Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Eneco

Brief aan de ENECO betreffende het plaatsen van windmolens bij IJmuiden

Geachte,

Naar aanleiding van mijn bezoek aan IJmuiden heeft er een nogal stormachtige discussie plaats gevonden binnen de Denktank van de A.S.V. dat is ook niet vreemd IJmuiden ligt tenslotte aan zee.

De stelling van de Algemeene Schippers Vereeniging dat een binnenschip naast een bedrijfsmiddel ook een woning is in de zin der wet, ook genoemd in de Grondwet, aangaande de bescherming die een burger mag verwachten, van de diverse Overheden, staat nog steeds recht overeind.

Dit maakt het feitelijk onmogelijk windmolens op deze locatie te plaatsen omdat alle schepen die hier liggen of kunnen liggen, omdat er meerpalen staan ,zich bevinden binnen een straal van 500 meter. De wet is daar duidelijk over, de minimale afstand tot een woning is in dit geval 500 meter.

U weet dat ik dit ook heb ingebracht tijdens de rondgang, die ik met u mocht maken.

Nu is het ons bekend dat het hier een industrie zone betreft, maar dat laat onverlet dat er een woning binnen het risico gebied van de windmolens aanwezig is.

Tevens willen wij voor de langs varende schepen duidelijke metingen over de radar frequenties van binnenvaartschepen omdat binnenvaart radars sterk afwijken van de overige radars van zeevaart en verkeersbegeleiding. Praktijk ervaringen op andere plaatsen hebben uitgewezen dat er soms sterke storingen optreden. Ook data en telefoon verbindingen zijn soms gevoelig op molens van deze omvang en met deze opgewekte vermogens. Wij hebben gezien dat dit al uw aandacht heeft in het onderzoek, maar wij willen dit toch graag nogmaals benadrukken.

De ligplaatsen aan de buitenzijde van de spuisluizen liggen ook binnen het gevaren gebied als er iets mis mocht gaan met deze giga molens. De bedoelde ligplaatsen zijn ook aangewezen voor schepen met gevaarlijke lading de zogenaamde ADN goederen en verdienen om die reden, extra bescherming. Helaas kunnen wij dan ook geen positief advies afgeven voor het plaatsen van deze windmolens met de project naam , Windpark Spuisluis .

Hoogachtend Algemeene Schippers Vereeniging ,
namens deze Ger Veuger. 

Hieraan voorafgaande:
Betreft: Windmolenpark spuisluis IJmuiden.
Rotterdam 8 oktober 2015

Enige tijd geleden heeft u met de ASV contact opgenomen om een reactie te vragen betreffende de gevolgen voor de binnenvaart van de bouw van het windpark spuisluis. Naast de doorgestuurde mails met reacties willen we als ASV hierbij graag (wellicht ten overvloede) onze reactie kenbaar maken.

Als eerste willen wij u bedanken voor uw vraag onze ervaringen als schippers met windmolens met u te delen zodat u en wij er voordeel van zouden kunnen hebben om op voorhand zaken anders aan te pakken wat achteraf eigenlijk onbetaalbaar zou kunnen zijn.

Als binnenvaart zijn wij zeker niet onbekend met windmolens, we varen er vaak langs en op vele ligplaatsen zien wij op verschillende afstanden windmolens staan langs ligplaatsen. Men lijkt vaak makkelijk voor deze optie te kiezen hoewel voor mensen met huizen (walbewoners) er een regeling is dat ze minimaal op 350 of meer afstand van woningen moeten staan vanwege de overlast die ze toch veroorzaken. Helaas zien wij dat deze norm zeker niet voor de binnenvaart geldt, we zien een afstand van 20 tot 50 meter op vele ligplaatsen.

Ook (b)lijken veel partijen te vergeten dat ook op schepen gezinnen leven en als je afmeert er tijdelijk even gewoond wordt met je gezin. Als ik voor mezelf spreek; ik liep gisteravond onder en langs de windmolens in Enkhuizen op een dijk, alwaar we lagen afgemeerd met ons schip, dat geeft geluidsoverlast en het is altijd toch wat beangstigend omdat de molens over je hoofd zwiepen en het hele grote gevaartes zijn als je er onderdoor moet lopen.

Wij weten vanuit de binnenvaartsector dat je nooit onder een hijslast mag doorlopen dus ook niet onder draaiende molens, maar in de binnenvaart overkomt het je nogal eens omdat je geen keuze hebt als je niet aan boord gekluisterd wilt blijven.

Maar als er geen rekening gehouden wordt met de tijdelijke bewoners, als de binnenvaart is, die bijvoorbeeld boodschappen willen doen, even met kinderen aan de wal gaan, met hun hondje gaan lopen of een dokter- of familiebezoek afleggen of vele andere redenen om van een schip aan de wal te gaan, gaan mensen onder windmolens langs en het is nooit prettig.

