Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Voorwoord

18 oktober is er weer een najaarsvergadering van de ASV. De vergadering zal anders gaan dan u gewend bent. De oplossingen voor wat dan ook, waar we als schippers tegenaan lopen, blijven uit en dat werpt zijn negatieve vruchten af. Niets wordt er gedaan aan de belabberde economische positie van schippers in de binnenvaart. En alle Kamervragen, hoorzittingen of moties betreffende de onzinnigheid van de CCR regelgeving ten spijt gebeurt er ook vanuit de politiek uiteindelijk niets. Dat is de harde realiteit en die voelen we nu. Aan die harde realiteit, en de gevolgen die dat voor de particuliere schipper heeft, maar ook aan de keuzes die u daarin kunt maken hebben we onze vergadering gewijd.

180 schepen gesloopt
18-10 is de volgende najaarsvergadering. 18 X 10 is 180, het aantal schepen die alleen al dit jaar gesloopt zullen worden. 180 schepen, over het algemeen het type schip uit het segment waar zeker geen overcapaciteit in zit. 180 schepen, terwijl de universiteit van Cambridge zojuist vastgesteld heeft dat juist door klimaatverandering het aantal kleine binnenvaartschepen zou moeten toenemen. 180 schepen worden alleen al dit jaar gesloopt terwijl de CCR stelt dat het niet de bedoeling is dat er “hele segmenten uit de markt verdwijnen”.

Redenen van het verdwijnen van die schepen zijn bekend;
de slechte economische situatie, het verlies van vertrouwen in de toekomst, regels waarvan je weet dat je er nooit aan kan voldoen, geen financiering mogelijk voor een eventuele opvolger, vaarwegen die vergroot worden waardoor voor sommige schepen geen werk meer is, vaarwegen die zo slecht bediend worden dat een schipper geen vervoerszekerheid kan bieden etc.

180 schepen worden er gesloopt en dat zullen er nog wel meer worden nu de schepen die veel naar Veghel voeren “te klein’ zijn geworden voor het vergrootte vaarwater. Want groter betekent goedkoper dus houdt dat werk voor veel schippers op.

Chaos en willekeur bij de keuringen
180 schepen worden er dit jaar gesloopt en dat kunnen er nog wel meer worden als zou blijken dat de eisen om aan de CCR regels te voldoen niet voor iedereen meevallen. Want de chaos is wat dat betreft ook compleet. Wat moet wel, en wat niet? Waarom vindt de ene expert iets goed wat een andere afkeurt? Waarom mag de ene schipper wel een camera plaatsen op het achterpiekschot en is dat voldoende en moet de andere er een alarm plaatsen? Waarom zegt een expert wel dat je niet voldoet maar mag een expert geen oplossing aandragen? Is dit een soort Russisch roulette geworden?

Hoe kan het dat autokranen die pas vanaf 2015 in de keuringen voor het Rijnvaartattest meegenomen moeten worden nu al op de certificaten staan als: te verwijderen? Waarom zegt de ene expert dat je gewoon een communautair certificaat kan nemen dan kun je over een paar jaar “gewoon weer je SI krijgen” terwijl dat volgens een andere expert niet kan,” dan moet alles aan nieuwbouweisen voldoen”. Wat is waar? En hoe moet een particuliere schipper dat weten als de experts al van mening verschillen? Waarom denkt de politie en Rijkswaterstaat ook nog eens een duit in het zakje te moeten doen door ook te keuren en zaken die goedgekeurd zijn te noteren met de mededeling “dan zul je het na het verkrijgen van je certificaat wel weer veranderd hebben”? Waarom worden wij geconfronteerd met medewerkers van Rijkswaterstaat die opeens weer eisen dat er BOB’s aanwezig zijn? Hoe zit het met de dubbele petten van experts die ook de verzekering regelen van je schip? En waarom laat een expert een schipper dure aanpassingen doen aan de leidingen als zeker die expert had kunnen en moeten weten dat dat onder het moratorium valt?

Kortom: Alsof die regelgeving op zich al niet een doodsteek is voor veel schepen; de wijze van uitvoering daarvan door Nederland is werkelijk om te huilen. Kennelijk vindt men het allemaal nog niet erg genoeg. Wat was dat woord ook al weer wat, destijds staatssecretaris Huizinga gebruikte? COULANCE: dat zou betracht worden. Je denkt aan meedenken, meevoelen, helpen. Maar wat is het geworden? Vraag het aan uw buren. Wat de ASV betreft is het de hoogste tijd om een zwartboek aan te leggen van al datgene wat mis gaat in de uitvoering.

Politieke keuzes
Dat de ASV al heel lang waarschuwt voor het verdwijnen van een essentieel deel van de binnenvaartvloot en daarmee voor het verdwijnen van de diversiteit van de binnenvaart helpt natuurlijk helemaal niet. Je hebt niets aan gelijk achteraf als je er niets mee kunt doen. Het is logisch dat men wilde geloven in uitspraken als “Als de crisis maar erg genoeg is komt er wel een oplossing”.
Die oplossing blijkt er echter niet te zijn. Sloop en faillissementen zijn het resultaat bij een overcapaciteit waar we maar “mee moeten zien te leven” volgens de ING. De politiek heeft zijn verantwoordelijkheid niet genomen. De politiek die blijft zeggen dat “de markt zijn werk moet doen”. De politiek die weigert toe te geven dat de vrije markt in de binnenvaart geen vrije markt is, en maakt dat schippers lijfeigenen worden van hun eigen (?) schip. Dat geldt zowel op nationaal als op Europees niveau. Maar wat doet u?

Keuzes maken
Economie is de wetenschap die de mens bestudeert in de wijze waarop keuzes tot stand komen. En een keus heb je altijd. U ook. Hopen dat het vanzelf overgaat of vanzelf goed komt of “iemand” wel zorgt dat het allemaal minder erg wordt levert alleen maar tijdverlies op. Tijd die besteed zou moeten worden aan het weloverwogen maken van de juiste keuzes. Want naast al het gene hierboven genoemd spelen er nog tal van andere zaken waar we mee geconfronteerd worden. Ziekte, overlijden van een partner, relaties die dit niet volhouden, gedwongen of vrijwillig stoppen met varen. Waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de consequenties? Hoe zorg je ervoor zo goed mogelijke keuzes te maken?

Daarom is het ochtendgedeelte gewijd aan: wat betekenen deze situaties voor de individuele schipper en welke keuzes kun je nog wel maken. Want kiezen kun je altijd, maar dan moet je wel weten welke mogelijkheden er zijn en wat de regels zijn.

18 oktober is de najaarsvergadering. Die vergadering gaat over u. Wij vragen u met klem deel te nemen aan deze vergadering om samen met ons uw licht te laten schijnen over de mogelijke keuzes die wij, en u hebben gezien de gegeven omstandigheden.

Help mee hieraan invulling te geven en kom naar de vergadering….uw stoel staat al klaar!