Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslag ledenvergadering 29 maart 2014




Opening

Technisch voorzitter Bouke Veltman opent om 10.05 de vergadering. Het is voor de gehele dag een besloten vergadering, dit om de leden de gelegenheid te geven om vrijuit te praten. De agenda staat in de Nieuwsbrief. De agenda wordt wel een beetje aangepast omdat er 2 Belgische collega's zijn die beiden een presentatie geven en niet de gehele dag tijd hebben.

Voorzitter Sunniva Fluitsma verwelkomt speciaal de nieuwe gezichten in de vergadering. Door de vele nieuwe leden in het afgelopen jaar nu ook nieuwe gezichten tijdens de vergadering. Verder word het bestuur voorgesteld.

Presentatie Vemasys
Fabian de Wachter, schipper van de Vera Cruz presenteert Vemasys. Dit is een computerprogramma om aan boord van je schip alles bij te houden wat je maar kunt bedenken. Er zijn nu 20 schepen die hiermee proefdraaien. Alles werkt via een cloud zodat je altijd en overal bij je gegevens kunt die je nodig hebt en je schip kunt volgen. Het systeem werkt met een inlognaam en wachtwoord.

Certificatenbeheer.
Je kunt alle certificaten in PDF in de computer zetten met afloopdatums en krijg je een waarschuwing wanneer de certificaat verloopt.

Reglementen.
Je mag tegenwoordig alle reglementen in de computer zetten. Wanneer je deze regelmatig update ben je altijd in regel waar je ook naar toe vaart.

Onderhoud schip.
Hier kun je alle urenstanden van alle motoren in zetten met alle filters, hoeveel filters er nog aan boord zijn en wanneer je nieuwe moet bestellen. Personeel kan ook inloggen en zo invullen wat er gedaan is.

Reismodule
Bevrachter kan charter inladen en zelf kan je een reis helemaal volgen. Aanmelden bij laadplaats. Alle gegevens van het laden invullen en versturen. Elke morgen een mailtje eruit waar het schip zich bevind. Aanmelden op losplaats. Alle losgegevens invullen en versturen. En met 1 druk op de knop gaat ook de factuur de deur uit. Ook de losverklaring kun je in het systeem zetten. Het belangrijkste is dat wanneer je alles invoert alle rekening laat inladen kan je uitrekenen wat een schip per uur moet opleveren. Het systeem zou met voldoende data uiteindelijk een kostprijs kunnen berekenen. Een 110-meter heeft voor onderhoud 15 euro per uur nodig. Het systeem is geschreven voor mobiele telefonie, met GPRS gaat het al werken dus bijna altijd. Je hebt verschillende inlogniveaus, eigenaar ziet alles, kapitein alles behalve het financiële gedeelte, personeel alleen het gedeelte onderhoud. De bevrachter kan wel het charter in brengen maar kan verder niet in het systeem. De gegeven in het systeem staan door elkaar zodat niemand hier wat mee kan doen. Vraag uit de zaal, wat kost dat. Het kost 499 euro per jaar, het is een abonnement, je hoeft geen programma te kopen. We proberen het systeem te linken met BICS. Ook zou je het kunnen linken met boekhoudprogramma's. Voor meer informatie kun je kijken op de website www.vemasys.com

Rede voorzitter
Sunniva Fluitsma spreekt de rede uit.

Presentatie Ons Recht.
Gisteren vergaderd in Dordrecht in het Dordts Museum waar ook het Symposium word gehouden.

Laurent de Bijl van Ons Recht geeft uitleg over het besprokene gisteren.

PAUZE

Goedkeuring verslag 18 oktober 2014
Op blz. 6 een opmerking, het email adres is niet goed. Dit moet zijn: info@steunpuntbinnenvaart.nl Verder word het verslag goedgekeurd.

Bestuursverkiezing.
Het bestuur bestaat uit 5 leden en wordt ondersteund door de denktank. Roel Boermann is statutair aftredend, hij heeft zijn periode van 8 jaar erop zitten. Wel blijft hij voorlopig de taak van penningmeester uitvoeren.

