Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Boetegekte

Van de week werd ik gecontroleerd op de Moezel. Alles was in orde, maar het thema van nu is AIS.

Men gaat erop letten of alles goed is ingevoerd. Bij ons is niet ingevoerd of het schip vaart of stilligt. Ik weet dat het voorgeschreven is, maar naast dat ik het onzin vind, moeten wij de kast in om dit te veranderen. En dat steeds weer als we beginnen of vervolgens weer aanleggen. Dat gaan we natuurlijk vergeten, dus de status zal vaker verkeerd ingevoerd zijn dan juist. En dat is helemaal crimineel tegenwoordig. Daarbij; welke collega kijkt er nu naar mijn status op dit punt? Niemand toch?

Hij vond wel dat dit belangrijk is voor de veiligheid. Immers, dan kon hij en ieder ander om mij heen zien of ik wel in de vaart was. Toen heb ik gevraagd of hij wel kon zien hoe snel ik ging. Ja perfect, vertelde hij. Daarna was het even stil…… Hij besefte gelijk de onzin van het voorgaande natuurlijk en begon te lachen.

Maar ook zond ik de atis-code niet uit, ging hij verder. Nu pakken we het reglement er maar even bij, stelde ik voor. Dat wil ik zien of dit verplicht is. Dit staat er inderdaad niet bij, dus niet verplicht. Wat hij vreemd vond, want andere schepen zag hij dit wel doen, was toen de reactie. Toch twintig euro boete, want hij had toch gelijk. Hihi… Inderdaad, ik moet mijn status invullen.

Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Veiligheid???? Ik zal hier wel te oud voor worden.