Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

#Binnenvaart Frankrijk: Montargis, een belangrijke laadplaats, is onbereikbaar geworden door watertekort. Vaarwegen richting Zuid-Frankrijk zijn niet of nauwelijks bevaarbaar. Zelfs op de hoofdvaarwegen (Seine) is de vaart onzeker door instortende sluizen.

De SP gebruikt een illegaal middel om tankschepen in de gaten te houden via internet Het volgen van schepen (via AIS) waarop de schippers vaak hun woning en gezin hebben is tegen de afspraken in. https://t.co/l5uzESJlKj Is de privacy in de binnenvaart van geen belang?

Vrijwilligers gezocht voor de Stoomsleepboot Jan de Sterke uit Gorinchem, die ook nog eens verstand hebben van oude techniek en mensen die (voor de functie van kapitein) in het bezit zijn van een groot vaarbewijs.
informatie https://t.co/Osio11fshJ

Petitie Stop de klopjacht, stop onredelijk boetebeleid binnenvaart


Teken de petitie 

Stop klopjacht op binnenvaart

De binnenvaart wordt geconfronteerd met buitenproportioneel veel inspecties en hoge boetes voor relatief kleine vergrijpen. Dit schaadt de bedrijfstak. Het gefixeerde boetesysteem houdt geen rekening met het (vermeend) economisch voordeel of het mogelijke veiligheidsrisico bij een overtreding.

Wij, Gebruikers van de Nederlandse vaarwegen voor het vervoer over water van goederen en passagiers

constateren.

  • Een onevenredig grote controledruk op de binnenvaartsector
  • Dat extreem hoge, gefixeerde boetes worden opgelegd voor relatief kleine vergrijpen.
  • Dat bij bezwaar maken de drempels te hoog zijn en de beoordelaar (ILT) niet onafhankelijk is
  • Dat omstandigheden zoals “goed zeemanschap” (storm, tij) of onvoorziene zaken (ligplaatsen) onvoldoende meewegen in het boetebeleid.
  • Dat dit de binnenvaart benadeelt t.o.v. het wegtransport

en verzoeken

  1. De hoogte van de boetes proportioneel te maken in verhouding tot het behaalde economische voordeel of de mate waarin de veiligheid in gevaar gebracht is.
  2. Een verbod in te stellen om via AIS schepen op te sporen ter controle
  3. Een volledig onafhankelijke, laagdrempelige (beroeps)procedure te hanteren
  4. De hoeveelheid controles te beperken (in verhouding met controles wegvervoer)
  5. ”Goed zeemanschap” leidend te laten zijn voor het beleid