Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

"Wat is er met het door schippers volgestorte reservefonds gebeurd, EBU en ESO? Dat…" — Sunniva Fluitsma https://t.co/ri9imNXPNv

Boetebeleid matiging vooraf:
Binnenvaart 50% matiging voor natuurlijke personen.
wegvervoer max. aantal beboetbare werknemers per werkgever
a. < 25 werknemers: 3
b. 25 of meer en < 50 werknemers: 6
c. 50 of meer en <100 werknemers: 9
d. 100 of meer: 12
@CvNieuwenhuizen

appels en peren: Panteia Boetebeleid binnenvaart vergeleken met: Overlast in openbare ruimte; Huisvestingswet; Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren;
Warenwet; Tabaks- en rookwarenwet; Wet gewasbescherming en biociden; Arbeidsomstandighedenwet; Wet Arbeid Vreemdeling;

Petitie Stop de klopjacht, stop onredelijk boetebeleid binnenvaart


Teken de petitie 

Stop klopjacht op binnenvaart

De binnenvaart wordt geconfronteerd met buitenproportioneel veel inspecties en hoge boetes voor relatief kleine vergrijpen. Dit schaadt de bedrijfstak. Het gefixeerde boetesysteem houdt geen rekening met het (vermeend) economisch voordeel of het mogelijke veiligheidsrisico bij een overtreding.

Wij, Gebruikers van de Nederlandse vaarwegen voor het vervoer over water van goederen en passagiers

constateren.

  • Een onevenredig grote controledruk op de binnenvaartsector
  • Dat extreem hoge, gefixeerde boetes worden opgelegd voor relatief kleine vergrijpen.
  • Dat bij bezwaar maken de drempels te hoog zijn en de beoordelaar (ILT) niet onafhankelijk is
  • Dat omstandigheden zoals “goed zeemanschap” (storm, tij) of onvoorziene zaken (ligplaatsen) onvoldoende meewegen in het boetebeleid.
  • Dat dit de binnenvaart benadeelt t.o.v. het wegtransport

en verzoeken

  1. De hoogte van de boetes proportioneel te maken in verhouding tot het behaalde economische voordeel of de mate waarin de veiligheid in gevaar gebracht is.
  2. Een verbod in te stellen om via AIS schepen op te sporen ter controle
  3. Een volledig onafhankelijke, laagdrempelige (beroeps)procedure te hanteren
  4. De hoeveelheid controles te beperken (in verhouding met controles wegvervoer)
  5. ”Goed zeemanschap” leidend te laten zijn voor het beleid