ophopen in de havenmond. De werkzaamheden duren tot begin 2018.

De overnachtingshaven in Haaften biedt gelegenheid aan binnenvaartschippers om te kunnen rusten. ’s Nachts, in weekenden en tijdens vakanties. De havenmond is echter niet langer geschikt voor het type schip dat gebruikmaakt van de overnachtingshaven: de schepen worden steeds groter. De toegang van de haven wordt daarom verruimd van 110 naar 150 meter breed. Zo kunnen schepen makkelijker de bocht nemen om de haven in te varen. Hiervoor verbreden we de invaart en geven we de oever een nieuwe bescherming. De verbrede toegang zorgt er ook voor dat er minder zand ophoopt en het risico op vastlopen van schepen afneemt. De haven zelf wordt niet groter.

Toegankelijk
Tijdens de werkzaamheden is er extra bedrijvigheid op de Waal. Het scheepvaartverkeer hoeft niet gestremd te worden. Daarnaast blijft de haven toegankelijk. Materiaal, voornamelijk grond, wordt zo veel mogelijk via het water aan- en afgevoerd. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind februari 2018.

Toekomst
De haven wordt met de verruiming voorbereid op steeds grotere schepen. Maar dat is niet het enige: in april 2018 slaan we zogenaamde dobberpalen in het verlengde van de bestaande overnachtingssteigers, zodat ook grotere schepen veilig kunnen aanleggen. Zo maken we de haven klaar voor de toekomst.