Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

#Binnenvaart wil de vuilnisbakken terug
“Vanmorgen voer MTS Nikki over het pittoreske Biggemeer, aan het Prinses Margrietkanaal waar
een vuilnisbak geplaatst is voor de pleziervaart.
De binnenvaart moet zoeken naar een container zelfs als men een duur abonnement heeft. https://t.co/lZmLOVGzgN
ASV16 photo

Schippers gooien het bijltje erbij neer. Niet gewenst en niet gesteund de afgelopen jaren wordt het beroep steeds minder aantrekkelijk. Vraag niet wat we kunnen doen om personeel te werven maar laten we zorgen voor een goed binnenvaartklimaat. https://t.co/k9lItofKLn @CemLacin

7% van het infrastructuurbudget gaat naar de binnenvaart waar zij 35% van het vrachtvervoer voor haar rekening neemt. Jarenlange bezuinigingen wreken zich. Storingen nemen toe; marktaandeel binnenvaart neemt af. https://t.co/sLhyov5soI @CvNieuwenhuizen, #binnenvaart, @markduursma

Reling binnenvaartschepen

ASV Nieuwsbrief juni 2017

In bovenstaande nieuwsbrief is er door de ASV een foto geplaatst, waar iemand van een schip naar een ander schip onder de reling door kruipt om op het andere schip te komen. Zo te zien een gevaarlijke situatie.

Onderstaand heb ik er al in 2011 over bericht.

Verplichte reling op binnenvaartschepen kan dodelijk zijn

Op 15 april 2011 stond in een van de vakbladen het volgende artikel met de titel:

Verplichte reling geen losse flodder.

Hierbij laat ik weten, wat ik in de praktijk mee gemaakt heb met reling op binnenvaartschepen.

Jaren geleden lag ik met mijn lege sleepschip “Sirius” bij een geladen kempenaar opzij. Deze had een zeer hoge reling. Wij werden toen opgehaald door een sleepboot. Mijn zoon Andreas moest op het geladen schip om het touw op de middelbolder los te kunnen maken. Bij het terug komen aan boord bleef hij met zijn voet achter de hoge reling hangen. Ons schip ging al een beetje af en hij viel tussen de schepen. Gelukkig zag de sleepbootkapitein het gebeuren en stopte gelijk de motor. Zodoende heeft mijn zoon alleen maar een nat pak opgelopen en kwam met de schrik vrij.

Ook een collega van een groot sleepschip kwam ‘s avonds bij een Duits motorschip opzij met relingwerk. Hij stapte over om een touw vast te zetten. Doordat het donker was, zag hij de reling niet en sprong hij er tegen aan en viel te water. Gelukkig kon hij er zelf weer uit komen.

Mij is het ook een keer overkomen. Ik stapte van de luiken op de middelbolder van een motorschip, waar ook een reling overheen gespannen was. Ik viel voorover waarbij ik mij flink bezeerde.

Door bovengenoemde voorvallen lijkt het mij niet verstandig om op binnenschepen relingen aan te brengen. In de praktijk komt het ook veel voor dat de relingen krom en naar binnen staan en in de havens vaak ook plat op dek gelegd worden, wat ook onveilige situaties oplevert.

Mijn advies is dat de bemanning van de schepen een reddingsvest draagt en in de winter een overlevingsjack.

Rotterdam 26 april 2011

J.J. Keller ex. Sleepschip “Sirius”
Pr. Hendrikstraat 12 a
3071 LH Rotterdam