Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Honderden meters ver vond men brokstukken van afgebroken windmolen. Dan waaide het nog maar 7 beaufort. Ondanks protesten worden windmolens pal naast binnenvaartschepen geplaatst, zoals bij de Volkerak en Enkhuizen. https://t.co/y3hIExifGP @chris_stoffer @MinIenW @IenWTweedeKamer
#Werkendam kiest voor grotere schepen ten koste van kleinere; #Havengeld eerste twee dagen in 2023 t.o.v 2022: Kempenaar -6%, 110-meterschip -33%. Een week liggen: Kempenaar +60% (!)😡, 110-meter +13%. En er zijn nu al kleine schepen tekort🙈. @gemwerkendam @Brabant
#Werkendam, thuishaven van veel schippers, ligt nu nog vol met de feestdagen. Maar in 2023 vervallen kortingsregelingen. De schepen moeten zo snel mogelijk weg: korter dan 2 dagen liggen wordt iets (!) goedkoper, een week liggen wordt (veel) duurder. @gemwerkendam 👎 @Brabant

Herinrichting Maashaven (langliggers)

Het Havenbedrijf is druk bezig met de a.s. herinrichting van de Maashaven.

Dat hebben ze onder andere met bijeenkomsten in de Maassilo en op de Beurs van Gorinchem kenbaar gemaakt. Daar was ook ruimte voor opmerkingen waar het Havenbedrijf naar ging kijken en met zo goed mogelijke oplossingen te komen.
Ze zijn ook in gesprek geweest met de langliggers. Het Havenbedrijf is bij hen langs geweest en heeft met hen individueel gesprekken gevoerd. Daaruit hebben ze met en in goed overleg een inrichting gemaakt hoe de langliggers komen te liggen en dit is ook via de mail gecommuniceerd.

Nu was het eerst bedoeling om de werkzaamheden aan de pontons in fases uit te voeren en hierbij het westelijke deel van het lange ponton eerst te verwijderen en te reviseren en om dan neer te leggen aan de kade van Maashaven NZ.

Het plan is nu echter om de huidige pontons in zijn geheel en in één keer op te nemen en naar de werf te brengen en om daar alles in één geheel geschikt te maken voor de twee nieuwe plekken in de Maashaven.

Dit houdt in dat de langligger te maken krijgt met een tijdelijke afmeersituatie. Het Havenbedrijf biedt de mogelijkheid aan om het bestaande ponton in het westen van de Maashaven te gebruiken. De drie locaties die wij hiervoor hebben aangewezen zijn op de bijgaande kaart weergegeven.

Het Havenbedrijf heeft met de tijdplanning rekening gehouden met de feestdagen zodat iedereen gewoon nog even op zijn oude plek kan blijven liggen. Dat is voor de varende schepen en de langliggers wel heel fijn, ook omdat het meestal heel druk is met schepen. Op 1 februari 2018 moet de ponton leeg zijn om dan naar de werf te kunnen. Het Havenbedrijf wil graag dat de schepen in de laatste dagen van januari verhuizen en over het precieze tijdschema hiervan krijgen we tijdig bericht.
We moeten rekening houden met 12 maanden voor dat alles weer terug en klaar is.

Jessica van den Akker