Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
Dank aan de aanwezigen: het was weer een mooie ASV vergadering met veel sprekers van divers pluimage en zinvolle debatten. Een impressie in de Scheepvaartkrant https://t.co/FKN6kNXwEi @MahirAlkaya @nancyscheijven
Het lijkt erop dat extra bijmenging biobrandstof uitgesteld wordt. Mede dankzij motie van @MahirAlkaya (SP) en @rbisschop (SGP) 👍Maar uitstel is geen afstel. En ook de Europese verplichte (gemiddelde!) 6% bijmenging moet veilig zijn. https://t.co/4kaNsuff0d. @IenWTweedeKamer
Waarschijnlijk advies uitstel EXTRA bijmengverplichting Maar de onontkoombare (gemiddelde!) 6% Europese bijmengverplichting kan tot grote problemen leiden.
Volgens experts zijn de blends vervuilender ipv schoner,
en het is onveilig.
https://t.co/GMhF7nObyj
@IenWTweedeKamer

Petitie Stop de klopjacht, stop onredelijk boetebeleid binnenvaart


Teken de petitie 

Stop klopjacht op binnenvaart

De binnenvaart wordt geconfronteerd met buitenproportioneel veel inspecties en hoge boetes voor relatief kleine vergrijpen. Dit schaadt de bedrijfstak. Het gefixeerde boetesysteem houdt geen rekening met het (vermeend) economisch voordeel of het mogelijke veiligheidsrisico bij een overtreding.

Wij, Gebruikers van de Nederlandse vaarwegen voor het vervoer over water van goederen en passagiers

constateren.

  • Een onevenredig grote controledruk op de binnenvaartsector
  • Dat extreem hoge, gefixeerde boetes worden opgelegd voor relatief kleine vergrijpen.
  • Dat bij bezwaar maken de drempels te hoog zijn en de beoordelaar (ILT) niet onafhankelijk is
  • Dat omstandigheden zoals “goed zeemanschap” (storm, tij) of onvoorziene zaken (ligplaatsen) onvoldoende meewegen in het boetebeleid.
  • Dat dit de binnenvaart benadeelt t.o.v. het wegtransport

en verzoeken

  1. De hoogte van de boetes proportioneel te maken in verhouding tot het behaalde economische voordeel of de mate waarin de veiligheid in gevaar gebracht is.
  2. Een verbod in te stellen om via AIS schepen op te sporen ter controle
  3. Een volledig onafhankelijke, laagdrempelige (beroeps)procedure te hanteren
  4. De hoeveelheid controles te beperken (in verhouding met controles wegvervoer)
  5. ”Goed zeemanschap” leidend te laten zijn voor het beleid