Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Reactie ASV op het krantenartikel "Overnachten is gratis"

(Het bewuste artikel is onderaan de reactie toegevoegd)

Het is overwegend een goede zaak dat leden en vrijwilligers zich willen inzetten voor een eigen onderzoek door een politieke partij e.d. De Algemeene Schippers Vereeniging is ook afhankelijk van dergelijke betrokken personen. De conclusies die de partij Gorcum Actief uit haar onderzoek trekt vraagt echter om een nuancering vanuit de praktijk van de binnenvaart.

Wat is de ASV? De Algemeene Schippers Vereeniging, kortweg ASV genoemd, is een sociaaleconomische organisatie zonder winstoogmerk. Het parool is: “Schippers voor schippers” en houdt in dat schippers niet alleen het beleid bepalen, maar het ook uitvoeren.

De ASV trekt zeker niet de juistheid van de tellingen in twijfel. Het gemiddelde van 3 schepen per nacht in december en 5 tot 6 in januari houdt echter ook in dat er nachten waren waarin de haven volledig bezet was en er schepen hebben moeten doorvaren naar een andere haven en daarmee waarschijnlijk de vaartijdenwet hebben overtreden. Bij de gemiddelden is het tevens relevant om de bezetting van de kegelplaats (brandbare lading) en niet-kegelplaatsen (ongevaarlijke lading) apart mee te wegen. Schepen met een kegel mogen nl. alléén op een kegelplaats afmeren en voor schepen zonder kegel is dat niet toegestaan. Dit meewegen zal een totaal ander beeld schetsen van de bezetting van de Vluchthaven in gemiddelden.

De conclusie dat de stijging in januari te wijten valt aan een verhoging van het havengeld in de regio Dordrecht is een misvatting. Alhoewel het systeem in die regio door de beheerder Havenbedrijf Rotterdam NV is gewijzigd, zijn er zowel kostenvoordelen als -nadelen voor de schippers, die voor de een verblijf in die regio bevordert en voor de ander verblijf in die regio ontmoedigt. Overnachten is overigens havengeldvrij gebleven. De stijging valt beter te verklaren door de immer mindere vraag naar scheepsruimte in de maand januari. Het is o.i. logisch dat een schip zonder werk een ligplek opzoekt waar geen havengeld betaald hoeft te worden.

Buiten overnachten en wachten op werk zijn er legio redenen waarom een schip ligplaats neemt in de Vluchthaven Gorinchem voor 1 tot 3 dagen (of iets langer met toestemming van Rijkswaterstaat) Denk hierbij bijvoorbeeld aan dokter/ziekenhuisbezoek, kleine reparaties aan het schip of andere redenen van bedrijfsmatige of persoonlijke aard. Op een schip werken, wonen en leven immers ook mensen. Helaas heeft Gorcum Aktief niet de moeite genomen de schippers die in de haven lagen naar hun beweegredenen van hun (verlengde) verblijf te vragen.

Navraag had tevens kunnen verklaren waarom de (naar de letter van de wet) 118 overtredingen zijn begaan. Met redenen onderbouwd is het Rijkswaterstaat nl. toegestaan toestemming te geven voor een langer verblijf en overnachten voor de sluis wordt altijd gedaan met toestemming van de sluismeester, zeker als er de volgende dag geschut moet worden door het betreffende schip.

Dat de inwoners van Gorinchem bezwaar hebben tegen de aanwezigheid van schepen met brandbare lading aan boord kunnen wij enigszins begrijpen. Dat het “Veel te gevaarlijk” zou zijn, zien wij echter meer gebaseerd op emotie dan op feiten. Het vervoer van gevaarlijke stoffen is voor elke vorm van transport gebonden aan strenge regels en de binnenvaart wordt gezien als de veiligste manier voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of het risico voor het hebben van een kegelplaats in de Vluchthaven Gorinchem sinds de realisatie daarvan groter is geworden.

Wij moeten, ondanks onze waardering voor de inzet van de leden en vrijwilligers, concluderen dat het eigen onderzoek van Gorcum Aktief geen goed beeld schetst van de situatie en is o.i. geen constructieve bijdrage aan de discussie over de noodzaak van uitbreiding van het aantal ligplaatsen in de Vluchthaven Gorinchem.

