Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Flitslampjes

De kringloop van kapitaal.

De wereldeconomie teruggebracht tot de basis.

Het is september in een dorpje aan de kust van de Zwarte Zee. Het regent en het dorpje lijkt verlaten. Het is een moeilijke tijd. De inwoners hebben allemaal schulden, en leven op krediet.

Plots verschijnt een rijke toerist ter plaatse en stapt het enige hotel van het dorpje binnen. Hij legt een bankbiljet van €100 op de balie, en gaat naar de eerste verdieping om een kamer uit te zoeken.

De hoteleigenaar pakt vlug de € 100, en rent naar de slager om zijn schulden te betalen.

De slager pakt die €100 aan, en gaat spoorslags naar de varkensboer om zijn schulden te betalen.

Op zijn beurt rent die naar de verpachter, en betaalt zijn schulden af.

De verpachter haast zich naar de enige prostituee in het dorp die, vanwege de crisis, haar diensten op krediet aanbiedt... en betaalt haar zijn schulden.

De prostituee haast zich naar het hotel, en betaalt de hotelier de kamerhuur.

De hotelier legt de €100 weer op de balie.

Op dat moment komt de rijke toerist naar beneden, neemt de €100 van de balie, omdat hij niet tevreden is over de kamer.

Niemand heeft iets geproduceerd en verdiend, er is niets veranderd, maar het hele dorp is wel schuldenvrij…

Walstroom Deventer

Er is wederom contact geweest met de heer Groenveld de havenmeester van Deventer. De aanvraag voor de nieuwe software ligt nog steeds bij de gemeente. Er is iemand aan bezig.

We hebben de heer Groenveld er op geattendeerd dat we graag wat vorderingen willen zien, daar wij anders alleen aan onze leden kunnen vertellen dat er niets aan gedaan wordt.

Hij heeft het begrepen en ging zijn best doen.

Digitaliseren vaartijdenboek en dienstboekje

(Ontvangen van de SAB)
Het invullen en controleren van het papieren dienstboekje en vaartijdenboek is niet meer van deze tijd. In het huidige digitale tijdperk kan dit gemakkelijker en sneller. Daarom heeft de SAB een systeem ontwikkeld voor een digitaal vaartijdenboek en dienstboekje waarbij de schipper slechts eenmalig de vaardagen invoert en de bemanning aan de betreffende reis koppelt. De vaardagen worden dan automatisch toegevoegd in het digitale dienstboekje.

De SAB heeft gekozen voor een eenvoudig te gebruiken systeem waarvoor geen bijzondere computerkennis en ingewikkelde hardware nodig is. Voor zowel de bemanning als de scheepseigenaren geeft het nieuwe systeem aanzienlijke verlichting van de administratieve lasten en bespaart het tijd en kosten.

Toekomst
Ieder bemanningslid wordt voorzien van een persoonlijke bemanningspas. Aan boord wordt een speciale kaartlezer geplaatst waarmee de bemanning zich kan aanmelden. Nadat de schipper de vaardagen van het schip en de betreffende bemanningsleden heeft aangegeven in het systeem, vindt automatisch een koppeling plaats tussen de accounts van de bemanning en het schip en worden alle statussen bijgewerkt. Dat betekent dat bemanningsleden niet meer ieder jaar hun dienstboekje hoeven te laten afstempelen. Het systeem kent automatisch functies toe aan de hand van het aantal vaardagen die zijn geregistreerd. Ieder bemanningslid kan via een eigen digitale omgeving inzicht verkrijgen in zijn persoonlijke gegevens, zoals adres, vaartijd, rijnzônes, functies, opleidingen enz..

