Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

Vanavond op de televisie te zien maar nu al door velen de link bekeken:
https://t.co/UkF6z9BKj9
Regels die volgens de schippers bedacht zijn om er voor te zorgen dat er na 2025 geen kleine schepen meer varen. @markduursma @mvlieshout @ANPPersSupport

“De kleine binnenvaart wordt uitgeroeid, vinden de schippers”
Dat schrijft journalist Serge Vinkenvleugel op de site van RTV Drenthe
Vanavond op de televisie te zien maar nu al door velen de link bekeken:
https://t.co/UkF6z9BKj9 @CvNieuwenhuizen @DronkersJH #binnenvaart @MinPres

België heeft een subsidieregeling voor binnenvaartschepen die drie jaar lang minstens 60 dagen per jaar de Vlaamse waterwegen bevaren: 80% van vergroeningsinvesteringen vergoed tot € 50.000.
https://t.co/1IK69UmTu7. @suzanne_GL @RutgerSchonis @DronkersJH

De petitie – Geef de binnenvaart toekomst

„Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot‟.

Omschrijving

Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.

 

Wij

Binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

 

Constateren dat:

  • De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt.
  • Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen.
  • Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden.
  • De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt.
  • Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt.
  • Veel schepen < 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn.
  • Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden.
  • Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

 

En verzoeken

  • De binnenvaartsector een toekomstperspectief te bieden
  • De diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot te waarborgen door:
  • Rekening te houden met de (on)mogelijkheden van de (verschillende type) binnenvaartschepen
  • Het terugdraaien van regelgeving waarvan nut, noodzaak en haalbaarheid niet vastgesteld is
  • nieuwbouweisen aan bestaande schepen gebouwd voor 1976 alleen van toepassing te verklaren bij nieuw-, ver- of ombouw van een schip.

 

Aangeboden aan het de Commissie Infrastructuur en Waterstaat

Met 1665 ondertekeningen op 26 juni 2018