De Algemeene Schippers Vereeniging is altijd bereid een gesprek te voeren over het al dan niet uitbreiden van de Vluchthaven Gorinchem. Al eerder hebben wij ons begripvol opgesteld voor de ‘mensen aan de wal’ door bezwaar te maken tegen een overnachtingshaven in de Woelse Waard. Eveneens hebben wij contact opgenomen (als enige binnenvaartorganisatie) met Watersportvereniging de Merwede n.a.v. de door hun gehouden petitie tegen de uitbreiding van de Vluchthaven Gorinchem.

Los van bovenstaande nuancering stellen wij de wijze van gegevensverzameling door Gorcum Aktief ter discussie. In het artikel werd verwezen naar het online volgen van schepen. Dit heeft ongetwijfeld betrekking op websites die gevoelige zakelijke en privé gegevens, uitgezonden via ons “Automatic Identification System (AIS)” vrij toegankelijk publiceren. Wij willen erop wijzen dat vrij toegankelijke publicatie van AIS-gegevens zonder toestemming van de betrokkenen door de overheid wordt afgekeurd en dat misbruik door derden strafbaar is. Wij gaan ervanuit dat de leden en vrijwilligers van Gorcum Aktief hiervan niet op de hoogte waren tijdens het onderzoek.

Algemeene Schippers Vereeniging.

Ron Breedveld
01-02-2015

'Overnachten is gratis'

Bron LexisNexis®

30-1-2015 | DANIËLLE MOELIKER | AD/Rivierenland

Gorcum Actief brengt schepen Vluchthaven in kaart Uitbreiding van het aantal overnachtingsplaatsen voor de scheepvaart in Gorinchem is niet nodig. Dat stelt Gorcum Actief na eigen onderzoek. Ligplaatsen lijken bovendien gebruikt te worden door schippers die liggelden elders willen ontlopen.

Rijkswaterstaat wil in Gorinchem meer overnachtingsplaatsen voor de binnenvaart aanleggen. Gorcum Actief verzet zich daartegen. Uit onderzoek van de politieke partij blijkt dat de huidige 7 ligplaatsen in de Vluchthaven voldoende zijn. In december meerden gemiddeld 3 schepen per nacht aan en in januari gemiddeld 5 tot 6. Rijkswaterstaat wil er 11 hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat schippers er zich lang niet altijd aan de wettelijke regels houden. ,,We hebben 118 overtredingen geteld," zegt Everdien Hamann, fractievoorzitter van Gorcum Actief. ,,Denk aan aanmeren op plekken waar dat niet mag, zoals voor de sluis, of het langer blijven liggen dan de toegestane drie dagen. Rijkswaterstaat heeft die schippers toestemming gegeven. Maar eigenlijk mag het dus niet. We pleiten voor meer toezicht.''

Gevaarlijk

Rijkswaterstaat wil ook dat er in de Vluchthaven 2 plekken voor zogeheten kegelschepen blijven. Deze vervoeren gevaarlijke stoffen. Gorcum Actief wil die plekken juist uit de haven hebben. ,,Veel te gevaarlijk. De schepen liggen veel te dicht bij de binnenstad. Bovendien hebben bewoners lucht-, licht- en geluidoverlast. Voor die schepen moet dus een alternatief gevonden worden.''

'Opvallend' noemt de partij de stijging van het aantal overnachtingen in januari. ,,Uit navraag blijkt dat de havens in de regio Dordrecht vanaf januari hun havenbeleid hebben gewijzigd. De liggelden zijn daar flink verhoogd.'' Schepen wijken uit naar de Arkelstad waar ze gratis mogen liggen. ,,We vermoeden dat schippers hier blijven liggen tot ze een nieuwe opdracht krijgen. Dit baseren we op gegevens waarbij we zien dat schepen die meerdere nachten in de vluchthaven liggen pas in de middag vertrekken. Een schipper die er alleen voor een overnachting ligt, vertrekt juist vroeg in de ochtend."

De partij ging met haar onderzoek grondig te werk. Partijleden en vrijwilligers telden twee maanden lang hoeveel schepen er 's avonds in de Gorcumse Vluchthaven lagen. Aan de hand van satellietsignalen zijn schepen online gevolgd.

Rijkswaterstaat baseert zijn plannen op een rapport uit 2007. ,,Dat is niet meer actueel, zo blijkt," aldus Hamann. ,,De economische crisis heeft ervoor gezorgd dat er minder scheepvaart is dan toen. Bovendien zijn de schepen groter geworden. Hierdoor kunnen ze meer vracht tegelijk vervoeren en varen er minder schepen op de rivier.''