Werk je aan dek dan heb je last van hinderlijk slag schaduw en soms ook in je woning en stuurhut. Dan schrik je telkens als de molen gereset (stil gezet)moet worden. En natuurlijk heb je aan dek geluid hinder van de molen. Binnen een straal van 200 meter hebben schepen geen internet of fatsoenlijk tv signaal meer, wat erg irritant gevonden wordt en een ligplaats minder in trek maakt.

Wij denken ook dat andere mensen niet onder of vlak bij een molen willen wonen, waar een wiek bij losraken terecht kan komen. In Duitsland is een turbine in brand gevlogen daar moet je niet aan denken, natuurlijk gebeurt dat vaak bij verouderde modellen maar wat nieuw geplaatst is is over 20 jaar misschien oud en gevaarlijk.

Langs varen wordt wel geaccepteerd. Dus op een bepaalde afstand langs vaarwegen c.q. geulen kan wel probleemloos.

Een collega zegt; Heb me ook wel eens afgevraagd bij de Volkerak ligplaatsen, waar zelfs molens boven kegelschepen draaien immers zijn de gevolgen niet te overzien als er iets gebeurt. Wij weten niet of tankers ook in dit ligplaatsgebied in een plek gaan krijgen in IJmuiden.

Ook hebben wij vernomen dat er ook sneeuw vanaf kan vallen, die eerst ophoopt op de turbine huis en er dan bij dooi vanaf glijdt, niet echt veilig als het pad er vlak bij of onderdoor gaat, ook al zal dat maar zelden gebeuren.

Mocht de enige mogelijkheid voor plaatsing toch langs de ligplaatsen zijn,dan dringt de ASV er op aan om toch een flinke afstand tussen de schepen en molens te plaatsen, zodat er een pad aan de waterkant kan komen zonder onder een molen door te moeten lopen en er een redelijke afstand is qua geluid en slag-schaduw en veiligheid(sgevoel)!

Ook in geval van een mogelijke calamiteit is het niet prettig dat de windmolen praktisch boven de schepen staan.

Wij hopen u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben,
Met vriendelijke groet,
Esther Lubbers
Lid denktank ASV

Ps. Wellicht kan dit ook nog een argument zijn: Duitsland moet 1000 windmolens afbreken

Reactie Eneco op de brief van de ASV betreft initiatief windmolens van Windpark IJmond & Eneco,

Eneco heeft deze brief gedeeld met zowel RWS en de provincie Noord-Holland/Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, zodat zij onze standpunten ook kennen.

Het eerste punt (schepen zijn ook woningen, ze liggen er alleen niet permanent) is in de ogen van Eneco geen valide reden om bezwaar te maken. Schepen vallen volgens de Provinciale Ruimtelijke Verordening namelijk niet onder de gevoelige objecten waartoe men 600 meter afstand moet aanhouden. Neemt uiteraard niet weg dat Eneco de schepen wel zien als tijdelijke buren, met wie Eneco ook een goede verstandhouding wil. Met het tweede punt uit de ASV brief houdt Eneco rekening waar het veiligheid betreft (de wal- en scheepsradar moeten goed blijven functioneren), maar zijn ze in eerste instantie terughoudend als het meer aan het wooncomfort linkt. Met TNO, die het onderzoek naar de invloed van het windpark op de walradar/scheepsradar/marifoon uitvoert, heeft Eneco overlegd wat de extra kosten zijn voor zo’n aanvullend onderzoek. Een onderzoek naar verstoring van het wifi signaal en mobiel telefoonverkeer bleek niet zo makkelijk mee te nemen in het huidige onderzoek omdat er behoorlijk wat extra data opgehaald en geanalyseerd moet worden. Daarom kiest Eneco ervoor om zich in eerste instantie te richten op alle “vergunningsverplichte” onderzoeken. Die bepalen of Eneco kansrijk is om het windpark te bouwen. In de vergunningsfase kan de ASV haar bezwaar officieel maken, waardoor Eneco opnieuw naar dit punt zal kijken (maar dan is Eneco met het project ook weer een stapje verder en is het daardoor gerechtvaardigd om extra kosten te kunnen maken voor aanvullend onderzoek).

Los van de juridische stappen, is Eneco gewend om ook tijdens de bouwfase en de operationele fase van het park een goed contact met de omgeving te hebben. Indien er dan dingen gebeuren die op voorhand niet voorzien zijn of er behoefte is aan overleg over zaken die overlast geven voor de schippers, is de sitemanager het aanspreekpunt. Samen zal er dan gekeken worden of er middels aanpassingen minder overlast gegenereerd kan worden.

Tot zover de brief van Eneco

Waarbij beide partijen (Eneco en de ASV) hun wederzijdse waardering uitspreken voor de prettige samenwerking tot nu toe.