Pilot
De SAB heeft in 2014 succesvol een pilot uitgevoerd met enkele rederijen en hun bemanningsleden om de registratie en werking van het systeem zo veel mogelijk te perfectioneren. De SAB heeft het systeem op internationaal niveau gepresenteerd zodat het systeem eventueel ook internationaal toegepast kan worden. De wetgeving betreffende het registreren van vaar – en rusttijden zullen hierop moeten worden aangepast. Ervaring uit het verleden leert ons dat dit een lang proces kan zijn, daarom zal het nog een tijd duren voordat het digitale vaartijdenboek en dienstboekje een feit zijn. Om die tijd zoveel mogelijk in te korten heeft de SAB ook de hulp nodig van brancheverenigingen en de branche zelf om nationale en internationale overheden te overtuigen dat de huidige werkwijze tot de middeleeuwen behoort.

En nu
Tot die tijd blijft de SAB werken aan verbetering en uitbreiding van het systeem. Zo wordt inmiddels de bemanningspas volop uitgegeven aan houders van een dienstboekje. Medio juni zal er een nieuw inlogplatform online gaan voor bemanningsleden. Hierin kunnen zij hun eigen gegevens inzien die bij de SAB geregistreerd zijn zoals persoonsgegevens, getelde vaardagen, functies, uitgegeven en ontvangen documenten en facturen.

NIEUWE BICS SOFTWARE BESCHIKBAAR VOOR ALLE SCHEPEN

Rotterdam 26 maart 2015 - Vanaf vandaag is BICS versie 5 beschikbaar via internet voor iedereen die elektronisch wil melden. Versie 5 is de volledig nieuw ontwikkelde versie van BICS. Deze vervangt alle voorgaande BICS-versies en ERInet. Met het nieuwe BICS is de definitieve stap gezet naar elektronisch melden via internet. Alle gebruikers kunnen BICS online aanvragen en downloaden.

Gebruikers van eerdere versies van BICS wordt verzocht om zich opnieuw te registreren op http://www.bics.nl Dit is nodig omdat elke gebruiker een nieuw elektronisch postbusnummer krijgt. Hierdoor kan Rijkswaterstaat de administratie van BICS-gebruikers bijwerken. Rijkswaterstaat vraagt hiervoor medewerking van alle gebruikers. BICS Helpdesk stuurt na registratie nieuwe inloggegevens en instructies toe. Vervolgens is BICS versie 5 beschikbaar als download. Dit is nieuw ten opzichte van eerdere verspreiding van de BICS software op CD.

Versie 5 is voorzien van moderne en verbeterde gebruikersschermen. De software is gebaseerd op de laatste internationale RIS-standaarden. Met het vernieuwde programma kan een schipper voldoen aan alle eisen van de (elektronische) meldplicht.

De “tweede generatie” BICS vervangt de 1e generatie, die nog uit de jaren 90 stamt. BICS versie 5 is geschikt voor Windows pc’s en Linux pc’s. Iedereen die wil, kan nu overstappen naar BICS versie 5. Ook ERInet-gebruikers stappen over. Want het nieuwe BICS werkt vanuit een internetbrowser. BICS versie 5 kan ook offline gebruikt worden, als internet (tijdelijk) niet beschikbaar is. Daarin verschilt het van ERInet. Voor versturen van BICS-meldingen is wel internetverbinding nodig.

ADVIES: GEBRUIKERS VAN STUWAGE-SOFTWARE RAADPLEGEN HUN LEVERANCIER
Containerschepen moeten voldoen aan de elektronische meldplicht en gebruiken doorgaans stuwage-software die samenwerkt met BICS. Deze BICS-gebruikers overleggen met de leverancier van hun stuwage-pakket hoe de overgang naar het nieuwe BICS moet geschieden. Dit is afhankelijk van het stuwage-pakket en hoe dit samenwerkt met BICS. Zie: http://www.binnenvaart.org/?page_id=259 Om de overgang soepel te laten verlopen, ondersteunt Rijkswaterstaat tijdelijk het gebruik van oude en nieuwe BICS-versies naast elkaar. E-meldplichtige schippers hebben daardoor voldoende tijd om hun software goed in te regelen.

OUDERE BICS-SOFTWARE NIET MEER ONDERSTEUND - STAP NU OVER
Vanaf 1 april aanstaande is ERInet niet langer te gebruiken. Later dit jaar gaat dit ook voor alle oudere BICS-versies gelden. Dit zal tijdig worden aangekondigd. Rijkswaterstaat adviseert om nu alvast over te stappen!

