Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

https://t.co/VoJ8JM6lMB
Wat zijn de ervaringen tot nu toe met de tweede proef langer liggen? Zijn er bijzonderheden die we mee moeten nemen met het overleg hierover met Rijkswaterstaat? Reageer op ASV facebook of info @algemeeneschippersvereeniging.nl. @nancyscheijven

Nederlands onredelijke boetebeleid heeft helaas navolging gekregen in Belgie😡. Daarom trekt de Belgische ASB aan de bel. https://t.co/NOdEae0keT. Boetes moeten in verhouding staan tot eventueel veroorzaakte gevaar of economisch gewin. @IenWTweedeKamer lees @MaritiemC

Alle mooie verhalen over een gewenste modal shift en level playingfield ten spijt: de binnenvaart wordt opgezadeld met een zelf op te brengen "vergroenings" fonds als het aan het kabinet ligt. https://t.co/awaBSbyV3V @Barbara_Visser1 @MahirAlkaya @IenWTweedeKamer

De petitie – Geef de binnenvaart toekomst

„Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot‟.

Omschrijving

Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.

 

Wij

Binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

 

Constateren dat:

  • De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt.
  • Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen.
  • Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden.
  • De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt.
  • Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt.
  • Veel schepen < 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn.
  • Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden.
  • Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

 

En verzoeken

  • De binnenvaartsector een toekomstperspectief te bieden
  • De diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot te waarborgen door:
  • Rekening te houden met de (on)mogelijkheden van de (verschillende type) binnenvaartschepen
  • Het terugdraaien van regelgeving waarvan nut, noodzaak en haalbaarheid niet vastgesteld is
  • nieuwbouweisen aan bestaande schepen gebouwd voor 1976 alleen van toepassing te verklaren bij nieuw-, ver- of ombouw van een schip.

 

Aangeboden aan het de Commissie Infrastructuur en Waterstaat

Met 1665 ondertekeningen op 26 juni 2018