Er zijn 2 nieuwe kandidaat-leden voor het bestuur, Doortje Grooten en Gerberdien le Sage. Doortje Grooten zegt dat de ASV zoveel doet dat ze graag het bestuur wil komen versterken. Gerbedien le Sage zegt dat ze het bestuur wil versterken omdat de ASV op de goede weg is. De Stemcommissie bestaat uit Ger Veuger en Johanna Ooms.

De uitslag is dat alle aanwezige leden akkoord zijn met de nieuwe bestuursleden.

Financieel verslag.
Het afgelopen jaar is met een positief saldo afgesloten. Door de vele nieuwe leden die we erbij hebben gekregen hebben we voor dit jaar meer geld om te begroten en hebben ook op de begroting van dit jaar een positief saldo.

Ger Veuger en Piet Bennik hebben de kascontrole gedaan. Er was een probleem met de computer zodat we niet het overzicht hebben kunnen zien van het boekhoudprogramma. Wel waren alle bankafschriften en rekeningen aanwezig en die klopten. Het geld staat op de bank zoals is aangegeven op het financieel verslag. Het overzicht van het boekhoudprogramma zal nog worden gemaild naar de leden van de kascontrole. De commissie heeft alles wat ze hebben kunnen bekijken goedgekeurd.

Piet Bennik wil volgend jaar de kas weer controleren. Ger Veuger wil vervangen worden, dit wordt Harry Spier. De vergadering gaat akkoord met de financiën.

Volgend jaar wil de penningmeester de contributienota per email verzenden. Dit is 5 jaar geleden ook al eens gedaan, maar was toen niet zo'n succes. Echter, tegenwoordig worden steeds meer rekeningen via de mail verstuurd dus gaan we het nogmaals proberen. Eerst via een SMS-dienst vragen welke leden de nota via de mail willen en welke de nota gewoon opgestuurd willen krijgen.

Jaarverslag
Ron Breedveld leest het jaarverslag voor.

Mededelingen

De ASV wil zich verzekeren tegen aansprakelijkheid. Gedacht word aan:
-Aansprakelijkheid voor bedrijven
-Rechtsbijstand
-Bestuursaansprakelijkheid.

Er word nu onderzoek naar gedaan. Wanneer de kosten van de verschillende verzekeringen boven de 1000 euro uitkomen, komt het bestuur terug bij de leden.

De ASV wil een nieuwe bankrekening, dat word de Triodos bank of de ASN bank.

Paul Markusse heeft zijn schip verkocht. Hij blijft voorlopig nog wel in het bestuur.

Symposium
ASV gaat samen met Ons Recht op 9 mei een symposium organiseren. We willen graag kijken hoe de markt functioneert en hoe er beleid gemaakt kan worden om onze positie te verbeteren. Er komen sprekers met verschillende gedachten over hoe de markt zou moeten werken. Er zou aan het einde van de dag een conclusie moeten worden getrokken.

Laurent en Sunniva leiden de dag.

Historisch overzicht.
Een terugblik over hoe de markt was geregeld in het verleden. En de vraag, “is dit een crisis waar we nu in zitten of gewoon realiteit”? Een crisis duurt over het algemeen niet zo lang. Als de conclusie is dat dit realiteit is moet daar beleid over worden gevoerd.

Kostprijs.
Wat is de kostprijs, daar moet duidelijkheid over komen. Aan het woord hierover komen Noord Zuid, ASV en Ons Recht.

Europa. Hierin besproken bijv. het Witboek en wat doen ESO en EBU.

Marktwerking.
Hoe ziet de marktwerking er nu uit en hoe zou dat eruit moeten zien. Visie van ASV, Ons recht, BLN, ESC ( Europese verladersorganisatie ), ITB, politiek.

Samenwerking.
Hebben we gehad, EV en NZ, korte terugblik.
CITBO; een Belgische samenwerkingsverband die niet commercieel werkt.
We willen ook een Nederlands samenwerkingsverband uitnodigen.

Levert samenwerken wat op voor de schipper?
In de volgende Nieuwsbrief komen 8 pagina's over het symposium. Verder moet er nog nagedacht worden hoe we het beste mensen kunnen laten aanmelden voor het symposium. Er kunnen 225 mensen in de zaal.

