Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Voorwoord

Geachte leden en lezers,

Zoals u al wellicht heeft vernomen is de ASV de kar genaamd “AGORA” aan het trekken.

Hoe zijn we op het idee gekomen zult u zich afvragen ? Nu, dat is eenvoudig de ESO en EBU hebben samen een platform opgericht om gebruik te maken van het reservefondsgeld. Met als doelstelling de binnenvaart te promoten en te motiveren om te innoveren onder het mom dat we ons milieuvoordeel aan het verliezen zijn. Dit is natuurlijk een mooi streven, maar er zijn een paar hiaten. We zijn ten eerste niet zo vervuilend als dat ze ons doen denken, daarom gaan we aan de pijp meten. En om te innoveren hebben we geld nodig en in mijn optiek eens zonder subsidie. Hoe gaan we dat bewerkstelligen is natuurlijk de vraag, want daar wordt niets over gezegd door het platform. Volgens mij hebben we nu 18 jaar zonder marktordening achter de rug, waarvan we er slechts 3 van hadden waar we transporteerden tegen kostprijs. Dit betekent dat we al 15 jaar onder kostprijs varen en daar veranderd het platform niets aan. Hoe komt dit dan is natuurlijk de vraag? Vooral de laatste jaren kwam dit boven water, er zijn veel rapporten geschreven en aanbevelingen gedaan, maar wij schippers zijn halsstarrig en blijven schipper op ons schip en gaan desnoods samen ten onder. Samenwerken willen we niet en het heeft veel voor en nadelen. Een onoverkomelijk nadeel is dat wij het gevoel hierbij krijgen de macht over het schip en bedrijf te verliezen. Ik heb behoorlijk lang over de afgelopen 18 jaar nagedacht en wat de drijfveer van de binnenvaartondernemer is. Daarbij vooral nadenkend over de vrijemarkt situatie waarin wij zitten. Tot de conclusie komend dat die eigenlijk belabberd is en nog een extra zetje heeft gekregen middels het verplicht stellen van de AIS. Toen heb ik mij het volgende bedacht: Wat willen we? Hoe krijgen we meer markt inzicht? Wat zijn de mogelijkheden? Wat is ons in de loop der jaren geadviseerd? Dat heb ik op een hoop gegooid en toen bedacht ik mij als we één coöperatie maken met alle schippers van Europa zonder verplichtingen en de opdracht gevers zo ver krijgen dat ze al hun werk op een veilingsite willen zetten dan zijn we er. De coöperatieve veiling genaamd AGORA zou een uitkomst kunnen zijn. Hoe dan? Wat kunnen de voordelen zijn? Gaat de opdrachtgever hier aan meewerken? Wat zijn de voordelen van de opdracht gever? Dit zijn natuurlijk vragen die gelijk opkomen.

De voordelen van de opdrachtgever zijn:

Stabielere prijzen
Van te voren bekend maken
Rust in de markt
Meerdere vervoerders kunnen bieden
Milieu vriendelijk transport
Veel minder uitstoot door minder lege kilometers

Voordelen van de binnenvaartondernemer zijn:

Markttransparantie
De binnenvaart ondernemer krijgt overzicht van lading aanbod
Stabielere prijzen
Moet openbaar bieden en zien wat er geboden wordt
Minder leeg vaart
Betekent veel minder uitstoot op jaar basis
Milieu vriendelijk transport
Goed voor het totale watertransport imago

Wat resulteert dat de binnenvaart redelijk kan verdienen en de opdrachtgever goedkoper uit is. Hier is een win win situatie, waarbij het milieu ook veel voordeel bij haalt. Wat de gehele sector imago ten goede komt. Daarnaast kan de binnenvaart innoveren zonder steeds subsidie aan te moeten vragen. Hoe krijgen we dat voor elkaar is natuurlijk de hamvraag. We zijn inmiddels bij de DG Move geweest en die hebben toegezegd, dat Europa zeker geld hiervoor vrij maakt mits we het op de juiste wijze aanvragen en daarbij is 10 miljoen geen probleem. Het komt er op neer, dat als we allemaal ons steentje bijdragen (niet in de vorm van geld) dan kunnen we een mooi marktsysteem opzetten, waar iedereen voordeel bij heeft. Het aardige van het verhaal is dat mijn ideeën eigenlijk stroken met de aanbevelingen van het NICE rapport uit 2012 wat in opdracht is gemaakt door het transitie comité zonder dat ik het wist. Laten we hopen dat we middels dit plan een betere toekomst tegemoet gaan! Als we naar de poll kijken geeft 80% van de binnenvaart aan voor markttransparantie te zijn. Dus we hebben goede verwachtingen, maar het valt of staat met de toekomstvisie van twee partijen.

Piet Bennik