De migratie naar de nieuwe versie van BICS wordt in nauwe samenwerking met Bureau Telematica Binnenvaart uitgevoerd. http://www.binnenvaart.org/?p=10988

DOWNLOADEN EN ONDERSTEUNING
BICS kan aangevraagd en gedownload worden op http://www.bics.nl (ongeveer 60 Mb). Rijkswaterstaat adviseert om niet tijdens de vaart te downloaden. Een mobiele internetverbinding is dan niet altijd stabiel genoeg. Gebruik WiFi of een andere stabiele verbinding, bij voorkeur als het schip stilligt. Voor hulp en ondersteuning kunnen schippers gratis terecht bij het BICS Helpdesk http://www.bics.nl of +31 (0)10 - 288 6390 (maandag t/m vrijdag 8:00-23:00 u)

Abonnees van Binnenvaartnet WiFi kunnen op meerdere ligplaatsen en in havens het nieuwe BICS snel downloaden. Een overzicht van de lokaties: https://binnenvaartnet.nl/nl/diensten/ =>WiFi Hotspots op de kaart.

Stichting Binnenvaart Netwerkdiensten.

(Van de website SBN)

Initiatief
Binnenvaartnet is onderdeel van de Stichting Binnenvaart Netwerkdiensten en richt zich op digitale diensten voor de binnenvaart. De stichting is een initiatief van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen van Rijkswaterstaat (IDVV). Binnenvaartnet wordt mede mogelijk gemaakt door de binnenvaartsector zelf, waaronder: de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, Bureau Telematica Binnenvaart, deelnemende havens en gemeenten. De stichting kent geen winstoogmerk.

Voor schippers
Binnenvaartnet realiseert en beheert laagdrempelige ICT diensten voor binnenvaartondernemers, waaronder onbeperkt toegang tot internet via WiFi Hotspots. Van schippers - voor schippers. BND werkt als een coöperatie: met meer deelnemers groter voordeel. Dit geeft binnenvaartondernemers de mogelijkheid om meer en sneller digitale informatie uit te wisselen tegen uiterst betaalbare tarieven. Op rustplaatsen en in overnachtingshavens is er gelegenheid om internet volop te gebruiken. Voor zakelijke doeleinden, zoals downloads van grote databestanden met elektronische vaarkaarten. Of voor het updaten van computer software of internetbankieren. Maar ook voor privégebruik, zoals video-chatten, "Uitzending Gemist" of YouTube bekijken. Zo is WiFi een effectieve en betaalbare oplossing, als aanvulling op uw mobiele (data) abonnement. Met een buitenantenne haalt u het maximale uit uw Wifi-verbinding!

Partners en deelnemende binnenhavens en gemeenten
Sinds oktober 2013 hebben een groot aantal partners, binnenhavens en gemeenten zich aangesloten. In samenwerking met Rijkswaterstaat zetten zij zich in voor zinvolle en betrouwbare digitale diensten voor schippers.

Voor de eerste uitrol van WiFi hotspots zijn o.a. betrokken: Port of Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Zeeland Seaports, de gemeenten Zwijndrecht, Moerdijk, Werkendam en Harlingen. Binnenvaartnet wordt mogelijk gemaakt i.s.m. Utiliq en Wentzo Wireless. Voor installatie van uw apparatuur aan boord kunt u terecht bij onze partners Autena Marine & 4Com.

Als haven ook geïnteresseerd?
WiFi Hotspots vergroten de aantrekkelijkheid van havens en ligplaatsen. Daarnaast biedt het havenbeheerders ook de mogelijkheid om WiFi hotspots te gebruiken als digital portal van de haven, en voor het bieden van internettoegang voor eigen medewerkers. Kortom, WiFi in havens is een win-win situatie voor havengebruiker en -beheerder. Bent u ook geinteresseerd, neem dan contact met ons op.
Voor meer informatie: www.binnenvaartnet.nl