Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Discussie tussen EVOFENEDEX en ASV

over “de markt” en AGORA

Naar aanleiding van de geluiden tijdens het overleg bij EVOFENEDEX dat het allemaal wel mee zou vallen met de economische situatie in de binnenvaartsector heeft de ASV onderstaande link doorgestuurd, een artikel in de Scheepvaartkrant.

Daarin lezen we onder andere dat de binnenvaartondernemer een pessimistische uitzondering is in de optimistische Nederlandse transportsector
Volgens ABN AMRO is men in de binnenvaart een stuk minder positief dan collega’s uit het wegvervoer, logistieke dienstverlening en opslag.
De omzet daalde met 5,9 procent in 2016.
Het binnenvaartvolume daalde in het eerste kwartaal van 2017 met 3,1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Reactie EVOFENEDEX

Dank voor het doorsturen. Meeste van onze leden erkennen dit beeld wel, ze zien alleen niet Agora als dé oplossing hiervoor.
Je ziet dat de Zee- en Kustvaart ook zeer negatief is, terwijl hun markt volledig transparant is.

REACTIE ASV op reactie EVOFENEDEX

EVOFENEDEX schrijft : Je ziet dat de Zee- en Kustvaart ook zeer negatief is, terwijl hun markt volledig transparant is.

Dat argument heeft de ASV ook gehoord van de verladers. Maar we blijven het gevoel houden dat iedereen beaamt dat de ontwikkelingen slecht zijn maar dat wij, de schippers het maar zelf uit moeten zoeken want eigenlijk wil men gewoon helemaal niets doen.

Wij vonden daarentegen dat wij moesten laten zien dat we niet alleen kunnen blijven roepen dat het niet goed gaat maar dat we aan de hand van feiten en cijfers met een voorstel moeten komen over hoe het beter zou KUNNEN gaan. Aan de andere gesprekspartners daar iets mee te willen doen of niet.
Zo niet, dan is dat de verantwoordelijkheid van degenen die ook gebaat zijn bij een (diversiteit in de) binnenvaartvloot, een beter milieu, minder congestie etc.

Ik vind eerlijk gezegd de houding van de verladers nogal kortzichtig: Ik had namelijk altijd begrepen dat verladers juist vooral voor vervoerszekerheid gingen en een keuze uit vervoersmodaliteiten wilden houden. Bovendien begreep ik dat de prijs misschien van groot belang is maar vooral dat de concurrentverlader niet minder betaalt dan zijzelf. Die transparantie zouden de verladers nu juist kunnen helpen een meer level playing field te verkrijgen.
Maar zodra daar dan ook stappen van henzelf verwacht worden dan is het kennelijk allemaal niet meer zo van belang.

Bovendien heb ik toch de indruk dat de verladers geen idee (willen) hebben hoe slecht het echt gaat omdat die grote schepen nog gewoon doorvaren. Maar wij weten wel dat veel schippers daarop voorheen de eigenaar waren en nu “voor de bank” varen. Veel van die schepen hebben echt geen mogelijkheid genoeg te reserveren voor de toekomst. Dus als deze schepen “op’ zijn, wat dan?

Maar kennelijk is dat geen argument om de zaak gewoon door te laten gaan op deze doodlopende (vaar) weg.

De input die de ASV kreeg van de verladers liet niet zien dat men bereid is werkelijk stappen te zetten. Zeggen dat wij dan maar moeten zorgen dat meer mensen gaan kiezen voor de binnenvaart zet niet echt zoden aan de dijk. Kiezen voor wat? Voor onzekerheid, armoede, waanzinnig lange werkdagen, nauwelijks mogelijkheid hebben tot sociale contacten, opgesloten worden achter hekken of palen zonder afloopmogelijkheid, opgejaagd wild zijn voor de handhavers? We hebben niet voor niets gezegd dat NIEMAND van al die schippers die ik ken (en dat zijn er heel veel) hun kind adviseert dit beroep te kiezen. NIEMAND! De klassen van de binnenvaartopleiding zitten vol zegt men. Maar er is maar 1 eerste jaars klas per school (2 scholen) met per stuk 30 leerlingen die dit vaak vanuit een negatieve keuze zijn gaan doen. Hoeveel leerlingen denk je dat er met een diploma van die scholen afkomen? Dat is de toekomst.

Wat erg teleurstellend was in het gesprek met de verladers was dat er weinig respect spreekt uit de mededeling dat schippers eens wat scholing moeten genieten (oftewel we kunnen niet rekenen anders zouden we niet gaan varen voor die slechte prijzen). Tenslotte weten we allemaal dat schippers nog zo ongeveer de enige zelfstandigen zijn die een AOV (algemene ondernemersvaardigheden) diploma moeten halen. Het gaat natuurlijk niet om kunnen rekenen, het gaat om gebrek aan marktmacht. Als wij afhankelijk zijn van bevrachters die alle kennis bezitten over waar welk werk is en welke schepen ze tegen elkaar uit kunnen spelen weet je best wel hoe dit werkt in deze “vrije” markt. Als de verladers eerlijk zijn, weten zij het ook. Ik zag TATA STEEL zitten aan de tafel, die hebben ooit eens tegen ons gezegd dat ze best weten dat ze met deze prijzen de binnenvaart om zeep helpen, maar tot die tijd is het lekker goedkoop. Tja, dat is de werkelijkheid.

Nee, niemand is verantwoordelijk merk ik, behalve de schippers dan die in een markt die niet werkt maar moeten zorgen dat het door een soort wonder allemaal goed komt.

Wij wachten af of men deze sector nog een toekomst gunt, onze middelen zijn beperkt. Ik vind dat wij gedaan hebben wat er in onze macht ligt. Het is nu aan anderen, ook aan verladers, om deze sector te behouden, of niet.

Sunniva Fluitsma