Presentatie kostprijsberekening
Er wordt een presentatie gegeven over kostprijzen. Kostprijs bestaat niet, je hebt te veel verschillen in schepen en lading. Maar binnen bepaalde categorieën zijn de verschillen niet zo groot.

Er zijn 3 verschillende voorbeelden:

-Een spits met kunstmest van Stein naar Coevorden.
-Een 1000-tonner met veevoer van Rotterdam naar Hengelo
-Een 110-meter schip met kolen naar Dillingen.

Als je naar de spits kijkt is de kostprijs van een nieuwe spits maar 18% hoger dan voor een bestaande spits. De vrachtwagen is duurder dan een nieuwbouwspits.

Sunniva zegt dat hieruit blijkt dat er niet veel geld nodig is om de bestaande kleine binnenvaart gezond te maken.

Ger Veuger, als we het over milieu hebben dan hebben we dat allang verloren van de vrachtwagen omdat zij een veel grotere lobby hebben. De BVB heeft hier veel laten liggen, Kees de Vries beaamt dat.

De overheid moet inzien dat wanneer de kleine binnenvaart verdwijnt er heel veel vrachtwagens meer op de weg komen.

Nieuwe rijnvaartcommisaris
Bouke Veltman en Paul Markusse zijn naar het overleg geweest. Het was nog een wat aftastende vergadering, de rvc moet veel te weten komen uit de bedrijfstak. De ASV vindt de CCR regels het belangrijkste onderwerp. De experten in de commissie zijn ambtenaren, dus niemand uit het bedrijfsleven. Zou dat niet veranderd moeten worden in de toekomst?

David Twigt; de rvc was toch voor economische zaken.

Bouke; zijn voorganger zat op economische zaken, nu is dat wat minder het geval, het is nog niet helemaal duidelijk.

David; de ASV mag trots zijn hierin. Bouke en Dick van Doorn waren de laatste 2 die over bleven voor de post rijnvaartcommissaris. Bouke was beter in de kennis van de regelgeving en Dick had betere contacten. En omdat de lobby heel belangrijk is viel de keuze op Dick. Voordeel is nu dat de ASV wel veel serieuzer wordt genomen als het gaat om CCR regelgeving.

Rondvraag.
Willem Stam vraagt hoe het nu zit met de GMP code.
Jos Evens antwoordt; de PDV is opgeheven en nu moet je eenmalig opnieuw aanmelden. Hiervoor heb je E-herkenning EH2 nodig. Dit moet je dan ook aanvragen en kost geld. De certificering blijft zoals hij was.

Matthe Broeken. Je krijgt in het dienstboekje van je personeel een nieuw kaartje.
Ron Breedveld antwoordt dat dit is voor een digitaal vaartijdenboek wat er in de toekomst moet komen.

Jos Evens vraagt; is dat niet voor een digitale tachograaf.
Ron; zover is het nog niet.

Matthe Broeken; Je moet als je personeel hebt aanmelden in Duitsland dat ze voldoende verdienen.
Ron Breedveld antwoord; als je CAO betaald is het geen probleem maar Duitsland kent geen jeugdloon en dan heb je wel een probleem want dan zit je onder het Duitse CAO. Als je matroos een opleiding volgt zit je ook goed.

Matthe Broeken; De brug bij de sluis van Sint Andries word niet meer bediend tijdens de spits.
Ger Veuger; Ik heb gekeken naar Zembla over de renteswaps van de Rabobank en me daar erg over opgewonden. Collega's worden gewoon uitgeknepen, we moeten nadenken of we daar nog iets over moeten zeggen. Ga op eigen naam er wel wat over zeggen.

Huub Ooms; In Oostenrijk moet je nu examen doen over streckenkennis, dit was altijd 8 reizen doen en daarna was het goed.
Bouke Veltman antwoordt; we hebben de AIS gewoon weggegeven, we hadden van Duitsland wat moeten terug krijgen, bijv. met je vaarbewijs tot bijv. Koblenz kunnen varen.

Sluiting
Om 17.05 sluit Sunniva Fluitsma de vergadering. Als de leden iets weten, bijv. stremming van sluis of een mooie foto voor in de nieuwsbrief, mail dat door.